مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه یک اهدا کننده عضو، نجات بخش جان هشت بیمار است گفت: بسیاری از بیماران به علت نرسیدن عضو، فوت می کنند.
کد خبر: ۶۰۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 21 May 2018

حسین قاسمی به مناسبت روز اهدای عضو، اهدای زندگی (31 اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری پنج مورد اهدا عضو در استان صورت گرفت که از این تعداد چهار نفر مرد و یک نفر زن بودند.
وی شمار اهدای عضو در سال گذشته در استان را 31 مورد اعلام و اظهار کرد: 24 نفر از هدا کنندگان، مرد و هفت نفر هم زن بودند.
قاسمی با اشاره به تدین، روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی مردم یزد افزود: این استان با توجه جمعیت آن در زمینه اهدا عضو در رتبه های اول و دوم کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه شهروندان برای دریافت کارت اهدا عضو می توانند به سایت www.ehda.centerمراجعه نمایند اضافه کرد: حتی در صورت داشتن این کارت نیز رضایت خانواده فرد مرگ مغزی لازم بوده و کارت اهدا تنها به معنای تمایل قلبی فرد داوطلب و فرهنگ سازی موضوع اهدای عضو است.
وی در ادامه گفت: کلیه یک مرگ مغزی تا 36 ساعت در شرایط خاص ، کبد تا 24 ساعت و قلب و ریه تا سه ساعت بعد از اهدا باید پیوند داده شود. 
قاسمی بر نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو از طریق آموزش رسانه ها و توجیه خانواده ها مبنی بر این که بیمار مرگ مغزی، هرگز دوباره به زندگی برنمی گردد تاکیدکرد.
وی همچنین از راه اندازی بخش پیوند کبد در استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مقدمات آن در استان فراهم شده است.
مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اهدای عضو از سال 92 در استان انجام می شود.
هم اکنون سالانه سه هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که از بین آنها 750 نفر با اهدای عضو موافقت می کنند.
اردیبهشت 1368 خورشیدی امام خمینی(ره) در پاســخ بــه استفتای «ایرج فاضــل» پــدر اهــدای عضــو ایــران از ایشـان، فتوایی مبنی بر جایز بودن پیوند اعضا صادر کردند که این فتوا تحولی در تاریخ اهدای عضو ایران به وجود آورد و از 1396 خورشیدی این مناسبت در تقویم رسمی کشور به نام روز اهدای عضو اهدای زندگی ثبت شد. 
پیوند اعضا در ایران، سابقه ای 80 ساله دارد، نخستین عمل پیوند عضو در ایران را به دکتر شمس، بنیانگذار چشم پزشکی نوین در ایران نسبت می دهند، این چشم پزشک نخستین عمل پیوند قرنیه را سال 1314 شمسی در یکی از بیمارستان های تهران با موفقیت به سرانجام رساند. 
از لحاظ حقوقی و قانونی نیز قانون پیوند اعضا در فروردین ١٣٧٩ به تصویب مجلس وقت رسید و براساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی را که مرگ مغزی آنان مسلم است می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی میت برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو یا اعضای فوق بستگی دارد استفاده کرد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار