مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد از اختصاص 120 هزار میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های دارای توجیه اشتغال در روستاها با هدف ایجاد کارآفرینی و توقف پدیده مهاجرت روستاییان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 13 November 2018

توجه به روستانشینی و حضور جمعیت در سکونتگاه های روستایی که نقش غیرقابل انکاری را در رونق بخش کشاورزی، دامداری و دامپروری ایفا می کنند از مواردی می باشد که در استان یزد از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ یزدی که میراث دار پیشه های روستایی محور از نیاکان خود در طول تاریخ بوده و به سخت کوشی و تلاش در جهت تحقق این مهم در شرایط دشوار اقلیمی و مناطق کویری شناخته می شود.
اما در سال های گذشته این میراث که رونق آن حفظ زندگی روستانشینی را می طلبد متاسفانه با مانع بزرگی چون خالی شدن سکنه روستاها به قصد زندگی شهرنشینی مواجه شده است.
بر اساس سرشماری آبان ماه 1395، تنها حدود 15 درصد از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد در مناطق روستایی و عشایری ساکن می باشند و 85 درصد دیگر نیز در 21 شهر از 10 شهرستان این استان ساکن هستند.
این افزایش چشمگیر مهاجرت روستاییان به شهر ها که بر عواملی چون کاهش بارندگی ها، تداوم خشکسالی و نبود اشتغال و درآمد پایدار دلالت دارد سبب شده تا بخش عمده ای از روستانشینان به ویژه جوانان، در جست و جوی شغل و ادامه تحصیلات در مقاطع دانشگاهی روستاها را به مقصد شهرها ترک کنند تا با خالی شدن روستاها از نیروی کار جوان و افزایش جمعیت سالخوردگان و از کارافتادگان در آنان، خط و نشان برای صنعت کشاورزی و دامپروری که از نیازهای اساسی کشور می باشد؛ پررنگ تر از همیشه کشیده شود.
به همین دلیل ایجاد مشاغل روستایی توام با درآمد زایی پایدار و تولید ارزش افزوده در مناطق روستایی به دلیل ایجاد کارآفرینی توام با حفظ و گسترش صنعت کشاورزی، دامپروری و دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند این مهم در دولت های پیشین آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گرفت اما به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید حال در دستور کار قرار گرفته و جوانان روستانشین یزدی را به تحقق این شعار امیدوار کرده است.
محمود زارع رشکوئیه مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد با اشاره به اختصاص 120 هزار میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های دارای توجیه اشتغال در روستاها، بیان داشت: هدف دولت اجرای طرح‌ های متنوع و اختصاص وام کم ‌بهره به کارآفرینان و اشتغال فراگیر در روستاها می باشد.
زارع رشکوئیه در ادامه با تاکید بر لزوم آبادانی روستاها و بهره مندی آنان از امکانات زندگی، تصریح کرد: اعتباری با عنوان مالیات بر ارزش افزوده جهت عمران و آبادی روستا‌ها و اعتبارات دیگری هم نیز با عنوان تسهیلات پایدار روستایی به دهیاری‌ها اختصاص می ‌یابد. اعتبار دیگری نیز با عنوان پست بانک جهت درآمد زایی دهیاری‌ها و روستا‌ها تا سقف ۳میلیارد تومان اختصاص پیدا می کند که بر اساس مطالعات فنی و اقصادی هزینه شود که علاوه بر اشتغال زایی در منطقه موجب رونق و توسعه روستا‌های استان نیز باشد.
مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري يزد همچنین با تاکید بر لزوم توقف مهاجرت از روستا و تمایل به زندگی شهرنشینی جوانان، عنوان کرد: با اختیار گذاشتن اعتبار دولت به روستائیان و با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ های اعتباری و تسهیلاتی به نظر می ‌رسد که تا پایان سال بالغ بر ۲هزار نفر اشتغال زایی در استان ایجاد شود؛ این اشتغال زایی نقش به سزایی در توقف مهاجرت از روستا و بازگشت جوانان به مناطق روستایی دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار