کد خبر: ۱۳۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۸ 17 November 2015

به گزارش تابناک یزد،در حالی که بر اساس وعده مسئولان مقررشده بود تسهیلات خودرو تا اواخر اردیبهشت ماه سال آینده ادامه پیدا کند اما با توقف ناگهانی این طرح، سریال بدقولی به مشتریان تکمیل شد. شاید بتوان طرح فروش خودرو با استفاده ازوام بیست و پنج میلیون تومانی را یکی ازپرحاشیه ترین اقدامات دولت در دوسال گذشته قلمداد کرد چرا که طرح مذکور در مرحله رونمایی و اجرا با انتقادهای بی سابقه ای از سوی برخی کارشناسان، شبکه های اجتماعی و متقاضیان مواجه شده و تقریبا می توان گفت که چنین حجم از نظرات و نقد ها نسبت به پرداخت تسهیلات خرید یک کالا درسال های اخیر بی سابقه بوده است. در واقع تسهیلات بیست وپنج میلیونی خودرو با طیف مختلفی ازمخالفت ها روبه رو شده است چرا که برخی مخالفان از همان ابتدا نسبت به ارائه چنین تسهیلاتی به خودروسازان و سنگ تمام گذاشتن دولت برای نجات آنها از بحران اعتراض داشتند و براین باورند که مسئولان فقط نباید به فکر حل مشکلات بنگاه های بزرگ اقتصادی باشند و قدرت لابی گری بالای خودروسازان نباید به دلیلی برای در اولویت قرار گرفتن آنها نسبت به سایرصنایع و بخش ها باشد. اما عده ای از مخالفان نیز نسبت به روش اجرای طرح انتقاد دارند و می گویند بدقولی های زیادی به مشتریان از زمان بازپرداخت وام تا ارائه چک به جای سفته گرفته ، توقف ناگهانی طرح بدون اطلاع قبلی به خریداران خودرو و غافلگیر کردن آنها صورت گرفته که این رویه بازهم به ضرر متقاضیان است. 


دست متقاضیانی که در حنا ماند!
توقف ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به مشتریان خرید خودرو اما با اعتراض برخی از متقاضیان مواجه شده است چراکه بسیاری از آنها می گویند که این بی برنامه گی در روند فروش تسهیلاتی باعث تضییع حقوق مصرف کنندگان است. یکی از مشتریان خرید خودرو با انتقاد ازعدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص وام مذکور به آفتاب یزد، گفـت: از اینکه این طرح به صورت کاملا غیرمنتظره متوقف شد، متعجبم و این در حالی است که مسئولان زمان اجرای این طرح را 6ماهه اعلام کرده بودند. وی ادامه داد: بسیاری از مشتریان در روزهای اخیربه دنبال بررسی شرایط وام و یا فراهم کردن مدارک موردنیاز برای تشکیل پرونده از جمله چک بودند که در این میان شنیده شد که طرح فروش متوقف شده است که چنین برخوردی با مشتریان اصلا مناسب نیست. وی افزود: متاسفانه توقف ناگهانی اعطای وام باز هم نشان داد که هرزمان منافع عده ای تامین شود دیگر حقوق و خواسته های مشتریان کاملا بی اهمیت است. وی با بیان اینکه بدقولی و خلف وعده از زمان اعلام خبر ارائه تسهیلات تا زمان متوقف شدن آن ادامه داشت، توضیح داد: از ابتدا عنوان شد که قرار است بازپرداخت وام هفت ساله باشد که در روز اول شروع طرح این زمان به چهار سال کاهش پیدا کرد، همچنین به متقاضیان اعلام شده بود که سفته هم به عنوان ضمانت پذیرفته می شود که متعاقب آن عنوان شد که فقط دسته چک حداقل 10 برگی پذیرفته می شود و در نهایت با همه این کش و قوس ها طرح در مدت زمان شش روز به جای شش ماه دوام آورد. این مشتری خرید خودرو ، گفت: توقف ناگهانی تسهیلات باعث بلاتکلیفی کسانی شده که تصمیم خرید قطعی داشته اند اما اگر از همان ابتدا سقف زمان وام دهی اعلام می شد قطعا این افراد سریع تر تصمیم گیری می کردند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنده نیز در نظر داشتم که ظرف هفته آینده تصمیم به خرید بگیرم که متاسفانه این فرصت از دست رفت. 

دلیل توقف طرح از زبان قائم مقام وزیر صنعت 
بنا به گفته مسئولان وزارت صنعت دلیل اصلی اینکه میزان دقیق فروش محصولات خودرویی اعلام نشده احتمال بروز برخی فعالیت های منفی از جمله رانت بوده است. قائم‌ مقام وزیر صنعت در اینباره ، گفت :مقرر شده بود که 110 هزار دستگاه خودرو مشمول این طرح شوند اما این عدد را اعلام نکردیم چرا که ممکن بود برخی تبعات منفی از جمله رانت ایجاد شود چرا که بین 1200 تا 1300 نمایندگی خودرو در کشور وجود دارد اما چنانچه سقف فروش از قبل اعلام می شد به هر نمایندگی حدود صد دستگاه می رسید و از این رهگذر ممکن بود مسائل خاصی به وجود بیاورد.
مجتبی خسروتاج با اشاره به میزان خودروهای فروش رفته توضیح داد: طبق جدیدترین آمار ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی ثبت‌نام شده است. قائم مقام وزیر صنعت در خصوص زمان تحویل توضیح داد: در طرح مذکور قرار بر این بود که تحویل به صورت فوری باشد اما برخی نمایندگی‌ها بازه زمانی یک تا دو ماهه را اعلام کردند و این مسئله بدان معناست که تعداد خودروهای آماده تحویل کافی نبوده است. وی در خصوص تمایل خودروسازان برای افزایش سقف فروش خاطرنشان کرد: سقف تعداد خودروهایی که شامل تسهیلات شده اند 110 هزار دستگاه است اما خودروسازان تمایل داشتند که این عدد افزایش داشته باشد.

انبارخودروسازان خالی شد ،طرح نیمه تمام ماند
در حالی که مقامات وزارت صنعت دلیل شفاف نبودن زمان ارائه تسهیلات برای خرید خودرو را احتمال ایجاد رانت در روند فروش عنوان کرده اند اما از سوی دیگر برخی معتقدند که توقف ناگهانی طرح نشان داد که از همان ابتدا تصمیم بر این بود که خودروهای در انبار مانده خودروسازان به فروش برسد و خالی شدن انبارها هدف اصلی اجرایی شدن طرح مذکور بوده است. رکود حاکم بر بازار خودرو که از اواخر سال گذشته آغاز شده بود در یک ماه اخیر به اوج خود رسیده بود و شدت یافتن رکود نگرانی شدید خودروسازان رادر پی داشت. البته اعداد و ارقامی نیز مبنی بر وجود افزون بر صد هزار خودرو در انبار خودروسازان اعلام شد که فروش 110 هزار دستگاه در طرح فروش تسهیلات بیست و پنج میلیونی شاید حاکی از این واقعیت باشد که خالی شدن انبار خودروسازان داخلی اولویت اصلی در ارائه وام بوده است.

از کمپین نخریدن خودرو چه خبر؟
در روزهای اخیر صحبت های زیادی مبنی برشکست خوردن و بی تاثیر بودن کمپین نخریدن خودروی داخلی در جریان فروش خودروها شنیده شد. فروش رویایی محصولات خودرویی داخلی در روزهای اخیر باعث شد تا برخی عنوان کنند که علت اصلی رکود اخیردر بازار خودرو منحصرا کمبود نقدینگی بوده و عملا راه اندازی کمپین های اعتراضی اخیر هیچ تاثیری در میزان فروش خودروها نداشته است. اما از سوی دیگر حامیان کمپین نیز معتقدند فروش اخیر خودروها با کمک وام بیست و پنج میلیون تومانی دلیلی برای موفق بودن خودروسازان داخلی نیست بلکه با خالی شدن انبارهای آنها، انتظارها برای تولید محصولات با کیفیت بیشتر شده است. یکی از فعالان کمپینی با عنوان "نه به خودروی ایرانی" به دلیل کیفیت پایین دراینباره به آفتاب یزد، گفت: اینکه در روز های اخیر با کمک تسهیلات بیست و پنج میلیون تومانی ناگهان انبار خودروسازان خالی شده دلیلی بر شکست کمپین و پیروزی خودروسازان نیست. وی ادامه داد: مطمئنا درصد بالایی از متقاضیان خرید خودرو که در روزهای اخیر اقدام به ثبت نام کرده اند از کیفیت خودروها راضی نیستند، بنابراین مسئولیت تولید وعرضه محصولاتی که جان و مال مصرف کنندگان را در مخاطره جدی قرار می دهد همچنان بر دوش خودروسازان است. این حامی کمپین با تاکید بر اینکه فروش اخیر به هیچ عنوان به منزله رضایت مشتریان از کیفیت و قیمت خودروها نیست، خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود فروش اخیر نشان دهنده استقبال مردم از خودروهای ساخت داخل است در واقع گول زدن افکار عمومی است چرا که تقریبا همه به خوبی می دانند که این محصولات به هیچ وجه در شان مصرف کنندگان نیست و خود خریداران نیز به نوعی مجبور به خرید شده اند.وی اضافه کرد: به هر حال نمی توان این واقعیت را انکار کرد که مردم نیازمند به استفاده از خودروی شخصی هستند و این وسیله در زندگی افراد ضروری است و بالاخره افراد با توجه به وضعیت اقتصادی خود به دنبال خرید خودروی مورد نیاز خود هستند. اما در فروش اخیر محصولات دو شرکت خودروسازی داخلی این سوال پیش می آید که آیا سطح فروش بیانگر رضایت مردم از کیفیت و قیمت خودروها است؟ و یا اینکه مصرف کنندگان چاره ای جزاستفاده از محصولاتی که فاقد استانداردهای لازم هستند ، را ندارند. آیا وادار کردن مشتریان به خرید و استفاده از خودروهایی بر خلاف میل باطنیشان موفقیت تلقی می شود؟وی با بیان اینکه خودروسازان فقط به دنبال فروش و کسب سود هستند، افزود: اگر از کسانی که در طرح خرید خودروبا وام بیست و پنج میلیون تومانی شرکت کرده اند سوال می شد که آیا از نوع خودرویی که خریده اند، راضی هستند یا خیر، قطعا آمار جالب توجهی به دست می آمد و دقیقا مشخص می شد که مشتریان به دلیل نیاز به خودرو مجبورند ازمیان دو گزینه بد و بدتر یعنی خرید خودروی بی کیفیت و نداشتن خودرو ، گزینه بد را انتخاب کنند و این به معنای شکست کمپین و پیروزی خودروسازان نیست. این حامی کمپین "نه به خودروی داخلی" ادامه داد: به طور کلی شاید یکی از بزرگترین موفقیت های کمپین های تحریم خودروهای داخلی این است که مردم در جریان کیفیت خودروهای داخلی قرار گرفته اند که این مسئله در آینده کاررا برای خودروسازان با رویه اشتباه فعلی سخت می کند.

برنامه خودروسازان برای کیفی سازی پس از خالی شدن انبارها چیست؟ 
اما یکی دیگر از فعالان کمپین "نخریدن خودروی صفر داخلی" با بیان اینکه پس از خالی شدن انبار خودروسازان همه منتظر برنامه خودروسازان برای تغییرروند تولید آنها به سمت کیفی سازی هستند،در گفتگو با آفتاب یزد گفت: تا چندی پیش مدیران خودروسازی با مشکلات تعطیلی خطوط تولید ، رکود بازار و عدم فروش محصولات خود دست به گریبان بودند اما حالا که این مشکل رفع شده باید ببینیم که آیا باز هم خودروسازها به رویه نادرست قبلی خودادامه می دهند و باز هم بهانه ای برای عرضه خودروهای گران و غیر استاندارد دارند ؟ وی با اشاره به اینکه خودروسازان دیگر بهانه ای ندارند، افزود: به هرحال کمپین به صورت دقیق عملکرد دو شرکت خودروسازی داخلی را رصد می کند و آنها را به اطلاع جامعه می رساند تا بالاخره مدیران خودرویی قانع شوند که چاره ای جز حرکت به سمت کیفی سازی وجود ندارد و هر لحظه به آنها گوشزد می شود که مسئولیت سنگین خسارت های جانی و مالی مصرف کنندگان بر عهده آنها است. 

وزیر کار: کمپین نخریدن خودرو تغییر جهت دهد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کمپین نخریدن خودرو جهت خود را گم کرده است، گفت: این کمپین باید تغییر جهت داده و هدف خود را تبدیل به خریدن خودروهای کمتر آسیب‌ده کند. ربیعی با تاکید بر اینکه در دولت به دنبال افزایش هزینه‌های کارهای خطرپذیر رانندگی هستیم، توضیح داد: بخشی از تصادفات رانندگی به فرهنگ مصرف و بخشی از آن به نوع خودرویی مربوط است که بعضا به دلیل فقر از آنها استفاده می‌شود.وی با بیان اینکه بر اساس آمار ۹۰ درصد کشته‌ها و آسیب‌دیده‌های سوانح رانندگی از اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه هستند، ادامه داد: ۲۵ درصد سوانح رانندگی جاده‌ای مربوط به موتورسیکلت‌هاست که ۶۰ درصد آن منجر به مرگ می‌شود.
آفتاب یزد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نجف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
کمپین شکست نخورد !بلکه خودرو سازان شکست خوردنند که 80درصد قیمت خودرو را وام دادنند....
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
کمپین شکست نخورده. نخریدن خودروی صفر بی کیفیت ادامه داره. ببینید در ادامه ایا تولیدات خودشون رو می تونند بفروشند یا نه ؟و اون وقت قضاوت کنند. جوجه رو آخر پاییز می شمرند. درود بر کمپین نخریدن خودروی صفر بی کیفیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار