کد خبر: ۳۵۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 07 January 2017
 هیفاء پردل
شهرستان مهریز در 20 کیلومتری جنوب یزد و در کنار جاده ترانزیتی تهران - بندرعباس قرار دارد و طبق نوشته‎‎های تاریخ    نگاران بنای آن به دوران ساسانی و عهد «مهرنگار» دختر انوشیروان ساسانی باز می‎‎گردد. برخی نیز وجود مناطقی به اسامی مدوار، مهرجرد، مهر پادین و دژ دفاعی خورمیز را نشانه‎‎هایی از شکل گرفتن این دیار در دوره های کهن پیش از اسلام می    دانند.
مهریز را به دلیل طبیعت زیبا می‎‎توان به عنوان یکی از باغشهرهای استان و همچنین به دلیل وجود دژها و قلعه‎‎های تاریخی، به شهر هزار قلعه نام نهاد. هر چند در سال‎‎های اخیر به دلیل خشکسالی    های متوالی و بحران بی‌آبی، مهریز با محدودیت    های زیادی روبه‌رو شده است ولی درحال حاضر نیز به لحاظ وجود طبیعت زیبا و روستاهای نمونه گردشگری، از ظرفیت  های خوب استان در صنعت گردشگری محسوب می‎‎شود.
مسئولان این شهرستان با اولویت قرار دادن بخش گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه این شهرستان در سند چشم‎‎انداز آن، در تلاش برای توسعه زیر‎‎ساخت‌های مهم گردشگری این شهرستان هستند تا براساس سند 10 ساله چشم‎‎انداز توسعه شهرستان تا سال 1404، این شهرستان را به عنوان یکی از محورهای گردشگری استان معرفی کنند.

2 اثر تاریخی مهریز در فهرست یونسکو
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان می‌گوید: مهریز از آثار تاریخی و طبیعی مهمی برخوردار است. هر چند همه آثار تاریخی این شهرستان در نوع خود بی‌نظیر هستند، اما باغ پهلوان‌پور به عنوان نمونه یک باغ ایرانی و همچنین قنات 700 ساله حسن آباد، 2 اثر تاریخی متمایز این شهرستان در فهرست جهانی یونسکو هستند.
«محمدرضا فلاحتی» اظهار می‎‎کند: مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران به مهریز، پیشینه تاریخی، نزدیکی آن به مرکز استان و همچنین قرارگیری در مسیر شاهراه شمال - جنوب کشور و جاذبه های طبیعی و روستاهای ییلاقی دیدنی آن است.
وی اضافه می‎‎کند: علاوه بر تمام این ظرفیت‌ها، وجود 2 اثر جهانی و دریافت 2 جایزه یونسکو برای کاروانسرای زین‎‎الدین و مجموعه تاریخی سریزد، گردشگری این شهرستان را از دیگر شهرستان‌ها متمایز کرده است.
به گفته فلاحتی، این شهرستان با توجه به وجود 2 اقلیم کویر و کوهستان از جاذبه‎‎های طبیعی زیبایی برخوردار است به طوری که در کنار وجود پهنه های بیابانی در فاصله‎‎ای نزدیک به آن، شاهد ارتفاعات سرسبز شیرکوه هستیم.

96 اثر تاریخی مهریز در فهرست آثار ملی
مدیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مهریز می‌گوید: دژ‌ها و بناهای تاریخی شاخص مانند قلعه‌های تاریخی ارگ سر یزد ظرفیت‎‎های خوبی را در گردشگری این شهرستان ایجاد کرده است.
فلاحتی با اشاره به این که تاکنون بیش از 500 اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده است، از ثبت 96 اثر تاریخی مهریز در فهرست آثار ملی کشور خبر می    دهد.
وی مهریز را دارای قلعه‎‎های زیبای متعدد و شهر - قلعه‎‎های تاریخی می‌داند و به قلاع سریزد، مهرپادین و خورمیز به عنوان مهم‎‎ترین قلاع تاریخی این شهرستان اشاره می‎‎کند.
وی ادامه می‌دهد: وجود سنگ‌نگاره‌های مهم تاریخی مانند سنگ‌نگاره‌های«کوه ارنان» واقع در جنوب غربی شهرستان که تاریخ آنها به دوره حجر یعنی به 7 هزار سال قبل از میلاد برمی‎‎گردد از دیگر ظرفیت‎‎های گردشگری شهرستان است.
فلاحتی به روستاهای هدف گردشگری این شهرستان از جمله روستاهای سر یزد، هرفته، مدوار، منشاد و بنادک‎‎سادات نیز اشاره می‎‎کند و می‎‎گوید:روستاهای مستعد گردشگری مهریز با توجه به ظرفیت    های تاریخی و جاذبه‎‎های طبیعی، میزبان گردشگران هستند.

ظرفیت‎‎های صنایع دستی بومی مهریز
مدیر میراث فرهنگی شهرستان هنرهایی مانند گیوه بافی، سبد بافی و چاقو سازی را از صنایع دستی بومی و قدیمی مهریز می    خواند و می‎‎گوید: تاکنون هنرهای چاقوسازی و سبد‌بافی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
فلاحتی می‌افزاید: سبد بافی و گیوه بافی هنوز هم در این شهرستان رونق دارد ولی چاقو سازی با توجه به وجود چاقوهای ارزان قیمت و متنوع خارجی در بازار، کهنسالی هنرمندان این صنعت و همچنین نبود تمایل در بین جوانان شهرستان برای فعالیت در این حرفه  از رونق افتاده است.
وی در ادامه به خشکسالی و بحران بی‌آبی در شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: «صنعت گردشگری» به عنوان یکی از محورهای توسعه شهرستان مورد اهتمام است. با توجه به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان، توسعه زیرساخت‎‎های گردشگری مهریز در سند چشم انداز 1404 منظور شده و توسعه این صنعت در افق 10 ساله شهرستان قرار گرفته است.

   سرمایه گذاری در بخش گردشگری مهریز
معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎‎گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: سریزد در مهریز از روستاهای تاریخی استان است که بیش از 2 هزار سال قدمت دارد. میراث فرهنگی در تلاش است که این روستا را به عنوان یکی از محورهای جدید گردشگری به جهانیان معرفی کند.«محمدرضا نصیری» اظهار می‎‎کند: مهریز دارای 6 روستای نمونه هدف گردشگری نیز هست که «سریزد» مهم‎‎ترین آنهاست.  در همین رابطه نیز یک کاروانسرای خشتی قدیمی‌ و 2 خانه تاریخی در این روستا با همکاری بخش خصوصی به اقامتگاه گردشگران تغییر کاربری یافته که مورد استقبال گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است.به گفته وی، سر یزد شاخص‎‎ترین منطقه گردشگری شهرستان مهریز و دارای فرصت‎‎های مهم سرمایه‎‎گذاری است. اجرای طرح‌های خاص گردشگری از جمله گردشگری با اسب، کویرنوردی ، رصد ستارگان و ایجاد اقامتگاه‌های خشتی در آن برنامه    ریزی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار