کد خبر: ۳۰۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 03 October 2016
به گزارش تابناک یزد،مدیر کل انتقال خون یزد با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ اهداي خون، از اجرای ویژه‌برنامه "نذر خون" توسط هیئت‌های مذهبی استان به مناسبت ايام عزاداري ماه محرم خبر داد.

دکتر"نقی تقوایی"  با اشاره به افزایش 4.5 درصدی اهداي خون در استان طي شش ماهه نخست امسال، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا شهریورماه بیش از 26 هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که بعد از معاینات پزشکی 21 هزار و 270 نفر موفق به اهدا خون شدند.

وي با بیان این که 57.7 درصد اهدا کنند خون در سال جاری جزو اهدا کنندگان مستمر استان هستند،‌ افزود: از مجموع تعداد افرادی که از ابتدای امسال تاکنون موفق به اهدا خون شدند، 96 درصد مرد و مابقی زن بودند.

به گفته‌ي تقوايي،  از ابتدای امسال تاکنون 99.8 درصد نیاز اعلام شده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان، از سوی انتقال خون یزد تامین شده است.

وی از كاهش مطلوب میزان ضایعات خونی در بیمارستان‌های استان نيز خبر داد و  تصریح کرد: طرح کاهش ضایعات خون با هدف نگهداری مناسب برخی از فرآورده های خونی در استان یزد اجرا شده و طی سه سال گذشته میزان کاهش ضایعات خون در استان یزد از 13 درصد به پنج درصد رسیده است.

وي همچنين با قدرداني از مردم استان یزد به دلیل همراهی مستمر در امر اهدا خون، گفت: در شش ماهه نخست امسال بیش از دو هزار کیسه خون و 450 پلاکت به استان‌های همجوار استان یزد ارسال شده است.

مدير كل انتقال خون استان با اشاره به فعاليت چهار پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های یزد، میبد و اردکان جهت ارائه خدمات به مردم، در مورد برنامه‌های انتقال خون در ایام محرم نيز عنوان كرد: ترویج فرهنگ "نذر خون" در ایام محرم از جمله برنامه‌های در دستور کار این اداره کل در استان است.

وی در اين رابطه، تدوین برنامه‌های جایگزین بدعت‌های غلط عزاداری نظیر قمه‌زنی در محرم را ضروری خواند و بیان کرد: طبق هماهنگی‌های انجام شده، قرار است در هر روز ماه محرم اعضای یکی از هیئت‌های عزاداری یزد برای اهدا و ادای نذر خون به پایگاه مرکزی انتقال خون استان واقع در میدان ابوذر شهر یزد مراجعه کنند.

این مقام مسئول اعزام تیم‌های سیار خونگیری به نقاط مختلف شهر و استان را از دیگر برنامه‌های ماه محرم انتقال خون استان ذكر کرد و ادامه داد: در همين راستا نيز طبق سنوات گذشته، تیم خونگیری این اداره کل در روز سيزدهم محرم در مسجد ملااسماعیل یزد مستقر خواهد شد.

تقوایی در پایان نيز يادآور شد: داشتن حداقل وزن50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و عدم ابتلا به کم خونی از شروط اهداي خون توسط افراد است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار