کد خبر: ۲۳۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷ 30 May 2016
به گزارش تابناک یزد، انتشار جزئیات یکی از تعاملات مالی برای حضور گروهی در برنامه «خندوانه»، نشان داد، این برنامه علاوه بر آنکه مخاطب قابل توجهی جذب کرده، توانسته سرمایه چشمگیری نیز جذب نماید، به گونه‌ای که اگر مستمراً چنین ارقامی در حال رد و بدل شدن در این برنامه باشد، می‌تواند مجموعه «خندوانه» را سودده‌ترین برنامه تلویزیون لقب داد!

 از عمر برنامه «خندوانه» که از 21 خرداد 1393 با محوریت رامبد جوان روی آنتن شبکه نسیم رفت، نزدیک به دو سال گذشت و در چند فصلی که از این برنامه پخش شده، توانست با عرضه جذابیت‌هایی نظیر جناب خان و استندآپ کمدی، مسیر موفقیت و افزایش مخاطبانش را ادامه دهد و در عین حال، این اتفاق در حالی رقم خورد که «خندوانه» در شبکه‌های اصلی پخش نمی‌شد و بخشی از مردم هنوز به شبکه نسیم دسترسی نداشتند و ندارند.

رامبد جوان آنچنان سریع توانست اقبال عمومی را جذب کند که در نظرسنجی بهترین مجری سال 1395 تلویزیون، با اختلافی اندک و رأیی ناپلئونی که نتیجه تبلیغات واپسین ساعات رأی‌گیری در برنامه نود بود، عنوان برترین مجری سال را به عادل فردوسی‌پور واگذار کرد؛ اما در عین حال مشخص شد، او چه موقعیت ویژه‌ای نزد گروه عظیمی از مردم با «خندوانه» به دست آورده و ظرفیت «خندوانه» که گاهی از آن بهره برداری سیاسی نیز شده، تا چه حد بالاست.

شاید همین ظرفیت بالا و میزان اثرگذاری قابل توجه باعث شده تا «خندوانه» علی رغم نقدهای برخی چهره‌های مؤثر روی آنتن دوام بیاورد و این شادی مختصر از مردم دریغ نشود و شاید همین سطح از اثرپذیری بینندگان تلویزیون از «خندوانه»، منجر به شکل‌گیری یک عقبه مالی بزرگ برای این برنامه شده که هیچ‌ گاه شفاف درباره آن توضیحی داده نشده و گاهی خبرهایی در این ارتباط منتشر می‌شود.

«خندوانه» با درخواست‌های 800 میلیونی، چند میلیارد سودخالص دارد؟!


حضور کارمندان برخی سازمان‌ها در این برنامه، این ذهنیت را به وجود آورده بود که احتمالاً تعامل مالی نیز در این ارتباط رخ داده اما تصور نمی‌شد این تعاملات مالی حاوی رقم‌های قابل توجهی باشد. در این شرایط، انتشار خبرهایی درباره مطالبه 800 میلیون تومانی برای حضور اهالی قلم در ایام نمایشگاه کتاب در این برنامه، غیرمنتظره بود و تایید چنین درخواستی از سوی مسئولان امر، نشان داد که خندوانه به چه موقعیتی دست یافته است.

نیکنام حسین‌پور مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ارتباط پاسخ داده است: «در کارگروه جمعیت نمایشگاه مصوباتی داشتیم تا بنا بر آن از ظرفیت‌های موجود برای حضور مردم در نمایشگاه کتاب استفاده کنیم... برنامه ناقص اجرا شد چرا که قرار بود هم پیش از آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هم در میانه برگزاری آن برنامه‌ای پخش شود که این موضوع ناقص اجرایی شد. هرچند این موضوع از جانب هر دو طرف بود و دلیل آن مسائل اداری بود که به عقب افتاد.»

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست 800 میلیونی بابت حضور اهالی قلم در برنامه خندوانه را تایید کرد و گفت: «در حال بحث هستیم. آنها این مطلب را عنوان کردند، ولی ما موافقت نکرده‌ایم در حال رایزنی برای این مبلغ هستیم. تا در حد ظرفیت‌های استفاده شده پرداخت صورت گیرد. هنوز برای عدد به جمع بندی نرسیده‌ایم در حال رایزنی هستیم.»

در این زمینه دو بحث مهم مطرح است؛ نخست اینکه چه ضروری داشت تا در برنامه ۲۱ اردیبهشت «خندوانه» جمعی از اهل قلم، ناشران و کتابفروشان با چنین هزینه بالایی حضور یابند و در نهایت چهره آن برنامه «فاضل نظری» باشد؟ آیا راه بهتری برای شوآف نبود تا هزینه‌اش را مردم پرداخت نکنند و این رقم‌های کلان خرج حمایت از حوزه ضعیف کتاب شود؟ حقیقتاً تصور می‌کنید چند نفر از مردم با دیدن آن برنامه مجاب شده‌اند حتماً سری به نمایشگاه کتاب بزنند و خریدی داشته باشند؟

به گزارش «تابناک»، دوم اینکه، بدون تردید اگر برنامه «خندوانه» چنین تعرفه‌ای دارد، سودده‌ترین برنامه تلویزیون محسوب می‌شود که اتفاق خوبی نیز محسوب می‌شود، چرا که انگیزه مسئولان صداوسیما را برای حفظ این مردم صدچندان می‌سازد، کما اینکه یکی از دلایل حفظ و دست نخوردن به ترکیب برنامه «نود» نیز سوددهی بالای این برنامه -البته از قبل آگهی‌ها و پیامک‌های مردم- است. با این حال بهتر است که عوامل «خندوانه» حداقل در حوزه‌های فرهنگی از فاکتور دادن پرهیز کنند و بیش از این، حامی فرهنگ این مملکت باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار