«بسته ویژه خبری»تابناک یزد؛
پرونده ویژه «تابناک یزد» به مناسبت هفته کارگر با توجه به رسالت خبری خود انعکاس دهنده مشکلات کارگران در سراسر کشور است.
کد خبر: ۲۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 26 April 2015
بحران در صنعت کاشی و این بار کاشی کویر یزد/وعده های  مدیران تا شب عید محقق نشد/تأخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق کارگران معدن چشمه پودنه/کارگران اخراجی معدن کوشک بافق هنوز به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند/طرح مطالبات صنفی در راهپیمایی روز کارگر تهدید امنیتی نیست
به گزارش تابناک یزد،بسته خبری ویژه «تابناک یزد»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

بهانه جدید تامین اجتماعی از بیمه کارگران ساختمانی
به گزارش تابناک یزد،رئیس انجمن صنفی جوشکاران و اسکلت‌سازان تهران از قطع بیمه کارگران ساختمانی به دلیل اتمام اعتبار کارت‌های مهارت‌‌ و آنچه سازمان فنی و حرفه‌ای هوشمند کردن این کارت‌ها اعلام کرده است، انتقاد کرد.
«مرادحسین مرادی» در این باره گفت: بیمه تعداد قابل توجهی از کارگران ساختمانی که تاریخ اتمام اعتبار کارت‌های مهارت‌شان آبان سال گذشته بوده است، بدلیل آماده نشدن کارت‌های هوشمند قطع شده است. بیشتر این کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و قرار نیست اگر  سازمان فنی و حرفه‌ای کارت‌های هوشمند را با تاخیر آماده می‌کند، حق و حقوق‌‌شان پایمال شود.
او افزود: ممکن است این کارگران یا اعضای خانواده‌‌هایشان در مدت سه یا چهار ماهی که زیر پوشش بیمه قرار ندارند بیمار شوند، در این صورت مجبورند تعرفه‌های پزشکی را به قیمت آزاد پرداخت کنند که این ستم بزرگی در حق این قشر محروم است.
مرادی با اشاره به قرار قبلی سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان کارگران ساختمانی مبنی بر منوط شدن بیمه این کارگران به تاییدیه صنف مربوطه، تصریح کرد: گروهی از کارگران ساختمانی، کارگر فصلی هستند بنابراین امکان دارد روزی که بازرس تامین اجتماعی به محل کار آنها سر می‌زند، در محل کار حاضر نباشند. سازمان تامین اجتماعی حق ندارد بیمه این گروه از کارگران را بدون توجه به تاییدیه صنف مربوطه قطع کند.
رئیس انجمن صنفی جوشکاران و اسکلت‌سازان تهران در پایان گفت: خیلی صورت خوشی ندارد که بیمه کارگران ساختمانی را بدون آنکه به آن‌ها اطلاع دهند قطع می‌کنند. بسیاری از کارگران چند ماه بعد از آنکه بیمه‌شان به دلایل واهی قطع شده است، از این موضوع خبردار می‌شوند. سازمان تامین اجتماعی حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که برای بیمه شدگان احترام قائل شود و قبل از حذف‌شان از زیر پوشش بیمه به آن‌ها اطلاع دهد.

فوت۸۰ کارگر در مازندران بر اثر «حوادث حین کار»
به گزارش تابناک یزد،«علی عباسی» با بیان اینکه ۸۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار سال گذشته در مازندران جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: این افراد همگی مرد بودند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک‌درصد افزایش داشت.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خاطرنشان کرد: در سال‌های متوالی عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی و پس از آن برق‌گرفتگی بوده، به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۴۰ مورد مرگ‌های ناشی از حوادث کار به‌دلیل سقوط از بلندی و ۱۸ مورد نیز برق‌گرفتگی بود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان است، گفت: ارزش‌نهادن به جان انسان‌ها، داشتن برنامه ایمنی در کار، رعایت استاندارد‌ها و قوانین مربوطه، آموزش و ایجاد نظام اطلاع‌رسانی و عبرت از حوادثی که اتفاق افتاده از مهم‌ترین راهکار‌ها در راستای کاهش حوادث ناشی از کار است.

کشته شدن یک کارگر در ریزش کانال فاضلاب
به گزارش تابناک یزد، منابع خبری در یزد از کشته شدن یک کارگر بر اثر ریزش کانال فاضلاب خبر می‌دهند. گفته می‌شود عدم رعایت مسائل ایمنی عامل این حادثه بوده است.
در پی حادثه‌ای که روزهای گذشته اتفاق افتاد چند کارگر در عمق پنج متری کانالهای فاضلاب در یکی از مجتمع های مسکونی یزد مشغول کار بودند که ناگهان بخشی از دیواره خاکی این کانال فرو ریخت و منجر به مرگ یکی از کارگران حفار شد.
 روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در تشریج جزییات این حادثه گفته است: این حادثه هنگامی رخ داد که چندین کارگردر عمق پنج متری کانال مشغول کار بودند که ناگهان بخشی از دیواره خاکی این کانال جدا شد و بر روی یکی از کارگران فرو ریخت.
به گفتهٔ «محمد میدانی» معاون عملیات سازمان آتش نشانی یزد، این حادثه در ساعت ۱۹: ۰۵ دقیقه عصر روز دوشنبه سی و یکم فروردین ماه ۱۳۹۴ به سامانه ۱۲۵ اعلام شده است.
همچنین سید عباس میرشمسی مدیرعامل سازمان آتش نشانی اعلام کرده که علی رغم تلاش آتش نشانان برای نجات جان کارگر مدفون در زیر آوار با استفاده از تجهیزات ایمنی عملیات و دستگاه زنده یاب عملیات انجام دادند اما بعلت فوت شدن کارگر درعمق ۵ متری و مدفون شدن در زیر حجم انبوهی از خاک، دستگاه مذکور اثری مبنی بر زنده بودن کارگرنشان نداده است.
 وی اضافه کرده است: درادامه خاک برداری نظر به اینکه محل مدفون شدن کارگر دقیقاً مشخص نبود پس از ۵ ساعت تلاش، امدادگران توانستند جنازه کارگر مدفون شده را از زیر خروار‌ها خاک به بیرون منتقل کنند.
به گفتهٔ مدیرعامل سازمان آتش نشانی یزد، کانال مذکور متعلق به اجرای شبکه فاضلاب مسکن مهر بوده که از شرایط ایمنی مناسب نظیر اجرای سازه نگهبان و مهاربندی‌های جانبی در کانال برخوردار نبوده است.

از طولانی‌ترین اعتراض کارگری سال در بافق تا داستان دنباله دار بحران در صنعت کاشی
کارگران استان صنعتی و معدنی یزد امسال سال سختی را پشت سر گذاشتند. برگزاری بزرگترین اعتراض صنفی کارگران سنگ آهن بافق که پای وزیر کار را به یزد باز کرد، تنها یکی از خبرهای پرسر و صدایی بود که در سال 93 مخاطبان را با تلاش کارگران برای مطالبه حقوق صنفی شان آشنا کرد.
شروع اعتراضات کارگری در معدن کوشک بافق و ادامه دار شدن آن به اشکال مختلف تا یک ماه گذشته، از دیگر اتفاقاتی بود که بافق را در زمره شهرستان های خبرساز یزد قرار داد.
 در این گزارش نگاهی اجمالی به وضعیت کارگران در برخی از واحدهای معدنی و صنعتی استان یزد می اندازیم.

 داستان دنباله دار کارگران معدن کوشک بافق
داستان دنباله دار کارگران معدن کوشک بافق با بیکاری ۱۷ کارگر وارد مرحلهٔ تازه‌ای شده است. بیش از ۲۸۰ نفر از کارگران معدن سرب و روی کوشک در بافق یزد، که طی سه ماه آخر سال 93 در چند مرحله نسبت به تعویق پرداخت دستمزد و محقق نشدن مطالبات صنفی شان دست به اعتصاب و اعتراض زده بودند هنوز هم حال و روز خوشی ندارند. این کارگران در ماههای گذشته بار‌ها نسبت به اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، بی‌توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت نشدن حق سختی کار و حق پله و تونل، عدم پرداخت حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، افزایش پیدا نکردن مدت قراردادهای منعقده و موارد دیگر اعتراض کرده‌اند و علی رغم پیگیری‌های بسیاری که از طریق اداره کار شهرستان و استان، فرمانداری و سایر نهادهای مربوطه انجام داده‌اند هنوز به نتیجهٔ مطلوب نرسیده‌اند. این کارگران در مرحلهٔ اول اعتراضاتشان که در آذر ماه برگزار شد و با اعتصاب ۵ روزه همراه بود در نامه‌ای به دو وزیر صنعت و معدن و وزیر کار، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفیشان شده بودند.
۱۷ نفر از ۲۸۰ کارگر معترض در پایان بهمن ماه به دلیل شرکت فعال در اعتراضات صنفی اخراج شده بودند. اما مجددا و پس از اعتصاب یک هفته ای همهٔ کارگران معدن که در اعتراض به اخراج آنان انجام شد با وساطت فرمانداری در تاریخ ۱۰ اسفند به کار بازگشتند اما مجددا در چند روز گذشته خبر دادند که مجددا از سوی کارفرما از ورود آن‌ها به معدن ممانعت به عمل آمده است. کارگران می‌گویند در اعتراض به اخراج از معدن دادخواستی را در اداره کار بافق تنظیم کرده‌اند.
کارگران گفته‌اند در چند روز گذشته، حقوق بهمن و عیدی امسال، به آن‌ها پرداخت شده است و کارفرما هم وعده‌هایی در ارتباط با احتمال بازگشت به کار کارگران اخراجی داده است. احتمالی که باعث شده کارگران نوروز ۹۴ را با بیم و امید بازگشت به کار سپری کنند.
سنگ آهن بافق رکورددار طولانی ترین اعتراض صنفی سال
به گزارش تابناک یزد، صفت طولانی‌ترین اعتراض صنفی سال اخیر را می‌توان به اعتراضات صنفی یک سال گذشته کارگران سنگ آهن بافق نسبت داد. اعتراضی که پای وزیر کار را هم به بافق باز کرد. حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق اولین بار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال در اعتراض به خصوصی سازی معدن تحصن کردند. اولین تحصن - که ۳۹ روز طول کشید - بر خلاف پیش بینی‌ها در ادامه سال به یکی از طولانی‌ترین اعتراضات صنفی کارگران پس از انقلاب تبدیل شد.
تغییر مدیرعامل معدن، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق - یزد از دیگر مطالبات کارگران متحصن بود.
این تحصن در ‌‌‌‌نهایت با لغو موقت خصوصی سازی معدن و وعده دولت مبنی بر تحقق مطالبات کارگران در تاریخ ۴ تیر پایان یافت. اما تبعات برگزاری بزرگ‌ترین اعتراض صنفی سالیان اخیر به همین جا محدود نشد.
 «علی ربیعی» وزیر کار در تاریخ ۲۳ مرداد به شهرستان بافق رفت و با مسئولان، نمایندگان کارگری و کارگران معدن سنگ آهن بافق گفتگو کرد.
با تحصن خانواده‌های بازدداشت شدگان در مقابل دفتر کارفرما، مدیرعامل معدن در تاریخ ۲ شهریور با ارسال نامه‌ای به شورای تامین بافق از شکایت خود انصراف داد و درخواست کرد کارگران بازداشت شده آزاد شوند. در این نامه افشاء شد که ۹ کارگر تا آن روز بازداشت شده بودند.
در روزهای بعدی و تا پایان اعتصاب، خانواده‌های کارگران بازداشتی معدن سنگ آهن بافق به موازات اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر این معدن مقابل فرمانداری تحصن می‌کردند.
بر اساس گزارش‌های ارسالی از سوی کارگران، مقام‌های دولتی و امنیتی در این مذاکره وعده دادند خصوصی سازی معدن لغو شود و ۱۵ درصد از سهام معدن تا ۴ ماه آینده به مردم شهرستان بافق واگذار شود.

تعطیلی سها سرام یزد و تعویق ۶ماههٔ حقوق کارگران
سها سرام،تولید کننده کاشی و سرامیک، شرکتی است که تحت مالکیت خصوصی اداره می‌شود. به گفته کارگران، از۵ماه گذشته کارخانه تعطیل شده است. از آن زمان به بعد تمام کارگران این شرکت که تعدادشان به ۱۵۰ نفر می‌رسد نتوانسته‌اند حقوق و معوقات خود را دریافت کنند. تعویق یک ساله در پرداخت حق بیمهٔ کارگران مورد دیگری است که آن‌ها را نگران بازنشستگی پیش از موعدشان کرده است. کارگران سها سرام می‌گویند با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور شغلشان، تعویق یک ساله در پرداخت حق بیمه آنان را در هنگام بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل خواهد کرد.
در دوماههٔ گذشته بیش از سه بار کارگران این کارخانه در برابر فرمانداری اردکان در یزد تجمع کردند اما با وجود جلساتی که توسط فرمانداری و با حضور مدیران شرکت انجام شد، هنوز هیچ اقدامی برای رسیدگی به وضعیت کارگران صورت نگرفته است.

وعده های  مدیران تا شب عید محقق نشد/کارگران فرش باستان یزد ناامیدند
کارگران فرش باستان در استان یزد درحالی سال نو را از آغاز می‌کنند که حقوق ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند و عیدی امسال را دریافت نکرده‌اند. این کارگران گفته‌اند، علی رغم وعدهٔ کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات تا ۲۵اسفند ماه هنوز تکلیف چهار ماه دستمزد معوقه کارگران مشخص نیست. گفتنی است، این کارگران که هم اکنون با تعدیل گسترده نیرو‌ی کار در این واحد تولیدی در چند سالهٔ اخیر تعدادشان از ۱۸۰ نفر به ۱۹ نفر رسیده است یکی از دلایل وجود بحران در این کارخانه را قصد سهامداران مبنی بر فروش زمین کارخانه می‌دانند.
کارگران می‌گویند، فروش فرش ماشینی مرغوب هنوز هم سود آور است اما سهامداران این شرکت به دنبال سود بیشتری برای فروش زمین کارخانه هستند. به گفتهٔ منابع کارگری؛ در ماههای گذشته بیشتر دستگاههای شرکت فروخته شده است و در حال حاضر تعدادی کارگر با قرارداد رسمی در شرکت فعالند.
بحران در صنعت کاشی و این بار کاشی کویر یزد
کارگران کاشی کویر یزد هم امسال را با شرایط خوبی تمام نمی کنند. شرایط سختی که این روز‌ها دامنگیر صنعت کاشی و سرامیک شده کارگران این کارخانه صنعتی را هم با مشکلاتی مواجه کرده است. تعویق دو ماهه در پرداخت حقوق و عیدی و پاداش سال ۹۳ و بن کارگری نیمه دوم سال که طبق آخرین خبر‌ها تا نیمهٔ اسفند پرداخت نشده است از مشکلاتی است که کارگران کاشی کویر یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین حال به گفتهٔ منابع آگاه، نزدیک به ۱۰ نفر از کارگران نیز در پی تعدیل نیروی این کارخانه در دی ماه گذشته بیکار شده‌اند.
این کارگران دست کم دوبار در ماه گذشته در مقابل کارخانه و در مقابل استانداری تجمع کرده‌اند. اعتراض آن‌ها عمدتا مربوط به تاخیرهای پی در پی در پرداخت دستمزد در یک ساله گذشته بوده است.
به گفتهٔ کارگران در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین کمبود مواد اولیه، ۳۰ درصد کارخانه فعال است و از ۱۲ قسمت، کار در ۸ قسمت از بخش‌های کارخانه، به دلیل بحران‌های به وجود آمده در صنعت کاشی متوقف شده است.
رکود شدید در ساخت و ساز، افت شدید فروش داخلی و صادرات، رسوب بیش از حد محصولات در انبار کارخانجات و انبار عاملین فروش، مشکل حمل و نقل و تردد در ایام قبل و بعد از عید، نیمه تعطیلی بودن شبکه توزیع در ایام قبل و بعد از عید، عدم جایگزینی سریع بازارهای جدید صادراتی، جلوگیری از راکد ماندن سرمایه شرکت‌ها، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، انجام تعمیرات اساسی در خطوط تولید جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات و تنظیم بازار از طریق مدیریت تولید از دلایلی است که انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را بر آن داشته تا از کارخانه جات تولید کننده کاشی و سرامیک بخواهد برای مدت ۴۵ روز کار را متوقف کنند.

کارگران اخراجی «کاشی احسان میبد یزد» با وجود بازگشت به کار نگران آینده‌اند
اخراج یکبارهٔ ۴۰ کارگر باسابقهٔ کاشی احسان میبد در روزهای پایانی سال گذشته باعث شد بسیاری از کارگرانی که دارای قراردادهای موقت هستند و سالهاست در این کارخانه صنعتی کار می‌کنند امنیت شغلی خود را در خطر ببینند. اگرچه با دخالت فرمانداری میبد این کارگران در چند روز گذشته مجددا به کار بازگشته‌اند اما هنوزموضوع عقد قراردادهای موقت حل نشده است.
کارگران کاشی احسان میبد در یزد می‌گویند وجود قراردادهای موقت ماهیانه باعث شده امنیت شغلی کارگران به خصوص در صنایعی مانند کاشی و سرامیک که ماهیت کار دائمی و مستمر دارند با تهدید جدی مواجه شود. به گفته ی کارگران تنها راه بروزن رفت از بحران  ارائه ی یک دستور العمل جدید قانونی است.
کارگران کاشی احسان میبد  می‌گویند،  اخراج یکبارهٔ ۴۰ کارگر باسابقهٔ این کارخانه در روزهای پایانی سال گذشته باعث شد بسیاری از کارگرانی که دارای قراردادهای موقت هستند و سالهاست در این کارخانه صنعتی کار می‌کنند امنیت شغلی خود را در خطر ببینند. اگرچه با دخالت فرمانداری میبد این کارگران در چند روز گذشته مجددا به کار بازگشته‌اند اما هنوز موضوع عقد قراردادهای موقت حل نشده است و این کارگران همچنان با قراردادهای کوتاه یک ماهه به کار بازگشته اند.کارگران با سابقهٔ این کارخانه که بعضا بین ۱۷ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند نگرانند که شاید دوباره بدون توجه به سابقهٔ کاری و سالهای خدمتشان در این کارخانه با آنان برخورد مشابهی صورت گیرد.
منابع کارگری در کارخانه کاشی احسان میبد این مشکل را تنها مختص این کارخانه صنعتی نمی‌دانند. به گفتهٔ یکی از کارگران این کارخانه بحث قراردادهای موقت، موضوع تازه‌ای نیست و بسیاری از کارگرانی که در صنایعی مانند کاشی و سرامیک کار می‌کنند علی رغم ماهیت دائمی کارشان با آن دست به گربانند.
این کارگر ادامه داد: ماجرا زمانی ناراحت کننده‌تر می‌شود که قرارداد کارگری با ۱۹ سال سابقهٔ کار و ۵۵ سال سن به بهانهٔ جذب نیروی کار جدید به یکباره تمدید نمی‌شود. اینجاست که نگرانی از آینده شغلی برای سایر کارگران که سابقه‌های کاری کمتری دارند بیشتر می‌شود.
این کارگر تصریح کرد: قراردادهای موقت شاید به درد کارهای فصلی بخورد اما برای کارگر دائمی و کارهایی که ماهیت مستمر دارند مثل کارگرانی که در صنایع کاشی کار می‌کنند نمی‌تواند مصداق داشته باشد.
وی ادامه داد: سالهاست که به این مسئله معترضیم اما هیچ کس صدایمان را نمی‌شنود. نتیجه همین می‌شود که یک کارگر با سابقهٔ کار بالا و با سن و سال بالای ۵۰ سال از کار اخراج می‌شود و کسی هم از خود نمی‌پرسد که با این سن و سال دیگر در کدام واحد تولیدی و صنعتی می‌تواند مشغول به کار شود.
کارگران می‌گویند علی رغم اینکه سال گذشته هم مشابه این مشکل پیش آمد و اداره کار هم در صورتجلسه‌ای وعدهٔ رسیدگی داد اما از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون عملا هیچ اقدامی در جهت تغییر وضعیت قراردادهای کارگران صورت نگرفته است و نگرانی‌ها در خصوص احتمال عدم تمدید مجدد قرارداد‌ها ادامه دارد.

تأخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق کارگران معدن چشمه پودنه/ اخراج به دلیل اعتراض
منابع کارگری در کرمان، از تاخیر ۳ ماهه در پرداخت دستمزد کارگران معدن زغال سنگ چشمه پودنه خبر می‌دهند. در همین حال گفته می‌شود از در سال جاری یکی از کارگران این معدن به دلیل اعتراض صنفی اخراج شده‌ است.
وی گفت: دلیل اخراج یکی از این کارگران اعتراض به تعویق حقوق و دستمزد بوده است و اساسا هیچ توجیه منطقی برای اخراج این کارگر باسابقه وجود نداشته است.
کارگران می‌گویند، کارفرما این کارگر را که یکی از متخصص‌ترین نیرو‌ها در کار خود بوده، به بهانهٔ فحاشی اخراج کرده است. بهانه‌ای که به گفتهٔ یکی از کارگران صحت ندارد و تنها دلیل اخراج این کارگر اعتراض به تعویق ۴ ماههٔ حقوق بود که منجر به عصبانیت کارفرما و در ‌‌نهایت اخراج وی شد.

کارگران اخراجی معدن کوشک بافق هنوز به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند
به گزارش تابناک یزد، با گذشت چند هفته از اخراج ۱۷ کارگر معدن کوشک، این کارگران هنوز به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند.
۱۷ کارگر معدن کوشک بافق که در پایان بهمن ماه پارسال به دلیل شرکت فعال در اعتراضات صنفی اخراج شده بودند علی رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌اند هنوز به بیمهٔ بیکاری معرفی نشده‌اند.
وی درباره پیگیری‌های انجام شده برای معرفی به بیمهٔ بیکاری گفت: علی رغم گذشت چندین هفته از اخراجمان هنوز اقدامی از سوی اداره کار جهت معرفی به بیمهٔ بیکاری صورت نگرفته است.
 گفتنی است پس از اعتصاب ۴۰۰ کارگر در اعتراض به اخراج ۱۷ کارگر این معدن که از تاریخ ۲ اسفند آغاز شد، کارگران اخراجی به همراه سایر کارگران با وساطت فرمانداری در روز ۱۰ اسفند به کار بازگشتند اما دیری نپایید که مجددا اصرار کارفرما بر اخراج این ۱۷ نفر نتیجه داد و این کارگران برای دومین بار اخراج شدند.
شایان ذکر است معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق (سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

طرح مطالبات صنفی در راهپیمایی روز کارگر تهدید امنیتی نیست
به گزارش تابناک یزد، یک کنش‌گر صنفی جامعه کارگری در تهران می‌گوید اگر نگاه وزارت کشور دولت یازدهم به مسائل کارگری صنفی باشد، نباید هیچ مخالفتی با درخواست مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر مطرح شود.
 «عبداللـه وطن‌خواه» کارگر کارخانه واکیوم پارس، نگاه‌های سیاسی و غیر صنفی دولت‌ها به مسائل جامعه کارگری را دلیل اصلی مخالفت با برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر دانست و گفت: وجود چنین نگاهی بیانگر آن است که دولت‌ها حتی به نهادهای رسمی و قانونی کارگران نیز آنقدر اطمینان ندارند که اجازه دهند برای روز کارگر مراسم مستقلی را برپا کنند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار