رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس:
رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دین به ما می‌گوید که اگر جایی بروید که دیگری از طریق شما دچار بیماری شود این حق الناس است.
کد خبر: ۸۸۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ 29 July 2020

«حجت الاسلام احمد مازنی»، رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره انتقادات به دستورالعملِ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: حاکمیت خودش را موظف می داند در چارچوب پروتکل های بهداشتی، مراقب سلامت و حفظ جان مردم باشد و مکرر هم اعلام می شود. مثل همین اقداماتی که همه دنیا هم انجام می دهند از جمله اینکه کمتر از خانه بیرون بروند، اجتماعات کمتری برگزار کنند، ماسک بزنند. این اقدامات پیشگیرانه، یک واقعیت است. واقعیت دیگری که اکنون با آن مواجه هستیم انجام مناسک و شعائر دینی و مذهبی است. به نظر من محرم اولین مورد جامعه ما در دوران کرونا نیست که به عنوان شعائر و فرایض مذهبی بسیار مطرح می شود. قبل از این مورد، ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر را داشتیم که مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم ماه رمضان را برگزار کردند حالا یا در فضای مجازی یا در جمع محدودِ خانوادگی یا در بعضی از مناطق با هماهنگی وزارت بهداشت با رعایت پروتکل در مساجد.

مازنی عنوان کرد: همچنین حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه و امامزاده های واجب التعظیمی که در ایران، محل رجوع مردم بودند برای مدتی به صورت کامل تعطیل شده بود و در قالب یک پروتکلی، تعریف شده که زمان خاصی، با فاصله و شرایط خاصی، مردم می‌توانند به زیارت بروند. در خارج از ایران هم ما در عتبات عالیات، در عراق، در مکه و مدینه و خودِ اعمال حج که مهمترین عمل مسلمان ها  به صورت جمعی و شعائر مذهب است که قرآن روی آن به صورت ویژه تاکید کرده و ائمه علیهم السلام همواره تاکید داشتند که نگذارید حج تعطیل شود. وصیت حضرت علی علیه السلام است که نگذارید حج تعطیل شود اما در عین حال با تشخیصِ علما، فقهای مسلمان و با همراهیِ علمای اسلام با متخصصینِ علم پزشکی، حج هم تعطیل شده و امسال ما یک عده قلیلی از اهالی خوِد کشور عربستان سعودی را می بینیم که مجازند در مراسم حج شرکت کنند.

او با تاکید بر اینکه ما این تجربه را داریم، اضافه کرد: به همین جهت فکر می کنم ما نباید در مورد مناسکِ مربوط به محرم و عاشورا دچار مشکل شویم. الحمدلله مردم متوجه خطر و آسیب هایِ ناشی از ویروس کرونا هستند و تا جایی که ممکن است مجالس عزاداری اباعبدالله را باید به نحوی برگزار کنند که هم از این مجالس  برای رشد و تعالی معنوی و فهم بیشتر و درک بالاتری از فرهنگ عاشورا  استفاده شود و هم سلامتی خودشان و مردم دچار مخاطره نشود. در وضعیت فعلی، تا جایی که اطلاع دارم تجمعات بیش از 10 نفر را ستاد ملی مبارزه با کرونا مجاز نمی داند. با در نظر گرفتن این واقعیت ها و با توجه به این شرایط مومنین و متدینان و هیات های مذهبی و ذاکرین اهل بیت و اهل مِنبر، علما و مراجع تقلید واقعا کمک کنند که ما هم بتوانیم از فیضِ محرم و صفر و عاشورا و تاسوعا و اربعین و اینها استفاده کنیم و هم اینکه آسیبی به مردم وارد نشود.

احمد مازنی همچنین اشاره کرد: اگر بگویند مراسم مذهبی، شیوع کمتری داشته به این دلیل نبوده که مراکز ِمذهبی، زمینه شیوع ویروس کرونا یا سایر ویروس ها را ندارد. بلکه زمینه را دارد اما این مراکز به دو دلیل مراعات می کنند یکی به دلیل علمی یکی به دلیل وظیفه شرعی و دینی. به ویژه مسلمانان و پیروانِ اهل بیت که می گویند دین به ما می گوید نظافت و بهداشت را رعایت کنید.

او ادامه داد: بنابراین دین به ما می‌گوید که اگر جایی بروید که دیگری از طریق شما دچار بیماری شود این حق الناس است. در واقع امام حسین برای حق الناس و برای آگاهیِ مردم و برای سلامت انسان ها و جان ها، خودش و اهل بیتش را به مخاطره انداخته است. ما به خاطر امام حسین که نباید جانِ مردم را به مخاطره بیاندازیم. مذهبی‌های ما یقینا این مسائل را درک می‌کنند. یک گزارش دیگر هم به عنوان یک کار پژوهشی مطرح شده که اطراف حرم امام رضا از ویروس اثری نیست و من می خواهم بگویم که چرا با مردم به صورت عوام فریبانه و به صورت پوپولیستی برخورد می کنید. مگر شخصِ امام رضا(ع) بالاتر و مهمتر از حرمش نیست. مگر امام رضا بالاتر از خیابان های منتهی به حرمش نیست. خود امام رضا با سمی که از طریق انگور به ایشان دادند به شهادت رسیده است. یعنی زهر در بدن خودِ امام تاثیر می گذارد آن وقت می گوییم ویروس کرونا،  اطراف ِحرم دیده نمی شود این حرف ها، حرف های غیر منطقی و غیرعلمی است که مبنای دینی هم ندارد و یک عده یا نادان و جاهل یا افرادی که تحت تاثیر شیطنت های بدخواهان هستند، برای اینکه مردم را نسبت به دین و مذهب دچار شبهه کنند و یکسری شبهات دینی را دامن بزنند، این خرافات را مطرح می کنند.

او افزود: حتی الامکان این مجالس و محافل کمتر برگزار شود چراکه ارادتمان را به اهل بیت علیهم السلام می توانیم با خواندن کتاب های خوب و با استفاده از آثار فرهنگی و هنری مربوط به عاشورا به منصه ظهور برسانیم. همچنین می توانیم مجالس عزاداری را در داخل خانه برگزار کنیم. خودمان به صورت فردی با امام حسین می توانیم ارتباط معنوی برقرار کنیم. همچنین می توانیم به صورت فضای مجازی مجالس را برگزار کنیم بدون اینکه خطری ایجاد شود و امیدواریم به گونه ای رفتار شود که از محرم و صفر که عبور کردیم، شاهد کاهش قابل توجه شیوع ویروس کرونا باشیم و خدای ناکرده عکس این اتفاق رخ ندهد که مردم و جهانیانی که همه چشمشان متوجه ما است ما که آن حماسه ها را در دوران انقلاب و دفاع مقدس و راهپیمایی های اربعین به نام اهل بیت خلق کردیم، مثل بعضی از گروه های مدعیِ تشیع در لندن تبدیل شویم به آدم هایی که مذهب و مرام و شعائر دینی ما جان مردم را به خطر بیاندازند و این گونه اتفاقات نباید رخ دهد.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار