مصرف دو برابری نمک نسبت به حد استاندارد سبب شده که مشکلات ناشی از فشار خون بالا در این استان افزایش یابد.
کد خبر: ۷۴۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 20 May 2019

فشارخون بالا این روزها موضوعی است که بیش از هرزمان دیگری در ارتباط با آن بحث می‌شود و به یکی از اصلی‌ترین مسائل روز جامعه به ویژه در حوزه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبدیل شده است.

زمانی که آماری مبنی بر مرگ نزدیک به 100 هزار ایرانی در سال بر اثر فشار خون بالا منتشر شد، اوج وضعیت بحرانی این موضوع برای همگان آشکار شد و حساسیت‌های بسیار زیادی نسبت به این موضوع در لایه‌های مختلف جامعه به وجود آمد.

بی‌توجهی به فشار خون بالا از سوی افرادی که درگیر این بیماری هستند یکی از مسائلی است که سبب شده آمار مرگ و میر ناشی از این عامل و همچنین بیماری‌های وابسته به آن افزایش یابد.

این موضوع البته تنها یک بخش از موضوع است و نگران کننده‌تر از آن، عدم اطلاع افراد مختلفی است که به این بیماری دچار شده‌اند اما هیچ اطلاعی از آن ندارند.

یکی از اصلی‌ترین عواملی که سبب رشد چشم‌گیر فشار خون بالا در بین افراد مختلف جامعه شده، تغییر سبک زندگی و تغذیه در افراد است و مصرف بی رویه غذاهای ناسالم و یا مصرف زیاد مواد غذایی از جمله نمک وضعیت فشار خون را در کشور ما به حالت بحرانی رسانده است.

مصرف نمک از جمله شایع‌ترین عواملی است که به افزایش فشار خون ارتباط بسیار نزدیکی دارد و به ویژه در استان یزد که نمک مصرف بسیار بالاتری از برخی نقاط دیگر کشور دارد، باید به این موضوع توجه ویژه‌تری صورت گیرد.

با توجه به اینکه مصرف نمک در مردم استان یزد دو برابر حد استاندارد است برنامه‌های ترویجی سلامت باید به شکلی باید که این حد مصرف، 50 درصد کاهش داشته باشد تا بتوان در امر کنترل فشار خون بالا اقدامات اثربخشی را انجام داد.

یکی از دلایل آمار بالای فشار خون در بین مردم استان یزد استفاده دو برابری از نمک است به شکلی که حد استاندارد استفاده نمک در روز بین 5 تا 6 گرم است ولی یزدی‌ها در این زمینه به آمار 10 تا 12 گرمی رسیده‌اند که نشان از عدم توجه به مسائل بعد از آن دارد.

در این زمینه بحث آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که در حوزه اطلاع‌رسانی اقدامات درست و مناسبی صورت پذیرد، حساسیت لازم در بین اقشار مخلتف مردم نسبت به فشار خون بالا و همچنین مصرف درست مواد غذایی به وجود می‌آید.

علاوه بر بحث اطلاع‌رسانی در ارتباط با خطرات فشار خون بالا به اقشار مختلف جامعه، لازم است اقدام گسترده‌ای در حوزه پایش جامعه و بررسی وضعیت فشار خون افراد انجام شود.

با توجه به اینکه فشار خون بالا در افراد با سن بالای 30 سال می‌تواند خطرات بسیار بیشتری به دنبال داشته باشد، قطعا پایشی که در جامعه صورت می‌گیرد، باید با اولویت این گروه سنی باشد تا میزان خطرپذیری جامعه به مقدار قابل توجهی در ارتباط با بحث فشار خون کاهش یابد.

نکته قابل توجه در ارتباط با این موضوع این است که در جهت کنترل فشار خون در استان باید به دنبال ارتقاء سطح سواد سلامت مردم باشیم و قطعا این موضوع نقش مهمی در ابتلای افراد به این بیماری‌ها به دنبال دارد.

موضوعی که باید نظر قرار گیرد این است که مردم استان یزد باید مصرف نمک در غذاهای خود را 50 درصد کاهش دهند که این مسئله دور از دسترس نیست فقط نیازمند آگاهی‌رسانی کامل و بیان دلایل برای مردم دارد.

امسال و در راستای دو عامل اطلاع‌رسانی به مردم در ارتباط با خطرات فشار خون بالا از یک سو و پایش فشار خون در بین افراد 30 تا 70 سال جامعه، بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برنامه‌ریزی شده که اجرای درست این موضوع نقش مهمی در حوزه پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها به دنبال دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که در اجرای مناسب این طرح مهم باید مورد توجه باشد، مشارکت همگانی مردم در اجرای آن از یک سو و همکاری تمام نهادها و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی گسترده و اقدامات مناسب برای پایش است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار