مساله طلاق در حیات انسانی دارای جنبه های گوناگونی است از یک جهت، پدیده ای حقوقی است و از جهت دیگر، پدیده ای اقتصادی است به این معنا که هم می تواند خانواده را به عنوان یک واحد اقتصادی بر پای دارد و هم به این معنا که یک عامل اقتصادی مانند مقدار درآمد خانواده و به طور کلی، فقر موجب از هم گسیختگی خانواده می شود.
کد خبر: ۲۵۰۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۴ 23 June 2016
 طلاق یک پدیده روان شناختی است چرا که بر تعادل روانی فرزندان و بستگان خانواده به شدت تاثیر می گذارد. هم چنین یک پدیده جمعیتی است چون بر ترکیب جمعیتی و ساختار آن اثر می گذارد از سوی دیگر، طلاق یک پدیده اجتماعی نیز هست به این معنا که علل و زمینه های اجتماعی موجود و به طور کلی، ساختار جامعه می تواند سبب از هم گسیختگی خانواده شود.
کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان بهزیستی استان یزد در این خصوص گفت: از سال 78مرکز کاهش طلاق در یزد فعالیت خود را آغاز کرد و پرونده های درخواست طلاق پس از پذیرش اولیه در اورژانس اجتماعی به مرکز کاهش طلاق برای خدمات مشاوره ای ارجاع داده می شوند.
محبوبه داورانی گفت: در مرکز کاهش طلاق آموزش و مشاوره ورودی و خروجی را داریم  که آموزش های خروجی مربوط به مهارت های زندگی بعد از طلاق است که هر یک از طرفین بعد از طلاق بتوانند از آسیب های روانی و اجتماعی بعد ازآن پیشگیری کنند.
وی اظهار کرد: زنان در معرض طلاق دچار اختلالات خلقی و افسردگی می شوند و پس از طلاق برای دریافت حمایت به منزل پدری می روند و در آنجا هم متوجه می شوند مناسبات افراد خانواده با آنها تغییر کرده است همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده فرزندان خانواده های طلاق دچار اختلالات شخصیتی و پرخاشگری می شوند که زمینه ساز مشکلات آینده آنها خواهد بود و بدبینی به جنس مخالف پس از این اتفاق در زندگی مشترک فرزندان در آینده مشاهده شده است ضمن اینکه فرزندان بعد از طلاق دچار مشکلات بد سرپرستی و بی سرپرستی می شوند که این آسیبی افزون بر سایر آسیب هایی است که می تواند به یک کودک یا نوجوان وارد شود.
وی با بیان اینکه طبق آماربیشتر زوجین که طلاق می گیرند فاقد فرزند و حتی فاقد منزل مشترک و یا اینکه دارای یک یا دو فرزند هستند، افزود: هر چند برای آسیب شناسی بعد از طلاق و راه های زندگی بهتر و کاهش آسیب ها تا به حال کار زیادی انجام نشده است ولی بهزیستی یزد در نظر دارد مرکزی را تاسیس کند تا در آن به وضعیت افراد پس از طلاق پرداخته شود و خدمات و حمایت های مشاوره ای و حمایت از فرزندان طلاق را بر عهده داشته باشد.
وی درباره عوارض طلاق بر فرزندان گفت: از آنجا که مشاهده می شود برخی افراد زمانی که برای طلاق مراجعه می کنند خانواده آشفته  داشته اند و یا قبل از این پدر و مادر آنها طلاق گرفته اند مشخص می شود پدیده طلاق در خانواده هایی که دارای فرزند هستند موجب افزایش احتمال طلاق در بین فرزندان آنها و به دنبال آن افزایش آمار طلاق در نسل های بعد خواهد شد.
وی گفت: طبق آمار ثبت احوال ، یزد در زمینه آمار طلاق در کشور رتبه 29 را دارد و نسبت به سال های گذشته این آمار افزایش نیز داشته است که عواملی همچون ارتباطات خانوادگی، نداشتن مهارت های زندگی، اعتیاد و ناآگاهی دلایل اصلی و شایع در هر پرونده طلاق است.
داورانی گفت: حدود 50 درصد از زوجین متقاضی طلاق قبل از ازدواج آشنایی قبلی نداشتند و این موضوع اهمیت آشنایی قبل از ازدواج را مشخص می کند، اکثر زوجین مراجعه کننده به مرکز کاهش طلاق در هنگام ازدواج بین 20 الی 30 سال داشتند این موضوع اهمیت بلوغ عقلی و عاطفی را در زوجین دوچندان می کند همچنین درصد زیادی از زوجین متقاضی طلاق دارای ازدواج اختیاری بودند و تعداد کمی از آنها ازدواج اجباری را دلیل طلاق خود می دانند.
وی با بیان اینکه  مشاوره قبل از دادخواست طلاق هنوز در شهرستان ها پررنگ نشده است، افزود: به نظر می رسد لازم است برای پیشگیری از طلاق و فروپاشی خانواده ها زوجین قبل از اقدام به عقد با دوره زمانی یک الی سه ماه یا بیشتر به دنبال شناخت خصوصیات خلقی طرف مقابل باشند و برای این کار حتما به مشاوری امین مراجعه کنند و مشاوران سازمان بهزیستی می توانند در این شناخت به آنها کمک کنند و باید به تدریج این روند برای زوجین اجباری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار