نماینده یزد در مجلس:
نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از مهاجرت نخبگان با زمینه سازی برای فعالیت‌ آنها در داخل کشور متوقف می شود و در این زمینه توقف امور مربوط به نخبگان در حد تفاهم نامه‌ها و مذاکرات گرهی از کارها باز نمی‌کند بلکه عملیاتی شدن این موارد اثرگذار است.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰ 08 May 2023

محمدصالح جوکار در نشستی با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان که به منظور بررسی مشکلات نخبگان برگزار شد، افزود: نخبگان از اقشاری به شمار می روند که می توانند در جامعه اثربخشی بالایی داشته باشند، به شرط اینکه مسئولان کشور زمینه های فعالیت‌های آنان را آماده سازند.

وی اظهار کرد: مهاجرت یک پدیده بسیار پیچیده و چندبعدی در دنیا محسوب می شود، برخی از کشورها و دولت‌ها با مقاصد سیاسی، برخی هم در راستای ارتقای سطح علم و فناوری و برخی برای جذب سرمایه و سرمایه گذاری مهاجران را پذیرش می کنند و امروز اکثر دولت‌ها به دنبال این هستند که به جای جذب نیروی انسانی ساده از جمعیت نخبگان مهاجر بهره ببرند و متاسفانه نخبگان زیادی از کشور ما به این دلیل به کشورهای مختلف مهاجرت کرده‌اند.

جوکار با بیان اینکه نقشه توسعه چهار دهه گذشته در استان یزد به گونه ای بوده که زمینه حضور نخبگان را در آن فراهم نشده است، اظهار داشت: نخبگان استان یزد طی سالیان اخیر به استان های دیگر مهاجرت کردند و به جای آن نیروهای ساده جذب شده که هیچگونه اثربخشی برای استان نخواهند داشت و جایگاه استان را در حوزه های مختلف ارتقا نمی دهند.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه نظام تصمیم گیری در کشور تمرکزگرایانه است برای همه استان ها نیز به صورت متمرکز تصمیم گیری می شود، تصریح کرد: این در حالی است که شرایط هر استان با دیگری تفاوت دارد و این روش تصمیم سازی برای برخیاز استان ها مناسب نیست.

جوکار خاطرنشان کرد: نظام مسائل استان یزد در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و صنعت مبهم است، باید واقعیت ها گفته شود تا برای تحقق آینده مطلوب در استان بتوانیم برنامه ریزی کنیم؛ اگر از همان ابتدا داده ها اشتباه باشد، قطعا مسیر را اشتباه خواهیم رفت و به هدفی که مدنظر است نمی رسیم.

وی ادامه داد: زمانی اعلام شد که سند چشم انداز ۲۰ ساله تدوین شود، همه دستگاه ها بودجه های بسیار صرف کردند تا این سند تدوین شد ولی به علت اینکه منطبق با واقعیت های موجود این کار را انجام نگرفت لذا به نتیجه نرسید.

نماینده مردم یزد با تاکید بر اینکه در استان یزد ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نخبگان وجود دارد، افزود: ارتباط نخبگان با صنعت یک کار بسیار ارزشمند است و با این طرح می توانیم امیدوار به اتفاقات مثبت در حوزه صنعت استان باشیم و انتظار این است که با حمایت و ایجاد پشتوانه برای نخبگان در استان از مهاجرت آنان جلوگیری شود که در این زمینه بنیاد نخبگان نقش موثری دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار