معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان یزد با اشاره به بحران خشکسالی در یزد گفت: عامل انسانی اثرات مخرب خشکسالی بر طبیعت یزد را چند برابر کرده است.
کد خبر: ۴۸۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴ 21 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»خشک‌سالی و بی‌آبی به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی در همه فصول سال مشکل بی‌رقیب استان یزد است؛ معضلی که نه‌تنها جامعه انسانی بلکه حیات‌وحش را در این خطه از کویر در معرض خطر قرار داده است و یکی از حوزه‌های مهم اثرگذار خشک‌سالی محیط‌زیست بوده که خشک‌سالی تأثیرات منفی و مضری بر محیط‌زیست داشته است؛ به‌گونه‌ای که کارشناسان محیط‌زیست از آغاز خشک‌سالی در ایران و وقوع خشک‌سالی شدید در آینده نزدیک اظهار نگرانی می‌‌کنند.

در همین راستا معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان یزد در مصاحبه با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص تبعات و راهکارهایی برای مقابله با این معضل گفت: خشک‌سالی و تبعات آن در طبیعت به‌اندازه‌ای متجلی شده است که در قالب عدد و رقم نمی‌گنجد و تکرار بیش‌ازحد معمول آن در استان یزد سبب شده است تا پوششی گیاهی در بسیاری از زیستگاه‌های حیات‌وحش از بین برود و مشکلاتی جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد؛ درحالی‌که از بین رفتن پوشش گیاهی درواقع به معنای تهدید گونه‌ها به‌صورت چرخه‌ای است.

حسن اکبری با اشاره به اینکه طولانی شدن دوره خشک‌سالی در استان یزد به یک بحران جدی بدل شده است، اظهار کرد: خشک‌سالی در کنار اقداماتی که بشر تحت عنوان توسعه انجام می‌دهد، اثرات منفی خود را بیشتر نشان داده و این امر سبب شده تا گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری هرسال با آسیب جدی مواجه شوند.

وی بنیادی‌ترین اثرات خشک‌سالی را بر روی منابع آبی، خاک و پوشش گیاهی دانست و تصریح کرد: مدیریت این منابع ارزشمند (آب، خاک و پوشش گیاهی) توسط انسان به‌صورت صحیح انجام‌نشده است و به همین دلیل خسارت‌های ناشی از خشک‌سالی را چند برابر کرده است.

اکبری از عمده دلایل تشدید اثرات خشک‌سالی در استان را بارش کم و برداشت بیش‌ازحد از منابع آبی عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت گرمی بیش‌ازحد از هوا مشکل را بیش از بیش کرده است و شرایط برای ایجاد یک بحران محیط‌زیستی مهیا شده است؛ چراکه گرما و خشکی بیش‌ازحد موجب از بین رفتن بخشی از پوشش گیاهی شده است.

معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان یزد تصریح کرد: پوشش‌های گیاهی آسیب‌دیده که قبلاً نقش مهمی در تأمین منابع غذایی حیات‌وحش داشته‌ و همچنین نقش مهمی در پیشگیری از فرسایش و ایجاد گردوغبار ایفا کرده‌اند؛ پس از خشک‌سالی به همراه سایر فشارهای ناشی از انسان موجب تهدید جدی خاک، پوشش گیاهی و حیات‌وحش با مکانیسم خاص گردیده است.

وی با تأکید بر اینکه معضل‌های خشک‌سالی، گرمایش جهانی در کنار اقداماتی که بشر تحت عنوان توسعه انجام می‌دهد جنگ تمام‌عیار علیه خاک و پوشش گیاهی انجام می‌دهند، اذعان کرد: اگر در کنار خشک‌سالی بااین‌همه تبعات منفی، شکار بی‌رویه، دخل و تصرف در محیط‌زیست با فعالیت بی‌رویه معادن، احداث جاده و تصادف با حیوانات را نیز در نظر بگیریم، به نتایج نگران‌کننده‌ای خواهیم رسید که اگر روند آن اصلاح نشود، به‌زودی یزد با این غنای حیات‌وحش، تنها فهرستی از گونه‌های در معرض خطر انقراض خواهد داشت و دیگر از این‌همه تنوع زیستی خبری نخواهد بود.

اکبری با اشاره به اینکه نیمه‌های شمالی، شرقی و بخش‌های مناطق غربی استان سال جاری را با خشک‌سالی سپری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از بوته‌های کویری که بستر اصلی تنوع زیستی است، به خاطر خشک‌سالی از بین رفته و اکوسیستم طبیعی به این سادگی‌ها به حالت اولیه بازنخواهد گشت.

این مسئول یادآور شد: اگرچه سازمان محیط‌زیست جیره‌های آب و غذا در مناطق حفاظت‌شده برای جانوران در نظر می‌گیرد و با توجه به ساخت آب‌انبارهای متعدد در مناطق چهارگانه استان و آب‌رسانی مستمر به آن‌ها مشکل کمبود آب برای حیات‌وحش تا حدودی رفع شده است اما مشکل کمبود تغذیه همچنان باقی است؛ زیرا تأمین علوفه برای حیات‌وحش فعالیتی هزینه‌بر است و به گفته کارشناسان این سازمان به هر ترتیب تغذیه طبیعی حیوانات تحت تأثیر خشک‌سالی دچار اختلال شده و نمی‌توان از تبعات آن چشم‌پوشی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان پخش دائمی علوفه در زیستگاه نیست و صرفاً در مواقع بحران و برای عبور از بحران و تلفات حیات‌وحش اقدام به توزیع علوفه کرده است که متأسفانه در سال‌های اخیر اعتبارات مناسبی برای مقابله با خشک‌سالی تخصیص نیافته است و اگر این کمبود اعتبارات تداوم داشته باشد، ازنظر تأمین زیرساخت‌های مقابله با خشک‌سالی در مناطق چهارگانه محیط‌زیست دچار مشکل خواهیم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار