پروفسور پاپلی یزدی:
پروفسور محمد حسین پاپلی یزدی در شب فرهنگ همزیستی با آب با تاکید بر اینکه فرهنگ صرفه جویی در جامعه گسترش یابد؛ بیان داشت: آب در ایران کم نیست انصاف کم است.
کد خبر: ۶۸۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 17 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ نشست آبان ماه سلسله نشست های ماهانه شب های فرهنگی یزد با عنوان "شب فرهنگ همزیستی با آب" با میزبانی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و با مشارکت خانه صلح و اندیشه و دانشگاه یزد، با حضور مسئولان شهری و استانی و اقشار مختلف مردم در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای برگزار شد.
در این نشست محمدحسین پاپلی یزدی چهره شناس فرهنگی یزد و نویسنده کتاب شازده حمام ضمن سخنرانی و در پنل تخصصی شب فرهنگ همزیستی با آب شرکت کرد.
پروفسور محمدحسین پاپلی یزدی در این نشست با تاکید بر اینکه امروز آب به عنوان انرژی در دنیا شناخته می شود؛ عنوان کرد: آب همچون نفت و گاز، آینده جهان را منوط به مالکیت خود کرده است. به نحوی که اتحادیه اروپا و آمریکا در 150 سال گذشته بر روی منابع نفت سرمایه گذاری زیادی کردند و با آب درحال تجارت می باشند که ما حصل این تجارت ارزشمند، قدرت است.
وی در ادامه افزود: ما در ایران نیز باید در عرصه تملک و تصاحب آب با گفت و گو و صلح بر صدر دنیا قرار گیریم و در مناطق مختلف جهان در حوزه آبی سرمایه گذاری کنیم؛ این موضوع امنیت ، آسایش ،رفاه و آینده ایران را رقم می زند. بی شک در سال های نه چندان دور تملک آب به معنای حفظ امنیت و قدرت در بازار جهانی است. بر همین اساس است که گفته می شود اگر تا 50 سال آینده کشوری به یخ های قطب جنوب دسترسی نداشته باشد با مشکل جدی روبرو خواهد شد.
رئیس انجمن ژئوپولوتیک ایران با بیان اینکه کل حجم آب مصرفی ایران در سال، 100 میلیارد مترمکعب است، اظهار کرد: همسایگان به ویژه ترکیه و افغانستان ساخت سدهای بزرگی را شروع کردند که دیپلماسی وزارت خارجه ایران در زمان خودش اصلا ساز و کاری نداشت که وارد مذاکره شودئو سازمان حفاظت از محیط زیست هم در این زمینه توجه چندانی نکرد. سدی که ترک ها بر روی فرات ساخته اند 49 میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره می کند. یعنی این سد بیش از 50 درصد از آب مصرفی کل ایران را در خود ذخیره کرده و منابع آبی ایران را به خطر می اندازد. سئوال من از مسئولان وزارت امور خارجه این است؛ آیا ترک ها این سدها را فقط برای منافع ملی خود ساخته اند یا با همکاری ناتو، آمریکا و اسرائیل برای فشار بر عراق، سوریه و ایران اقدام به ساخت آن کردند؟
وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از جنگ در سوریه به دلیل ساخت این سدهاست، وقتی سدها بر روی فرات و دجله ساخته شد آب کشاورزی در سوریه کاهش یافت و کمبود آب موجب مهاجرت روستاییان به شهرها و در نهایت بیکاری و حاشیه نشینی شد و زمینه مطالبات مردم را فراهم کرد و موجب جنگ شد.
وی با بیان اینکه آب برابر با امنیت ایران است؛ بیان داشت: این برنامه ریزی ها علیه ایران صرفا به سد آتاتورک ختم نمی شود و مسئولان نیز در تصمیمات اشتباه متعددی زمینه بحران را فراهم آوردند. به طور مثال هورالعظیم که یکی از تالاب های ایران و بین النهرین است در سال 1976، 140 هزار هکتار وسعت داشت ما الان مساحت آن به 35 هزار هکتار کاهش یافته است این مهم یعنی هم اکنون هورالعظیم به منشا ریزگردهایی تبدیل شده که نفس را از گلوی هم وطنان غرب کشور بریده است. باید باور کنیم خسارت این جنگ آبی کمتر از جنگ ایران و عراق نیست.
این جغرافیدان در ادامه با اشاره به ساخت سد بر مسیر رودهای افغان منتهی به ایران، بیان داشت: هم اکنون کشور افغانستان در نهایت بی پولی و ناامنی در حال ساخت سدهایی است که ماحصل آن بی آبی شدید استان سیستان و بلوچستان را به همراه داشته است.
وی در ادامه ذکر کرد: خشکی 85 درصدی دریاچه آرال در 1500 کیلومتر ایران(آسیای میانه) که در مسیر بادهای 120 روزه نیز قرار گرفته است هم اکنون منشا گستراننده ریزگرد ها در این مناطق شده است که پیامد آن آلودگی زیست محیطی برای ایران بود.
پروفسور پاپلی یزدی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی محیط زیست، اظهار داشت: رودخانه ارس نیز که به ایران منتهی می شود و از ورود آن جلوگیری نشده است در کنار معادن مس قرار داشته و آلودگی ها عدیده ای را با خود به همراه دارد و بر خاک کشور ما می نشاند.
وی در ادامه با دعوت مردم به صرفه جویی ویژه در مصرف آب، عنوان کرد: شرایط انتقال آب باید برای استان یزد فراهم شود اما مسئولان دقت کنند که پیش از آن فرهنگ صرفه جویی در جامعه گسترش یافته باشد. آب در ایران کم نیست؛ انصاف کم است. آموزش این مهم ارزشمند است اما فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را باید در اصل باور، اعتقاد و ایمان مردم زنده کرد. باید ارتقای این فرهنگ را از دوران کودکی به ویژه پیش دبستانی و دبستان آغاز کنیم.
شایان ذکر است دکتر محمدحسین پاپلی یزدی چهره سرشناس فرهنگی یزد که بسیاری او را با نام کتاب شازده حمام که کتاب خاطرات وی در یزد می باشد می شناسند. پاپلی یزدی مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود در رشته های جغرافیا و دولتی علوم انسانی را از سوربن فرانسه گرفته است. وی در حال حاضر ریاست انجمن ژئوپولوتیک ایران، عضویت مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، عضویت اصلی کمیسیون جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافی دانان دنیا و ده ها عنوان ملی و بین المللی دیگر در حوزه های تخصصی و فرهنگیدر رزومه خود دارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
کتاب شازده حمام آقای دکتر پایلی بی نظیره. توصیه می کنم حتما بخونید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار