مدیر بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به آثار مثبت اجرای طرح خاموشی چاه های آب کشاورزی، یادآور شد: با برنامه ریزی های انجام شده امسال نیز طرح 45 روزه خاموشی چاه های یادشده در این استان اجرا می شود.
کد خبر: ۴۹۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 23 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»، محمد رضا حکیمی در نشست شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با اشاره به موفقیت این شهرستان در مدیریت منابع آب اظهار کرد: دشت ابرکوه یکی از دشت های بحرانی از نظر افت سطح آب های زیرزمینی کشور است که نیازمند اقدام فوری نسبت به کنترل برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی دارد.
حکیمی افزود: انتخاب دشت ابرکوه به عنوان یکی از دشت های نمونه آزمایشی(پایلوت) برای اجرای طرح ملی احیا و تعادل بخشی در دستور کار است که با حمایت و همراهی شوراهای حفاظت منابع آبی محقق می شود.
به گفته وی تاکنون در 30 نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه، 117مصوبه اتخاذ شد که این امر بیانگر عزم جدی مسئولان در حفاظت از منابع آبی استان و منطقه است.
همچنین به گفته رئیس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه ،دشت ابرکوه به دلیل وضعیت بحرانی ناشی از کاهش بارندگی، خشکسالی، ایجاد فرو چاله‌ها و خشک شدن قنات‌ ها ، یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی کشور است.
محمد حسین باقری اظهارکرد: از سال 1393 با مصوبه شورای عالی آب، طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی ابلاغ شد و در تعدادی از دشت های بحرانی کشور به عنوان نمونه آزمایشی با حساسیت بیشتر و نظارت دقیق تری در حال اجراست که ابرکوه نیز یکی از این دشت هاست.
وی تاکید کرد: تشکیل و پیگیری شورای حفاظت منابع آب شهرستان با 117 مصوبه در 30 جلسه از نتایج این طرح است .
این مسئول اضافه کرد: نصب 90 درصد کنتورهای هوشمتد به روی چاه های آب کشاورزی و تعیین تکلیف تمام چاه های غیرمجاز نمونه ای از نتایج مثبت طرح احیا و تعادل بخشی در شهرستان است.
باقری با اشاره به اجرای طرح خاموشی یک ماهه 648 حلقه چاه کشاورزی شهرستان در سال گذشته افزود: با همراهی کشاورزان و همراهی و همدلی شورای حفاظت منابع آب اجرای این طرح مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طرح افزایش 27 سانتی متری سطح آب زیرزمینی دشت ابرکوه از آثار مثبت اجرای مصوبه شورای حفاظت منابع آب در سال 1395است، یادآورشد : تحویل حجمی آب به کشاورزان در منطقه چاهگیر از سال قبل و شارژ کنتور هوشمند، بهبود کیفیت آب به میزان 2هزار و 500 میکروموس بر سانتی متر در دشت چاهگیر در دهه اخیر که با شور شدن چاه های کشاورزی روبه رو بود، از دیگر آثار اجرای موفق طرح تحویل حجمی آب در دشت چاهگیر است.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه تصریح کرد: امسال خاموشی چاه ‌های کشاورزی به 2 دوره 22 و 23 روزه برنامه ریزی شد که مرحله اول از اواخر آذر ماه امسال آغاز و پس از یک وقفه 15 روزه و مرحله دوم از اول بهمن آغاز می‌شود.
مصوبه طرح خاموشی 45 روزه تمام چاه های کشاورزی ابرکوه ، بررسی وضعیت و تامین آب شرب حیات وحش در مدت خاموشی چاه ‌های آب کشاورزی، تعیین تکلیف وضعیت پساب و مشکلات کیفی واحدهای صنعتی و کشاورزی از دیگر موضوع های این نشست بود.
همچنین در این نشست کرم نژاد یکی از کشاورزان فراغه بخش مرکزی ابرکوه با بیان اینکه از نظر شرایط اقلیمی آب این شهرستان از حوزه استان فارس تامین می شود، گفت: مشکل اساسی و بحرانی آب در ابرکوه برداشت بی رویه آب در حوزه فارس است .
وی تصریح کرد: مسئولان استان های فارس و یزد باید برای جلوگیری از شرایط بحرانی ابرکوه چاره اندیشی کنند و مانع برداشت بی رویه در حوزه شمال فارس که توسط کشاورزان منطقه برداشت می شود، شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار