استاندار یزد گفت: یزد استحقاق و لیاقت این را دارد که به عنوان مرکز تضارب افکار در زمینه مطالعات صنعت ساختمان و تبادل تجربیات سازندگان حرفه‌ای ساختمان کشور معرفی گردد.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷ 19 October 2022

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی روز چهارشنبه در اجلاس ملی سازندگان حرفه ای مسکن و ساختمان که با میزبانی نظام مهندسی ساختمان استان یزد برگزار شد، افزود: یزد سرزمین آثار معماری بسیار شگرفی است که در ترکیب تعویضه‌ها و ساباطها، هشتی خانه های قدیمی و سقف چارسوقها و امتداد مناره‌ها و مأذنه‌ها، خُنکای سرداب‌ها، دالان‌ها و پایاب آب انبارها و قدنمایی بادگیرها، خود را به چشم نظاره‌گران جلوه می‌دهد .

وی ادامه داد: یزد هنوز هم بعد از قرن‌ها بعنوان الگوی شهرسازی و معماری هوشمندانه مطرح است و معماری آن در آمیزش با هنر و با در نظر داشتن نیاز روز مردم، سبب خلق بناهای ماندگار و مقاومی شده که هنوز بسیاری از آن‌ها در کشاکش روزگار و چرخاچرخ فلک، خم به ابرو نیاورده‌اند.

استاندار یزد افزود: این موضوع با پشتوانه و نگرش عالمانه‌ای که بر مهندسان با تجربه و متعهد این استان حاکم است و ریشه در تربیت مومنانه شان دارد، شدنی شده و البته موضوعی که خاص شهرهای تاریخی است و نباید از آن غافل شد، ضرورت ترکیب هنرمندانه سنت و نوعی از مدرنیته به منظور بهره‌گیری از طرح‌های نو، بهره‌مندی از مصالح نوین و نیز استفاده از تکنیک‌های صنعتی‌سازی در هماهنگی با داشته‌های معماری و شهرسازی است که می تواند اتفاقات نوآورانه خوبی را رقم بزند.

فاطمی ادامه داد: دنیای مدرن با همه مُحَسناتش، قطعاً آسیبهایی را به همراه داشته که صنعت ساخت و ساز نیز از آن متأثر بوده است‌که بهره‌گیری نامناسب از الگوی معماری غیر ایرانی -غیر اسلامی، قوانین و مقررات زائد و غیرمفید ، همچنین دخالت افراد فاقد صلاحیت در امر ساختمان سازی از نمونه‌های آن است.

استاندار یزد اظهار داشت : حوادث ساختمانی و تلخی همانند پلاسکو و متروپل که هر از گاهی در گوشه و کنار رخ می‌دهد، زنگ خطر جدی برای همه است تا تمام همت خود را برای افزایش کیفیت ساخت و سازها به کار بگیرند.

فاطمی تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت از معضلات جدی در این زمینه، هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط و استفاده از توان متخصصان داخلی است.

استاندار یزد ادامه داد: تجربه نهضت ملی مسکن نشان داد با بهره‌گیری از توان تخصصی بیش از ۶۵۰۰ عضو سازمان نظام مهندسی و ۲۴۰ سازنده ذی‌صلاح سازمان می توان ضمن رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان، می توان گام های موثری در جهت ارتقاء کیفیت ساخت و ساز استان و تحقق آرزوی خانه دار شدن بسیاری از مردم برداشت.

فاطمی افزود: بدون تردید در این راه کمک و همراهی مراجع تصمیم‌گیر و اجرایی می‌تواند ضمن حذف مقررات زاید و تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز نقش مهمی در ارتقاء ایمنی و حفظ جان و مال مردم داشته باشد.

استاندار یزد گفت: امیدوارم برگزاری نظیر این اجلاس و کارگاه‌های تخصصی آن بتواند به ارتقاء دانش فنی شرکت کنندگان کمک کرده و در نهایت آثار مشهود آن را در ساخت و سازهای شهری ببینیم .

اجلاس ملی سازندگان حرفه‌ای مسکن و ساختمان با هدف ارتقاء کمی و کیفی ساختمان سازی در کشور به میزبانی استان یزد برگزار شد.

آشنایی با فناوری‌های نوین ساختمان، تبادل اطلاعات، معرفی شاخص‌های سازنده ذیصلاح و مقررات ملی ساختمان، تاثیر بیمه تضمـین کیفیـت ساختمان، ایمنی پایدار ساختمان‌ها در بـحران و بهبود کیفت ساختمان و مصالح استاندارد از جمله محورهای تعیین شده برای این رویداد دو روزه در استان یزد است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های تدوین شده در این رویداد ملی است و این اجلاس تخصصی با اهداف معرفی و تشریح پروژه‌های با تکنولوژی صنعتی‌سازی، فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه گری در جامعه در راستای بهره گیری از سازندگان ذیصلاح در ساخت و سازهای شهری برگزار شده است.

مدیریت شهری و سازمان های دولتی، سازندگان و مجریان ذیصلاح ساختمان، معماران و طراحان ساختمان، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات ساختمانی، جامعه دانشگاهی، جامعه مهندسی و انبوه سازان و شرکت های ساختمانی از جمله مخاطبین این رویداد ملی هستند.



منبع: ايرنا
برچسب ها: ساختمان ، استاندار ، مسکن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار