خوابگاه‌هاي دانش‌آموزي و دانشجويي همواره به دليل برخي نواقص زيرساختي و محدوديت‌ها و البته غفلت متوليان، يكي از اماكن آسيب‌پذير در حوادثي مانند آتش‌سوزي هستند.
کد خبر: ۷۳۹۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲ 30 April 2019

آتش سوزی که یکی از حوادث همیشه در کمین افراد به شمار می‌رود، هر باره جان افراد زیادی را در حوادث متعددی که در کشورمان پیش می‌آید، به خطر می‌اندازد و نکته جالب توجه این است که خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی دختران از جمله مراکزی هستند که در چنين حوادثي بیشترین تیتر روزنامه‌های کشور را به خود اختصاص مي‌دهند ولي همچنان تدبیری برای مقابله با این قبيل اتفاقات انديشيده نشده است.

مهمترين مشکلات خوابگاه‌ها علاوه بر استیجاری بودن اغلب آنها یا عدم تجهیزشان به امکانات مقابله با حریق، غیراستاندارد بودن ساختمان‌هاي خوابگاه‌هاست که به ويژه در خوابگاه‌های بانوان به دليل پاره‌اي از محدودیت‌ها، خطرپذیری و خسارت حريق را افزايش مي‌دهد.

عدم همکاری پرسنل خوابگاه‌ها با نیروهای آتش‌نشانی در زمینه آموزش و پیشگیری از حوادث عامل تاثیرگذاری دیگری است که با چشم‌پوشی بر آن، همچنان مشکل خوابگاه‌ها در مواقع حريق پابرجا مي‌ماند و همیشه این تهديد وجود دارد که دود بی‌توجهی مسئولان به چشم تعداد زیادی دانشجو و دانش‌آموز و خانواده‌هايشان رود.

یک کارشناس حریق و حوادث در آتش‌نشاني يزد با اشاره به محدودیت‌های برخی از اماکن مانند آپارتمان‌ها، مراکز اداری و آموزشی بويژه خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و افزایش خطرپذیری آن‌ها در هنگام وقوع حوادث، مشکل عمده در این رابطه را عدم همکاری متوليان امر در هنگام مراجعه كارشناسان آتش‌نشاني ذكر مي‌كند.

«ابوالفضل دهقان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با بیان تقدم پیشگیری نسبت به مقابله با حوادث، اظهار مي‌كند: اگر چه رسالت اصلی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یزد بر حسب وظیفه، اطفای حریق و حضور در حوادث مختلف شهری است اما همه ما می‌دانیم که پیشگیری و آموزش بهترین راه برای کاهش خطرات در این حوزه است.

فرمانده شیفت یک ایستگاه 9 آتش ‎‎ نشانی یزد اضافه مي‌‎‎كند: سازمان آتش‌نشانی یزد در راستای گسترش فرهنگ ایمنی در قالب برنامه‌های آموزش عمومی، کلاس‌های آموزش استفاده از کپسول‌های اطفای حریق و همچنین اعزام اکیپ‌های بازدید و پیشگیری جهت مراکز مختلف شهري، سعی در بالا بردن آگاهی عمومی و به تبع توانمندی مهارت مقابله در هنگام بروز حوادثي مانند حریق دارد.

این کارشناس حریق و حوادث با اشاره به محدودیت‌های برخی از اماکن و افزایش خطر‌پذیری آن‌ها در زمان وقوع حريق، تصریح مي‌كند: مشکل عمده در این زمینه عدم همکاری در هنگام مراجعه پرسنل سازمان به بسیاری از اماکن مانند آپارتمان‌ها، مراکز اداری و آموزشی بوي‍ژه خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی است که همگی دارای مشکلات زیادی از جمله دسترسی خروج استاندارد، کمبود تجهیزات ایمنی مانند کپسول‌هاي اطفا حریق مناسب و سیستم‌های اعلام آتش‌سوزي و اطفا حریق هستند.

دهقان لازمه مهار و پیشگیری از چنین حوادثی را آموزش و افزایش فرهنگ‌سازی عنوان و در پايان تاكيد مي‌كند: فرهنگ‌سازی برای ارتقای سطح افراد نسبت به دفاع و محافظت از خود در مقابل حریق و همچنين آموزش نکات ضروری و ایمنی، مسئله قابل توجهی است که نباید با در نظر گرفتن محدودیت‌هاي مختلف، از آنها غافل شد چرا که جان افراد زیادی به واسطه این غفلت‌ها به خطر می‌افتد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار