واکنش رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی یزد:
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با بیان این‌که بازسازی درختان انار مرکز ژنتیک کلکسیون انار ایران در یزد طی 12 سال انجام می‌شود، گفت: این اقدام به صورت کارشناسی و به منظور جوان‌سازی درختان انار این مرکز انجام شده است.
کد خبر: ۵۵۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 24 January 2018

به گزارش تابناک یزد، روز گذشته تابناک در خبری از قطع ده ها نمونه درخت ژنتیکی کلکسیون انار در یزد  خبر داد. هرچند تلاش دیروز تابناک برای مصاحبه با رئیس این مرکز بی نتیجه بود اما امروز وی در گفتگو با ایسنا گفته است  این اقدام به صورت کارشناسی و به منظور جوان‌سازی درختان انار این مرکز انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با بیان این‌که بازسازی درختان انار مرکز ژنتیک کلکسیون انار ایران در یزد طی 12 سال انجام می‌شود، گفت: این اقدام به صورت کارشناسی و به منظور جوان‌سازی درختان انار این مرکز انجام شده است.

« سیدعلی طباطبایی » در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اشاعه خبر قطع ناگهانی درختان غنی‌ترین مرکز ژنتیک انار جهان در یزد، اظهار کرد: این اقدام به صورت کارشناسی انجام و با هدف جوان‌سازی این مرکز صورت گرفته است .

وی تصریح کرد: این باغ با مساحت ۱۵ هکتار دارای ۷۶۲ ژنوتیپ انار بوده که از هر ژنوتیپ چهار درخت با درخت شاهد آن کشت شده و تعداد شش هزار درخت را شامل می‌شود .

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با بیان این‌که ۴۰۰ واحد درخت از تعداد کل درختان این مرکز در سال جاری بازسازی شدند،‌افزود: در برنامه‌ای ۱۲ ساله با تامین اعتبار لازم، جوان سازی درختان این مجموعه ادامه خواهد داشت .

طباطبایی با اشاره به قطع درختان مرکز ژنتیک کلکسیون انار ایران در یزد که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه ملاصدرا انجام شده است، گفت:‌ درخت انار به تدریج پیر شده و باید جوان‌سازی و بازسازی شود زیرا سرمازدگی و بیماری‌ها به تدریج به آن خسارت می‌زنند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این‌که در عین حال قدمت درختان اولیه این کلکسیون به ۳۰ سال می‌رسد و نیازمند جوان‌سازی است،‌ تأکید کرد: سال گذشته نیز تعدادی از درختان انار دچار سرمازدگی شدند که خوشبختانه بیمه هزینه آن‌ها را پرداخت کرد .

وی با بیان رسالت مرکز در حفظ این کلکسیون خاطرنشان کرد: حفظ و بهربرداری از این کلکسیون هدف اصلی مرکز تحقیقات بوده و هرگز اقدام سویی در این راستا انجام نخواهد شد .

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به این‌که قطع درختان انار این مرکز با هماهنگی کارشناسان و متخصصی مربوطه انجام شده است،‌ افزود: جوان‌سازی درختان انار به دو روش جایگزین کردن و کف‌بری انجام می‌شود که پس از دو سال درختان کف‌بری شده رشد و به صورت اولیه باز می‌گردند .

رییس مرکز تحقیقات تاکید کرد:حضور و بازدید همگان با هماهنگی در این کلکسیون آزاد است و مردم و همچنین دانشجویان میتوانند از صحبت کارشناسان نیز بهرمند شوند .

 

یک محقق: 150 نمونه ژنوتیپ  از کف بریده شده است

« محمدرضا وظیفه‌شناس» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و کارشناس بخش انار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی، اظهار کرد: ۱۵۰ ژنوتیپ از ۷۶۲ ژنوتیپ موجود کاملا از کف بریده شده که من هیچ مسیولیتی در قبال آن ندارم .

وی با اشاره به عدم پیش آگاهی از جریان این اقدام بیان کرد: رییس مرکز تحقیقات کشاورزی این اقدام را انجام داده و قطعا دلایلی برای توجیه عمل صورت گرفته خواهند داشت .

کارشناس انار کلکسیون انار ایران ادامه داد: پس از اگاهی از این ماجرا، متوجه هدف این اقدام که به گفته رییس مرکز تحقیقات، جوان سازی درختان است، شدم .

وی تاکید کرد: هیچ اقدامی در چنین محل ارزشمندی بدون کارشناسی و به صورت عمد هرگز صورت نمیگیرد لذا این اقدام کاملا پس از صحبت با رییس مرکز تحقیقات توجیه پذیر است .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
جناب آقای مدیر می فرمایند: جوان‌سازی درختان انار به دو روش جایگزین کردن و کف‌بری انجام می‌شود که پس از دو سال درختان کف‌بری شده رشد و به صورت اولیه باز می‌گردند. چگونه درختی بعد از کف بری و طی دو سال به صورت اولیه بر می گردد. در ضمن صحبت از کلکسیون ژنتیک بی نظیر در دنیاست که اگر لازم باشد با قلمه و پاجوش و... امکان توسعه و حفظ آن در جای دیگری بود نه اینکه همان کلکسیون را با ریسک بالا کف بری کنیم.
محمد رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
ای کاش به جای جوانسازی درختان، مدیریت این مجموعه و استان جوانسازی می شد تا با این تصمیمات تیشه به یک کلکسیون جهانی نزنیم و بعد توجیه کنیم. آخه کارشناس زبده انار در ایران دکتر وظیف شناس است که می گوید۱۵۰ ژنوتیپ از ۷۶۲ ژنوتیپ موجود کاملا از کف بریده شده که من هیچ مسیولیتی در قبال آن ندارم.دیگر خود بخوانید اصل ماجرا را
فراهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
من که کارشنای تخصصی نیستم اما به نظرم مدیر مجموعه اشتباه کرده است
فرهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
برای این مدیران متاسفم که با رابطه بر سر کار می آیند و اینچنین فجایعی را رقم می زنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار