دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: این همایش روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته آینده (پنجم و ششم آبان) با موضوع تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می شود.
کد خبر: ۳۱۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 20 October 2016
به گزارش تابناک یزد،عباس عسکری ندوشن افزود: محورهای این همایش شامل ابعاد جمعیت‏ شناختی نیروی انسانی و اشتغال، ابعاد اقتصادی و اجتماعی اشتغال، داده ‏ها و شاخص‏های نیروی انسانی و اشتغال، آموزش و اشتغال؛ چالش‏ها و پیامدها و اشتغال زنان است.
وی ادامه داد: علاوه بر محورهای یادشده، برگزاری میزگردی با عنوان سیاست‏ های اشتغال و موانع اشتغالزایی؛ ملی و منطقه ‏‏ای در دستور کار همایش قرار گرفته است.
دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: برگزاری این همایش فرصت مناسبی را برای بهره‏ برداری بهینه از ظرفیت‏ های علمی موجود کشور در راستای تحلیل ابعاد گوناگون محورهای مرتبط با نیروی کار و چالش پراهمیت اشتغال و بیکاری در ایران فراهم کرده است.
وی افزود: در سالیان اخیر، تحولات جمعیتی چشمگیری در نیروی کار در ایران اتفاق افتاده است؛ این تحولات، از یک سو متاثر از تغییر ساختار سنی جمعیت و ورود نسل پرتعداد جمعیت جوان کشور به سنین فعالیت و از سوی دیگر، متاثر از تغییر ویژگی های تحصیلی نیروی انسانی در سالیان اخیر است.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد اظهار کرد: آهنگ رشد بالای جمعیت در گذشته و به دنبال آن کاهش باروری در ایران، با حدود 2-3 دهه تاخیر، اکنون بازار کار کشور را با شوک جمعیتی مواجه کرده و در نتیجه، تعداد و نسبت جمعیت جوانانی که سالانه به نیروی کار وارد می شوند افزایش بی سابقه ای یافته است.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد ادامه داد: علاوه بر این، به موازات رشد و گسترش چشمگیر آموزش در سالیان اخیر، ترکیب و ساختار تحصیلی نیروی انسانی کشور نیز به طور اساسی تغییر یافته است، به گونه ای که بخش مهمی از جمعیت متقاضیان اشتغال را دانش آموختگان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تشکیل می دهند.
عسکری افزود: در دهه های اخیر، سهم زنان به عنوان بخش با اهمیتی از بدنه نیروی انسانی تحصیل کرده در کشور افزایش یافته، هرچند مشارکت زنان در بازار کار متناسب با افزایش سهم آنها در سطوح بالای آموزش رشد نکرده است.
وی ادامه داد: معضل بیکاری حجم بزرگی از نسل جوان تحصیل کرده، با توجه به آثار و تبعات متعددی که می تواند در زمینه های مختلف جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر جامعه تحمیل کند، به یکی از مسائل محوری و مهم جامعه ایران تبدیل شده و ضرورت توجه متخصصان و نیز فوریت برنامه ریزی و سیاستگذاری علمی و کارآمد را طلب می کند.
عسکری گفت: ابلاغ سیاستهای کلی اشتغال توسط مقام معظم رهبری در 28 تیر 1390 و تاکیدهای ایشان بر کاهش نرخ بیکاری، ایجاد فرصت های شغلی پایدار و اشتغال مولد، حاکی از اهمیت این موضوع در سیاستگذاری های کلان کشور است و ضرورت بررسی تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران و چالش ها و فرصت های برآمده از این تحولات را دوچندان کرده است.
دبیر علمی هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: این همایش در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار می شود و سخنرانان و دعوت شدگان همایش، محققان و صاحب نظران برجسته کشور در حوزه های جمعیت شناسی و اقتصاد و نیز مدیران ارشد دستگاههای اجرایی کشور در حوزه های مرتبط با اشتغال و بیکاری هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار