کد خبر: ۴۶۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ 22 July 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛یک مدرس دانشگاه در استان یزد با اشاره به ذات درآمدرزایی و کم‌عارضه بودن گردشگری، تاکید می‌کند: حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند برای حوزه جغرافیایی استان یزد که با چالش‌های متعدد منابع آبی و زیست محیطی روبرو است، یک آلترناتیو و عامل برون‌رفتی باشد و آینده اقتصادی منطقه را متحول کند.

 بدون شک امروزه صنعت توریسم به عنوان مهمترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته است به نحوی که براساس داده‌های سازمان جهانی جهانگردی در سال 2003، بیش از 694 میلیون نفر گردشگر بین‌المللی در سطح جهان به گردشگری پرداختند و بیش از 600 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند.

این رشد سریع صنعت گردشگری جهان علاوه بر افزایش نرخ رشد سالانه در تولید ناخالص ملی کشورها، منجر به اشتغالزایی بیشتر، رشد مدوام صادرات و تجارت جهانی و حتی افزایش سهم گردشگران بین‌المللی در فعالیت اقتصادی این کشورها شده است.

البته متاسفانه کشور جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم این که دارای تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری است اما تاکنون به دلایل متعددی نتوانسته به جایگاه شایسته‌ای در صنعت توریسم دست یابد.

این در حالی است که توسعه گردشگری در ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید در این باره با رعایت کلیه امکانات و منابع موجود، راهکارهای عملی بررسی و ارائه گردد .

اهمیت و نقش مهمی که احیا و رونق صنعت گردشگری می‌تواند در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال داشته باشد و ظرفیت‌های فراوانی که استان یزد به عنوان یکی از استان‌های فعال در حوزه گردشگری در اختیار دارد، باعث شد تا به سراغ یکی از مدیران فعال در این حوزه برویم و نظرات وی را در این رابطه جویا شویم.

«محسن میرجانی» مدرس دانشگاه و رییس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در مورد تاثیر رشد صنعت توریسم بر رونق اقتصادی و اشتغال، می‌گوید: امروزه صنعت گردشگری را جزو پنج صنعت درآمدزا و البته همگون با شرایط  زیست‌محیطی و عاملی برای رشد و توسعه جوامع محلی می‌دانند و این فاکتورها قابل تسری به جمهوری اسلامی ایران نیز است.

وی اضافه می‌کند: گردشگری با توجه ذات حوزه خود، فعالیتی سودمند با کمترین عوارض زیست محیطی است که می‌تواند برای حوزه جغرافیایی استان یزد که با چالش‌های متعدد منابع آبی و زیست محیطی روبروست، یک آلترناتیو و عامل برون‌رفتی به حساب آید و آینده اقتصادی منطقه را متحول کند .

میرجانی در ادامه به ظرفیت‌های استان در صنعت توریسم و گردشگری ایران اشاره و تصریح می‌کند: استان یزد یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه گردشگری کشور است ولی با وجود رشد قابل توجه گردشگران استان در سال‌های اخیر  بازهم این حجم گردشگر شایسته استان یزد با انبوه و تنوع جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی و مذهبی نیست.

وی در این باره ابراز امیدواری می‌کند که با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، این کهن شهر تاریخی بیشتر به جهانیان معرفی شود و با ارائه آموزش‌های لازم به فعالان این حوزه، بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی این حوزه در استان باشیم .

این مدرس دانشگاه در رابطه با چالش‌های موجود در امر گردشگری استان نیز می‌گوید: مهمترین چالش‌های حوزه گردشگری استان یزد را می‌توان بحث امنیت گردشگران و بالا بردن فرهنگ ساکنان بافت تاریخی در مواجهه با گردشگران داخلی و خارجی دانست .

به گفته وی، یکی دیگر از چالش‌های موجود در این حوزه فقدان زیرساخت‌های مناسب از قبیل هتل و آژانس‌های معتبر گردشگری در استان است به نحوی که اگر خود شهر تاریخی یزد را مستثنی کنیم، مابقی شهرستان‌های استان علی‌رغم داشتن پتانسیل‌های فراوان فاقد زیرساخت‌های مناسب هستند .

میرجانی یکنواخت شدن مسیرهای گردشگری را از دیگر اشکالات وارده به این حوزه بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته، تنها و تنها عرصه بافت‌های تاریخی استان به عنوان هدف‌گذاری اصلی گردشگری استان مدنظر بوده که این مسیر به واسطه یکنواختی و تعدد آن در دراز مدت خسته‌کننده و کسل‌کننده خواهد شد و باید تنوعی در آن بوجود آورد .

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: موضوع دیگر عدم هماهنگی بخش خصوصی و بخش دولتی در ساماندهی و خدمت‌رسانی مناسب به گردشگران است به طوری که متاسفانه همیشه رابطه سازمان با فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری با چالش همراه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان در مورد راهکارهای رونق صنعت توریسم در استان، عنوان می‌کند: راهکارهای پیشنهادی و تحقق آنها مبتنی بر دو موضوع یعنی اهتمام مسئولان و خواست بخش خصوصی و مردم است .

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه علی‌رغم اهمیت خواست مسئولان برای حرکت و فعالیت در این حوزه، هنوز برخی در این مورد توجیه نیستند و بدتر این که از صبوری و تامل کافی برای به بار نشستن ثمرات مادی و معنوی این حوزه نیز بی‌بهره هستند .

میرجانی می‌گوید: مزیت نسبی بخش صنعت در سال‌های گذشته در استان یزد، برخی مسئولان را برای ورود به عرصه‌های جدید و مبهمی چون گردشگری که اتفاقاً مبتنی بر فعالیت‌های دراز مدت است، کم‌تمایل کرده است .

وی با اشاره به بخش خصوصی و مردمی به عنوان عنصر محرکه این حوزه، اظهار می‌کند: این بخش باید با آموزش و توجیه صحیح و منطقی برای ورود به این صنعت مجاب شود و این کار دشواری است و مستلزم فرهنگ‌سازی بدون وقفه و توجیه‌پذیر است .

میرجانی معتقد است که به راحتی نمی‌توان جامعه و بخش خصوصی که سال‌های سال در سایه فعالیت‌های صنعتی زودبازده به ثروت و مکنت رسیده است را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای دیربازده، توجیه کرد .

رییس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی اردکان می‌گوید: البته مهمتر از همه این است که دولت خود به این درک برسد که حوزه میراث فرهنگی و گردشگری توانایی تبدیل به یک بلوک اقتصادی و فرهنگی شدن را دارد و می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی و سیاسی کشور شود .

میرجانی در پایان با تاکید بر این که دولت باید حمایت مادی بیشتری در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری داشته باشد، بسته‌های مالی پیشنهادی کم‌بهره برای مرمت و احیاء ابینه تاریخی و تلاش برای بالا بردن سطح آموزش و معرفی آثار تاریخی را از دیگر توقعات و مطالبات عمده برای رونق این بخش برمی‌شمارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار