کد خبر: ۳۱۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹ 19 October 2016
به گزارش تابناک یزد، مسئولان ستاد مدیریت بحران استان یزد در بازدید از دفتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا) در يزد به پيامدهاي خشكسالي‌هاي متوالي استان يزد اشاره و تاكيد كردند: بي‌توجهي به موضوعات انتقال آب به استان و مدیریت منابع آبی موجود در استان، استان يزد را تا چند دهه‌ي آتي از نقشه جغرافیایی کشور محو خواهد كرد.

 "هادی هادی نسب"مدیر کل مدیریت بحران استان در جريان اين بازديد با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی عمومی در مورد رعایت اصول ایمنی در حوزه‌های مختلف،‌ اظهار کرد: 35 دستگاه به عنوان اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در این مورد مسئولیت دارند و ستاد مديريت بحران نقش هماهنگي اين دستگاه‌ها را برعهده دارد.

وی با اشاره به خشکسالی‌های متوالي استان طي 16 سال گذشته، گفت: در حال حاضر 680 روستاي استان یزد با مشکل جدی آب روبرو هستند که از این تعداد 320 روستا جزو روستاهای بی‌آب استان محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه علی رغم مشکلات جدی استان در رابطه با کم‌آبی، سرانه مصرف آب شرب و بهداشتی استان گاهاً تا سه برابر نرمال کشوری مي‌رسد و بايد بررسي شود كه چرا علي‌رغم هشدارهاي مداوم مسئولان استان در رابطه با خشكسالي و بحران كمبود آب، هنوز اين باور و حساسيت در مردم ايجاد نشده است.

مدیر کل مديريت بحران استانداري در بخش دیگری از سخنان خود آموزش را از جمله مهمترین برنامه‌های اين مديريت در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر به آسيب‌ديدگان در مواقع بحرانی دانست و بیان کرد: در سال گذشته 59 هزار نفر از شهروندان يزدي اعم از اداري و غير اداري در قالب 368 دوره آموزشی بيش از 12 ميليون نفر ساعت آموزش ديده‌اند.

این مقام مسئول، برنامه‌های آگاه‌سازی و دوره‌هاي آموزشي ستاد مدیریت بحران استان را بر اساس سند آموزشي تدوين شده توسط مديريت بحران استان دانست.

وی با بیان این که سند آموزش مدیریت بحران در دو بخش کمی و کیفی هدفگذاري و تدوین شده است، ادامه داد: براساس هدف‌گذاري بخش کمی، طی یک برنامه‌ي چهار ساله آموزه‌های مدیریت بحران، بيش از 60 درصد از جمعیت آموزش‌پذیر استان را تحت پوشش خود قرار خواهد دهد.

هادی‌نسب ادامه داد: براساس هدف‌گذاري كيفي سند آموزش مديريت بحران استان، با انجام برنامه‌های آموزشی سند تدوين شده، استان یزد بايد به استاني آماده در برابر بحران‌ها تبديل شود.

اين مسئول با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه آموزش مدیریت بحران، خاطرنشان کرد: استان یزد به دلیل پیشتازی در امر آموزش از سوی ستاد مدیریت بحران کشور به عنوان استان هدف آموزش در بحث مدیریت بحران در سطح کشور انتخاب شده است.

"مهران فاطمی" مسئول آموزش ستاد مدیریت بحران استان یزد نيز در اين بازديد به وضعیت بارش‌هاي استان اشاره كرد و افزود: هر چند میزان نرمال بلند مدت بارش در استان یزد 100 میلی متر تعیین شده ولي متاسفانه استان كمترين بارش‌هاي كشور در سال گذشته را به خود اختصاص داده است، ضمن اين كه اندك بارش‌های استان نیز موثر نیست و در تامين آب سفره‌هاي زيرزميني استان هيچ نقشي ندارد.

وي با تاكيد بر اين كه اصحاب رسانه باید بیش از پیش به مباحثی مربوط به صرفه‌جویی و مدیریت منابع آبی موجود در استان بپردازند، اظهار كرد: قطعاً‌ اگر موضوع انتقال آب به استان، بحث صرفه‌جويي در مصرف و مدیریت منابع آبی موجود با جديت بيشتري دنبال نشود، طي 30 تا 40 سال آینده، استان یزد از نقشه جغرافیایی کشور محو خواهد شد و اين استان به بخش‌های کویری كشورمان اضافه می‌شود.

مسئول آموزش ستاد مدیریت بحران استان در بخش دیگری از سخنانش پيرامون وضعيت سيل‌بندهاي شهر يزد نيز اظهار كرد: به دليل اهميت موضوع، اين مقوله در دستور كار جلسه آتي شوراي هماهنگي ستاد بحران استان قرار دارد.

به گفته‌ي فاطمي، عدم آگاهی برخی دستگاه‌ها و واگذاری‌های نادرست اراضي، از مهمترين مشکلات استان در حوزه مدیریت بحران و ایجاد زیرساخت‌های لازم براي تامين ايمني در برابر بحران‌هاست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار