عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی يزد با اشاره به توجه والدين به سير تكامل كودك، گفت: والدين نبايد با تحمیل خواسته‌هاي خود در مسائلي مانند صرف وعده‌هاي غذایی در اين رابطه به کودک فشار بیاورند چرا كه اين امر مي‌تواند موجب کندی جریان ترشح معده و هضم نامناسب غذا توسط وي شود.
کد خبر: ۶۹۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 17 December 2018

دكتر «سید کاظم کاظمینی»  با اشاره به نقش والدين در تغذيه كودكان، اظهار کرد: بخشی از سير تکاملي کودکان با عدم وابستگی يا برعكس، تمايل آنها به برخی وسایل يا خواركي‌ها بروز مي‌كند لذا اين موضوع كاملاً طبيعي است و والدين نبايد با تحمیل خواسته‌هاي خود در مسائلي مانند صرف وعده‌هاي غذایی در اين رابطه به کودک فشار بیاورند چرا كه اين امر مي‌تواند موجب کندی جریان ترشح معده و هضم نامناسب غذا توسط وي شود.
وی در اين رابطه همچنين تاكيد مي‌كند: کودکان همواره از توجه والدین لذت می‌برند و گاهاً اين جلب توجه را با امتناع كردن از خوردن برخي غذاها از والدين كسب مي‌كنند.
اين متخصص طب سنتی در رابطه با تغیيرات مزاجی کودکان، تصریح کرد: کودک گاهی برای یک مدت غذای خاصی را دوست دارد ولي بعد از آن ممکن است به غذای دیگری علاقه نشان دهد، به طوری که امروز از خوردن غذایی که تا دیروز با اشتها آن را ميل مي‌كرده، امتناع می‌کند . 
وی با اشاره به نقش والدين در اين خصوص، افزود: والدین مي‌توانند با ايجاد تغیيراتی در نوع پخت و شکل غذاها و نيز تعریف و تمجید از خواص آنها، غذاهايي كه باب ميل كودكان نيستند را به غذاي دلخواه آنان تبديل كنند.
کاظمینی يادآور مي‌شود: والدين بايد توجه داشته باشند كه اگر كودك به رغم انجام اقدامات مذکور باز هم از خوردن برخي مواد مغذي امتناع كند، هرگز نباید کودک خود را واردار به خوردن کنند بلكه بايد پس از تمام شدن غذا همان طور که سفره برای سایرین جمع می‌شود، بشقاب کودک نیز مانند مابقی بشقاب‌ها جمع‌آوری شوه تا کودک یاد بگیرد که زمان صرف غذا محدود است و بايد تا وعده غذایی بعد گرسنه بماند . 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی يزد در مورد اهمیت انتخاب مواد مغذی در وعده‌های غذایی کودکان نيز بیان کرد: نتایج تحقیقات نشان داده است که انرژی هر کودک از یک وعده غذایی به وعده دیگر بسیار متفاوت است ولی تمام انرژی دریافتی روزانه به طور قابل توجهی ثابت است . 
كاظميني در پايان افزود: معمولاً کودک کمبود کالری و مواد مغذی مورد نياز خود در یک وعده را از وعده‌هاي بعدي جبران می‌کند لذا والدین باید در انتخاب مواد غذایی مغذی و مناسب براي كودكانشان بسیار دقت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار