کد خبر: ۵۰۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 09 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»بانوی هنرمند میبدی با تلاش و سخت‌كوشي خود به هنرصنعت رو به فراموشي «کار بافی» جاني دوباره داد .

«فاطمه شریف‌زاده»  در مورد اين هنر م‌گويد: کاربافی از صنایع نساجی سنتی است که در شهر میبد از قدیم الایام وجود داشته ولي در گذر زمان همانند بسياري از هنرهاي سنتي رو به فراموشي رفته است.

وي ادامه مي‌دهد: این هنر سنتی كه به «کار توفی»، «کار ششوگ»و «کار کرباس» نيز معروف است، براي برخي از بانوان به دليل تحرك بافندگان نوعي ورزش نيز محسوب مي‌شده است ولي به دنبال كاهش تحرك امروزي افراد، كمتر جوانان از آن  استقبال مي‌كنند.

شريف‌زاده اظهار مي‌كند: این دستباف سنتی که از نظر رنگ با بیش از دو هزار تنوع رنگي در نوع خود کم‌نظیر است، قبلاً به منظور تهيه کیسه حنا، پلاس و باند بافته می‌شده است ولي اکنون براي مصارف مدرن‌تر از جمله شال، سفره، چادرشب، روتختی، بقچه، دستمال آشپزخانه و حتي پارچه‌های لباسی مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي در مورد علت روي آوردن خود به اين هنرصنعت، مي‌گويد: تحصيلاتم را تا ديپلم ادامه دادم ولي به دلیل امور خانه‌داری از ادامه‌‌ي تحصیل بازماندم و از آنجايي كه همسرم نيز موافق فعاليت من در بیرون از منزل نبود، براي كمك به درآمدزايي خانواده‌ام تصمیم گرفتم كه هنر کاربافی را از مادرم بیاموزم و اکنون حدود 15سال است كه در اين هنر مشغول به فعاليت هستم.

وی كه علاوه بر فعاليت در امر توليد، به آموزش اين هنر سنتي به نسل جديد نيز پرداخته است، عنوان مي‌كند: در حال حاضر حدود 10 کارگاه کاربافی زیر نظر من در شهرستان میبد فعالیت می‌کنند كه حدود 300 بافنده در آنها مشغول به کار هستند.

به گفته‌ي اين بانوي هنرمند، تعدادی از این کارگاه‌ها علاوه بر شهر میبد در روستاهای محمد‌آباد، حجت آباد، مهر‌آباد، رکن‌آباد،حسن آباد، بفروئیه و شهرهای همجوار همچون اردکان و حتي يك روستا در کهنوج استان هرمزگان قرار دارند.

شریف‌زاده در مورد نحوه فعاليت بافندگان در اين كارگاه‌ها بيان مي‌كند: دستگاه، نخ و مواد اوليه مورد نياز بافندگان را خودمان تهيه و در اختيار آنها قرار مي‌دهيم و و در نهايت نيز توليدات آنها را خریداری می‌کنیم.

وي از مشکل اصلی در این حوزه را بي‌توجهي مسئولان مربوطه به موضوعاتي مانند بسته‌بندي،  بازاريابي و  صادرات اشاره مي‌كند.

این بانوی هنرمند با بيان اين كه گردشگران خارجی به شدت راغب به خريد این قبيل منسوجات هستند، خواستار حمایت و کمک مسئولان براي تحقق بیشتر اين امر است.

شریف‌زاده در پایان با ابراز خوشنودي از احياي اين هنرصنعت رو به فراموشي، از حمایت‌های فرمانداری و کمیسیون امور بانوان شهرستان و همچنين صنایع دستی استان قدردانی مي‌كند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار