کد خبر: ۵۲۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 26 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»طرح راه اندازی همیار گردشگر طرح نوینی است که با الگوگیری از طرح همیار پلیس با همکاری میراث فرهنگی و آموزش و پرورش به منظور استفاده از دانش آموزان در رونق صنعت گردشگری از مردادماه سال جاری  در استان یزد اجرا شده است.  
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان  یزد با اعلام این خبر گفت این طرح  با جدیت و با همکاری راهنمایان میراث در مدارس دوره اول و دوره دوم متوسطه اجرا می شود .
به گفته دانش یزدی هدف این طرح ،  اشاعه و گسترش فرهنگ گردشگری مسئولانه در بین دانش آموزان، آشنا نمودن نسل جوان و نوجوان با آثار تاریخی و فرهنگی و تمدن غنی اسلامی – ایرانی و  افزایش سطح آگاهی دانش آموزان نسبت به مسائل گردشگری است.   
معاون گردشگری ، سرمایه گذاری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم می گوید : اولین مرحله این طرح مردادماه به صورت کارگاه آموزشی برگزار شد و در این  کارگاه های آموزشی  نکاتی در مورد انواع گردشگری (گردشگری طبیعی و تاریخی ) وآشنایی با آثار تاریخی، فرهنگی و تمدن غنی اسلامی و نحوه راهنمایی با گردشگران را به دانش آموزان  آموزش دادند.  
نصیری ادامه داد : دومین مرحله این طرح در مهرماه با بازدید هفتگی از بافت تاریخی شهر شروع شد وهر هفته سه شنبه ها به نا م سه شنبه گردی دانش آموزان با همراهی راهنمایان میراث فرهنگی در بافت تاریخی شهر قدم میزنن  و اطلاعات در مورد مکانها و آثار باستانی شهر کسب می کنند . یکی از همیاران گردشگر در مرحله اول این طرح  می گوید : ما در این کار گاهها با انواع گردشگری آشنا شدیم وتا بتوانیم با فراگیری  آموزشهای لازم  همیار  گردشگرخوبی باشیم.
همیار گردشگر دیگری هم می گوید : ما در این طرح  با گردشگری طبیعی و هم گردشگری تاریخی آشنا شده و نحوه راهنمایی  با گردشگر را فرا گرفته ایم یکی از راهنمایان گردشگری می گوید :دردومین مرحله این  طرح  بازدید از مسجد جامع شروع می شود و در این خصوص اطلاعاتی  در مورد این مسجددوره تیموری    بابلندترین مناره های جهان و  کاشی کاریهای  زیبایش به دانش آموزان انتقال داده می شود  بهادری اضافه می کند: در هر بازدید  دانش آموزان  بعد ازآشنایی با  مسجد جامع  از کوچه پس کوچه های قدیمی ، ساباطها ، کوچه آشتی کنان و زیرگذرها  عبور کرده واطلاعاتی هم در مورد این معماریها به دانش آموزان ارائه می شود .  
یکی دیگر از راهنمایان گردشگری گفت : در این بازدید هفتگی  اطلاعاتی در مورد  محله فهادان که یکی از قدیمی ترین محله های یزد است و همچنین  زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه با قدمت  8 قرن  به مشتاقان داده می شود .  
معاون پرورشی فرهنگی و هنری آموزش و پرورش هم در مورد این طرح می گوید : قرار است 10 هزار دانش آموز یزدی در مدت  4 سال تحصیلی آموزشهای لازم را برای افزایش اطلاعات در مورد بناهای تاریخی شهر و نگهداری و حفاظت از این ابنیه تاریخی ببینند و این اطلاعات را به دیگران انتقال دهند.
سرداری  ادامه داد:در پایان  این دوره آموزشی  دانش آموزان گواهینامه همیار گردشگر را کسب می کنند و اطلاعات کسب شده را به دیگران انتقال می دهند .
نویسنده رضائی مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار