کد خبر: ۲۶۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 15 July 2016

اگر تا چند سال گذشته جوانان نخبه و شايسته دهه شصت از كمبود امكانات دانشگاهي یا نبود تضمين شغلي و بيكاري شكايت مي كردند، امروز بايد از سودجويان منفعت طلباني شكايت كنند كه در ميان غفلت و بي توجهي مسئولين،با فراخوان هاي استخدامي و دعوت به كارهاي بي نتيجه و منفعت طلبانه با سرنوشت و زندگي آنها بازي مي كنند.

به گزارش «تابناك یزد» پس از رسانه اي شدن ماجراي استخدامي هاي سال گذشته آموزش و پرورش كه داوطلبان پذيرفته شده آن با وجود هزينه هاي ميليوني و خسارت هاي زياد همچنان بلاتكليف هستند، اين بار اخباري به دست رسيده است كه نشان مي دهد، وضعيت استخدام در شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران به مراتب بدتر است. اين شركت علي رغم دريافت هزينه هاي چند ميليوني از كارجويان صريحاً به آنها اعلام مي كند كه در قبال استخدام آنها هيچ تعهدي ندارد.

به بیان بهتر اگر وزارت آموزش و پرورش در فراخوان اولیه استخدامی خود حرفی از شهریه نزده بود و پس از آن نیز با ملاحظه مشکلات کارآموزان قول‌های مساعدتی نظیر پرداخت وام به آن‌ها را در دستور کار قرار داد اما  شرکت راه آهن علی رغم دریافت بیش از ۳ میلیون تومان شهریه از هر داوطلب پذیرفته شده در آزمون اولیه و تحميل هزينه سنگين به آنها از سویی مدعي است، اين شرايط صريحاً از همان ابتدا اعلام شده بود و مشكلات داوطلبان به ما ربطي ندارد.

در همین رابطه برخی از شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی شرکت رجاء مدعی هستند، این شرکت در سال ۱۳۹۴ و  ۱۳۹۳ با انجام فراخوان و برگزاری آزمون استخدامی از میان شرکت کنندگان تعداد ۳ برابر ظرفیت را به مصاحبه‌های تخصصی فراخواند و پس از انجام مصاحبه‌ها و فرایندی نظیر تعهد محضری، سوء پیشینه و... اقدام به جذب تعداد محدودی از داوطلبان کرد.

با این حال فرایند انجام شده پایان دوره استخدامی نبود و پذیرفته شدگان مجبور می‌شوند تا برای کسب مهارت‌های لازم در دوره‌های یک ساله «قابلیت سازی» شرکت کنند. بنابر اظهارات داوطلبان پذیرفته شده نهایی، دوره‌های «قابلیت سازی» شرکت رجاء با احتساب ۳ میلیون شهریه و همچنین هزینه‌های ایاب و ذهاب و... برای آن‌ها قريب به ۱۰ میلیون تومان هزینه داشته است.

این در حالی است که هیچ کدام از پذیرفته شدگان نسبت به استخدام قطعی و آغاز به کار اطمینان صد درصدی ندارند و همچنین با وجود دوره‌های عملی و آموزش‌های خطرناک بیمه شامل حال هیچ کدام از کارآموزان نيست.

در همین رابطه یکی از پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال گذشته شرکت راه آهن به «تابناک» گفت: «پس از ۹ ماه چنان بلایی به سر ما آمده است که اکنون کلی بدهی ببر دوشمان سنگینی می کند؛ امروز حسرت روزهای قبل از ورودمان به راه آهن را می‌خوریم. روزهایی که تنها دغدغه برایمان بیکاری بود ولی امروز دغدغهٔ بیکاری از یک طرف دغدغهٔ موقعیت‌هایی شغلی که از سال ۹۳ و پس از قبولی در آزمون به امید لکوموتیوران شدن دست رد به سینشان زدیم و گفتیم دیگر ما لکوموتیوران هستیم و با این خیال، همه موقعیت‌ها را از دست دادیم از طرف دیگر ما را شدیداً آزار می‌دهد.»

یکی دیگر از پذیرفته شدگان این آزمون استخدامی نیز به «تابناک» گفت: «ما لکوموتیورانان جدید (پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی) که تابستان سال ۹۳ آزمون دادیم، تا الان نزدیک به ده میلیون خرج کرده‌ایم که تمام آن را هم قرض گرفتیم. الان هم که دو ماه است مشغول به کار شدیم، راه آهن حتی یک ریال به ما حقوق نداده است. آن‌ها نه ما را بیمه می‌کنند و نه نسبت به استخدام قطعی ما تعهدی می‌دهند.»

در همین رابطه «تابناک» تلاش کرد تا موضوع و مشکل این استخدامی‌ها را از طریق مسئولین شرکت رجاء سئوال کند که مسئول روابط عمومی شرکت رجاء در یک گفت‌و‌گوی کوتاه با خبرنگار «تابناک» تأکید داشت، این شرایطي که مطرح است، آزمون استخدامی نیست و نام آن «طرح قابلیت سازی» است.

همچنین مسئول روابط عمومی شرکت رجاء تأکید داشت، که ما از‌‌ همان ابتدا شرایط را از طریق آگهی‌ها به اطلاع شرکت کنندگان می‌رسانیم و آن‌ها با آگاهی نسبت به این موضوع وارد این چرخه کاری می‌شوند.

بر اساس آنچه رفت مشاهده می‌شود که در شرایط کنونی و در حالی که آمار فارغ التحصیلان جویای کار در کشور به بالای میلیون رسیده است، از نظر استخدامی در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی وضعیتی حاکم است که از چند بعد قابل بررسی است.

الف- نخست اینکه حجم بالای جوان جویای کار به محض مشاهده یک شرایط استخدامی با هدف رهایی از وضعیت بیکاری بدون توجه به علاقه، شرایط، هزینه، مشکلات و... ‌‌نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا در آن آزمون استخدامی پذیرفته شوند و صفت ناپسند بیکاری را از روی پیشانی خود پاک کنند.

ب-مسئله دیگری که در رابطه با اینگونه اخبار قابل تأمل است، این است که علیرغم افتخار در رابطه با حجم بالای دانشجو و نیروی متخصص، امروزه جامعه با موج عظیمی از نیروی کار رو به رو است که به استناد دوره‌های آموزشی آن هم شهریه‌ها میلیونی، از توانایی انجام کار بدون گذراندن دوره‌های آموزشی، فارغ از تخصیلات دانشگاهی گذشته بر نمی‌آیند. این موضوع خود گواه محکمی است که در گذشته مسئولین و متولیان آموزش عالی کشور در رابطه با تناسب میان آموزش‌ها و تخصص‌های مورد نیاز جامعه تا حدود زیادی به بیراهه رفتند. به عبارتي دانشگاه هاي كشور به جوانان آموزش هايي داده اند كه اكنون و در بازار كار دردي از دردهاي آنها را دوا نمي كند و تنها اين هزينه بيت المال و عمر جوانان كشور بوده است كه تلف شده است.

ج-مسئله دیگر نیز این است که اکنون و در میان بی‌توجهی و بی‌برنامگی مسئولین نسبت به ساماندهی و تأمین کار برای افراد تحصیلکرده جویای کار، شرکت‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی هر کدام خود را با یک جامعه عظیم پولساز مواجه می‌بینند که می‌توانند با کمترین هزینه و تعهد نسبت به آن‌ها و با برگزاری آزمون‌های استخدامی و دوره‌های آموزشی سوری از طریق آن‌ها به سودهای سرشاری دست یابند.

 «تابناک» در ادامه تلاش می‌کند تا ابعاد دیگری از ماجرای استخدامی‌های کاسب کارانه و بی‌نتیجه را آشکار کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار