اختصاصی تابناک یزد؛
بنابر اعلام کارشناسان، ادامه روند برداشت به رویه آب از سفره های زیرزمینی، سبب می شود تا منابع زیرزمینی آب یزد تا 15 سال آینده خالی از آب شود.
کد خبر: ۶۷۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 28 October 2018

به گزارش تابناک یزد؛ کاهش ریزش باران و تزریق و تامین منابع آبی توام با برداشت بی رویه آب از منابع و سفره های زیر زمینی سبب شده تا سالانه بر تعداد چاه ها و قنات های خشک شده افزوده شود و این چنین زنگ خطر وضعیت بحرانی آب در کشور هربار جدی تر به صدا در آید.
به طور کلی کشور ایران نسبت به دیگر کشور های جهان بهره برداری دو برابری از ظرفیت های زیست محیطی دارد به نحوی که در سال های گذشته بیش از 85 درصد سفره های آب های زیر زمینی کشور تخلیه شده و متاسفانه در این زمینه رتبه اول دنیا را دارا می باشیم؛ این مهم را نیز باید در نظر داشت که هم اکنون بیش از 300 دشت کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و دشت های متعددی نیز به طور کلی خشک و به خاکستر تبدیل شده اند.
ما در کشور در حالی حجم چنانی از آب های زیر زمینی باقی نگذاشته ایم که در مقابل کشور های توسعه یافته در برنامه ای مدون بیش از 20 درصد از آب سفره‌های زیر زمینی را برداشت نمی‌ کنند و در شرایط بسیار بحرانی و تنش آب مشروط به تعادل‌ بخشی و تغذیه سفره‌ها، حداکثر 40 درصد اجازه برداشت دارند.
بنابر این به راحتی می توان تشخیص داد که وضعیت آب های زیر زمینی در کشور نه تنها مطلوب نیست بلکه در معرض بحران شدیدی می باشد؛ این بحران امروز در جامعه دامن آبی را گرفته است که عموما اتکای شرب بشر می باشد به نحوی که آب های زیرزمینی که حدود 4 درصد از آب های جهان را تشکیل می دهد؛ اتکای آب شرب ۵۰ درصد جمعیت دنیاست که حاصل هزاران سال ذخیره در لایه ‌های آبدار زمین ‌است.
حال اینکه این بحران سراسر ایران را متوجه خسارت های جبران ناپذیر احتمالی خود در آینده کرده است؛ هرروزه بر اخبار تنش های آبی که به صورت اجتماعی نیز دنبال شده، افزوده می شود که استان های کم آب و خشکسال بیش از سایرین دچار این دغدغه ها و دل نگرانی ها خواهند شد.
بحران آب در خطه کویری و خشک استان یزد همه ساله توجه کارشناسان و مسئولان متعددی را به خود جلب می کند و در این بحران بنابر اصل حیات و اهمیت زندگی آدمی، وضعیت آب شرب و سفره های آب زیرزمینی نسبت به سایرین بحران مهلک تری را تجربه می کند.
استان یزد به طور میانگین بارشی کمتر از یک سوم متوسط بارش کشور را دارد ضمن اینکه منابع آب تجدید شونده در استان یزد سالانه کمتر از ۸۰۰ میلیون مترمکعب است و ما حصل این آمار و ارقام تلخ اینکه ما باید باور کنیم سالانه نیم متر مربع از سطح آب های زیرزمینی در این سرزمین لب تشنه با افت مواجه می شود.
محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه وضعیت آب های زیرزمینی یزد بحرانی است؛ بیان داشت: نیمی از منابع آبی استان یزد از مدار بهره‌ برداری خارج شده است؛ منابع آب زیرزمینی یزد به حدی افت پیدا کرده که دو دشت در استان یزد ممنوعه اعلام شده است. از مجموع ۴ هزار حلقه چاه در استان نیز در حال حاضر تنها ۲ هزار رشته فعال است که در این ۲ هزار رشته نیز کیفیت آب افت داشته است.چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها نیز چنین وضعیتی پیدا کرده‌اند و اغلب آنها یا کاملا خشک شده‌اند و یا دبی آنها به شدت افت داشته اشت.
وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که برداشت ‌های بی ‌رویه از سفره‌های زیرزمینی به همین شکل ادامه پیدا کند، به تعبیر برخی کارشناسان تا ۱۵ سال و به تعبیر دیگری که نگاه خوش‌ بینانه ‌تری بر آن حاکم است، تا ۴۰ سال آینده، سفره‌های زیرزمینی یزد خالی از آب می‌ شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
mojtaba
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
یزدی ها که هم پولدار هستند و هم مبتکر ولی این نیاز به ابتکار نداره و باید سیستمی که جهان میشناسه یعنی استفاده از فاضلاب و هرز آب ها رو در شرب بکار بگیرند که ممکن است و منتظر معجزه نباشند که ممکن نیست و گرنه باید استان شون رو تخلیه کنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
واقعا توی هیچ زمینه ای است که توی کشورمون اصولی رفتار بشه ؟؟؟؟ همه چیزمون به همه چیزمون میاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار