او با اشاره به ضرورت تصویب قانون خدمات کشوری، ترمیم حقوق بازنشستگان دولت و افزایش قدرت‌خرید، آنان را از مهم‌ترین محورهای پیش‌بینی شده در این قانون دانست و گفت: در صورت تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی بسیاری از نیازهای مالی بازنشستگان از طریق طرح همسان‌سازی حقوق برطرف می‌شود. وی با بیان اینکه دولت در دوسال گذشته 4 هزار و 400 میلیارد تومان از مبلغ 30 هزار میلیارد تومان مورد نیاز را پرداخت کرده است، گفت: در این دوسال حداقل حقوق 83 درصد بازنشستگان به 2 میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافته است.

وی خروج از بنگاهداری را از برنامه‌های با اولویت صندوق بازنشستگی کشوری در سال 97 دانست و گفت: صندوق تلاش می‌کند 67شرکت زیان ده و کم بازده را از طریق بورس و فرابورس در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی با اشاره به تدوین بسته جدید بیمه تکمیلی گفت: دو میلیون بازنشسته و خانواده آنها را تحت پوشش داریم و در بسته جدید اولین اقدام حمایت از ۳۲ هزار بیمار صعب‌العلاج است. همچنین صندوق در راستای سیاست های حمایتی و جبرانی در پوشش هزینه‌های توانبخشی، مبلغ توانبخشی را امسال به ۵۴۰ هزار تومان برای هر بازنشسته افزایش داده است.

تقی‌زاده ادامه داد: شرک بیمه‌گری که به بازنشستگان خدمات ارائه می‌کند پروسه‌های طولانی برای بررسی اسناد پزشکی بازنشستگان دارد که برای رفع این مشکل با الکترونیکی شدن بررسی اسناد، فرآیند پرداخت به ۴۸ساعت کاهش می‌یابد. او افزود: اگر این شرکت بیمه‌گر رضایت بیمه‌شدگان را جلب نکند حتماً تصمیمات جدی درباره آن‌خواهیم گرفت. آنها موظف به اجرای سیاست‌های کلان صندوق بازنشستگی کشوری هستند. وی با بیان اینکه در جهت افزایش رفاه اجتماعی بازنشستگان و رفع احتیاجات ضروری اقدام به طراحی کارت رفاهی چندمنظوره کردیم گفت: ۱۰، ۱۵خدمت در این کارت چندمنظوره تعبیه می‌شود که شناسایی، منزلت، مراجعه به فروشگاه‌ها و... با آن امکانپذیر است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی «سهامدار» می‌شوند
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ضمن بیان اینکه ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار داده‌ایم، اعلام کرد: از طریق این صندوق، بازنشستگان تأمین اجتماعی را سهامدار می‌کنیم؛ در واقع پس از طی مراحل مربوطه، سبد سهامی را تعریف خواهیم کرد که به صورت اقساط در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد و ارزش آن از حقوقشان کسر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مرتضی لطفی در نشستی خبری افزود: برای آنکه متناسب با مسئولیت و مأموریت‌ها که حفظ ذخایر بیمه شدگان است، حرکت کنیم، ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار دادیم و مراحل اولیه آن  را که ثبت شرکت است انجام داده‌ایم و قرار است سهامی از تعدادی از شرکت‌ها در این صندوق تجمیع و در بورس عرضه شود.

وی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه داد و گفت: رقمی معادل بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در برخی صنایع سهام مازاد داریم که قبلاً به صورت خرد از طریق بورس ارائه می‌شد و در واقع امسال این شرکت سرمایه‌گذاری تأسیس و ثبت شد و سهام شرکت از طریق بازار بورس ارائه می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع سهم در حوزه نفت، گاز، ‌سیمان و... وجود دارد و بخشی از این سهام متناسب با تقاضای همکاران و بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت اقساط واگذار می‌شود. این سهام‌ در بازار سرمایه رشد ارزش دارد و قابل تبدیل به ریال است.

وی افزود: سعی می‌کنیم سبد سهام خوبی عرضه شود که این یک نوع خروج از بنگاهداری هم خواهد بود. یک اقدام دیگر نیز انجام داده‌ایم و تفاهمنامه‌ای با تأمین اجتماعی است که سه محصول یخچال، جاروبرقی و لباسشویی تولیدی کارخانه پارس در قالب وام بانکی و با تخفیف به بازنشسته‌ها ارائه ‌شود