در جریان نبرد اراده‌ها و جنگ شناختی تحمیل شده علیه مردم ایران، امام امت به جهاد تبیین امر کرده است و در این جهاد بزرگ، رسانه‌ها نقش مهم و اصلی را دارند، رکن اصلی رسانه‌ها، خبرنگاران هستند و کارکرد اثربخش جریان رسانه‌ای وابسته به بهره مندی از منابع انسانی توانمند است.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ 09 August 2022

اما رسم و روال، همیشه این گونه بوده که خبرسازان و عوامل اطلاع‌رسانی بیشتر در حجاب گمنامی می‌مانند و آنچه دیده می‌شود، بیشتر خبر است تا خبرنگار، بر همین اساس، مشکلات و سختی‌های کار خبرنگاری هم کمتر دیده می‌شود و شاید برای بسیاری از مردم پذیرفتن اینکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت باشد، قدری نامفهوم است، اما سختی کار خبرنگاری را تنها فعالان این عرصه احساس می‌کنند.
مشکلات خبرنگاران را می‌توان به دو دسته ذاتی و بیرونی تقسیم کرد، مشکلات ذاتی سختی‌هایی است که در ذات حرفه خبرنگاری نهفته است و چاره‌ای جز کنار آمدن با آن نیست، از استرس و اضطراب کاری گرفته تا رفت و آمدهای پیوسته و وقت و بی‌وقت در جلسات و نشست‌های خبری و تلاش مداوم برای به روز شدن، اما بسیاری از مشکلات، بیرونی است و کاهش آنها توجه دولت‌ را می‌طلبد. به عنوان مثال، بسیاری از خبرنگاران همچنان با مشکل فقدان بیمه مواجه هستند و یا امنیت شغلی بسیار ضعیفی دارند که موجب شده عمده خبرنگاران نگاهی به مثابه شغل اصلی به کار خود نداشته باشند، بماند که سایرین با شغل‌های دیگر وارد این وادی می‌شوند.
درآمد ناچیز و نداشتن امنیت شغلی، علاوه بر چند شغله کردن خبرنگاران، عاملی است برای اینکه یک خبرنگار گاه مجبور شود رسالت اصیل خود را نادیده گرفته و به جای پرداختن به مشکلات مردم و یا روشنگری درباره کاستی‌های جامعه، صرفاً نقش روابط عمومی یک سازمان را ایفا کرده و آنچه را که باب طبع مدیران است، منتشر کند.

از سوی دیگر، برخی کم لطفی‌های مسئولان به خبرنگاران و کم توجهی به نقش مهم آنها در پیشبرد اهداف سازمان‌ها، موجب سرخوردگی و بی‌انگیزگی می‌شود، سختی‌های رسانه‌داری هم خبرنگاران زیادی را از تاسیس رسانه مستقل منصرف کرده است و آنها را تبدیل به کارمند رسانه‌ای می‌کند که بالاجبار باید مطابق خواست و سلیقه آن خبر تهیه کنند.
هم‌چنین ناقص بودن بسیاری از قوانین کشور در عرصه مطبوعات و خبررسانی، تنگناهایی برای خبرنگاران ساخته است. مثلاً احساس عدم مصونیت قضایی و شغلی در صورت افشای حقایق و برملا کردن فسادهای مالی، سیاسی و اداری، خبرنگاران را از نقد صحیح و اساسی باز می‌دارد.
اگر دولت‌ها و نهادهای قانونگذار کشور به نقش و اهمیت کار خبرنگاران و تاثیر آنها در مقابله با جنگ نرم دشمن اعتقاد دارند، باید به رفع موانع قانونی و تسهیل امور شغلی خبرنگاران اهتمام جدی‌تری داشته باشند. دغدغه امنیت شغلی، بی مهری مسئولان، نان شب، بیمه و حقوق و ... باعث می شود تا خبرنگار آزادی کامل در نقد صحیح و عالمانه جامعه نداشته باشد و مشغول به اموری شود که اور را از رسالت اصلی اش بازمی‌دارد. این در حالی است که در صورت رفع این موانع این قشر می توانند در زمینه برطرف ساختن کاستی‌ها و کمک به زندگی بهتر مردم اثرگذارتر وارد عمل شوند، هرچند که با همین وضع کنونی هم خبرنگاران واقعی به رسالت خود عمل کرده و سختی‌های آن را به جان خریده‌اند، اما ارتقای شبکه اطلاع‌رسانی کشور، هم‌چنان در گرو تقویت حرفه خبرنگاری و رسانه‌هاست.
امیدواریم در دولت سیزدهم با نگاه همدلانه‌تر نسبت به رسانه و خبرنگاران، آنان در انجام رسالت خود در جهاد تبیین با فراغ بال بیشتری در کارزار رسانه ای که دشمن در مقابل نظام به راه انداخته فعالانه تر حضور داشته باشند.

* مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد

منبع: ايرنا
برچسب ها: خبرنگاران ، جهاد ، حمایت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار