کد خبر: ۴۳۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ 28 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»، زمزمه های جدید از بدنه دولت:اجرای فاز نهایی هدفمندی یارانه ها به منظور آزادسازی قیمت ها و کاهش یارانه های دولتی در بخش مصرف در حال آغاز است.

در حالی که طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت می بایست به گونه ای اقدام می کرد که قیمت عرضه حامل های انرژی تا پایان برنامه پنجم توسعه (پایان سال ۹۵) به قیمت تمام شده تولید برسد و درآمدهای حاصله به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی و یا گسترش خدمات اجتماعی و اقتصادی در راستای توانمندسازی جامعه صرف شود، آنچه در عمل به اجرا درآمد متفاوت از نص صریح قانون بود.

با وجود آنکه در چندین مرحله شاهد افزایش قیمت عرضه حامل های انرژی در طول دولت یازدهم بودیم، اما این افزایش قیمت با شیب یکسان برای تمامی پلکانهای مصرفی اعمال شد و شاهد رسیدن قیمت عرضه به نرخ تمام شده تولید نبودیم. از طرفی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی، آنطور که باید در  توانمندسازی جامعه صرف نشد.

زمزمه های جدید از بدنه دولت حاکی از این است در حالی که انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسیده، اجرای فاز نهایی هدفمندی یارانه ها به منظور آزادسازی قیمت ها و کاهش یارانه های دولتی در بخش مصرف در حال آغاز است.

روز گذشته «پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: "قرار نیست ما تا ابد برای مصرف کنندگان، برق یا گاز یارانه ای بپردازیم و می بایست عده ای از مردم قیمت تمام شده ی برق و گاز را پرداخت کنند. جدای از روند خصوصی سازی، اراده ای نیز بر آزاد سازی قیمت های برق و گاز وجود دارد و بعبارت دیگر تصمیم بر این است که قیمت ها بصورت رقابتی در بازار تعیین شود."

همچنین، «غلامرضا خوش‌خلق» مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در این زمینه گفت: نرخ برق در مدیریت مصرف تأثیر دارد و متوسط قیمت برق هم‌اکنون ۶۰ تومان است در حالی که هزینه ما برای تولید برق در تهران بیش از این است بنابراین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه تمام‌شده برق را دریافت می‌کنیم که این دلیل عقب‌ماندگی ما از اجرای طرح‌هاست.

این مقام مسئول افزود: متوسط دریافت بهای برق در کشور ماهانه ۱۵ هزار تومان است که پیشنهاد می‌کنیم در نرخ برق به‌خصوص در تهران تجدید نظر شود.

به گزارش تسنیم، در حالی این پیشنهادات در بدنه دولت مطرح شده که شنیده های غیررسمی حاکی از این که قرار است پیشنهاداتی مدون در این خصوص به جلسات هیئت دولت راه یابد.

حسن روحانی رئیس جمهور هم از تغییراتی در بخش پرداخت یارانه ها در سه گام خبر داد که گام اول با افزایش یارانه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی انجام و گام دوم و سوم هم جزو برنامه ۱۰۰ روزه اول دولت دوازدهم اعلام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار