برگزاري اولين همايش ملي استاندارد به ميزباني يزد

مدیر کل استاندارد استان یزد از برگزاري نخستين همایش ملی استاندارد با رويكرد استاندادها، ضوابط و مقررات به ميزباني يزد خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶ 10 October 2015

به گزارش تابناک یزد، "محمدحسين ماجدي" در نخستين روز از هفته استاندارد، شعار امسال روز جهاني استاندارد(22 مهرماه) را "استانداردها، زبان مشترك جهان" ذكر كرد و گفت: هفته استاندارد امسال كه نودمين سال فعالیت استاندارد در كشورمان است، از 18 تا 24 مهرماه با عناوين مختلفي نامگذاري شده كه به ترتيب شامل "استاندارد کودک ایمنی و سلامت"، "استاندارد فرهنگ اسلامی و مسئولیت اجتماعی"، "استاندارد و تحول نظام استاندارد سازی"، "استاندارد و کیفیت"، "استانداردها زبان مشترک جهانی"، "استاندارد و همدلی و همزبانی دولت و ملت" و "استاندارد و اقتصاد مقاومتی"، است.

وي با اشاره به نقش استاندارد‌ها در تمامي ابعاد زندگي مردم، مطالبه‌ي مردمي را بهترين روش براي توسعه و ترويج استانداردسازی ذكر كرد و گفت: متاسفانه امروز بسياري از مردم از حقوق خود نسبت به استاندارد مواد مصرفي‌شان بي‌اطلاع هستند و همين موضوع نيز منجر به حاشیه امنی براي سستي و كاهلي در توليد كالاهاي يا خدمات مصرفي شده است.

ماجدي در ادامه به نبود زبان مشتركي در مورد استاندارد بين دستگاه‌هاي اجرايي و واحدهاي توليد و توزيعي اشاره و ضرورت شناخت بیشتر استاندارد به عنوان زیر ساخت توسعه‌ی جامعه، ارتباط و همخوانی قوانین و مقررات موجود با استاندارد را يكي از کارآمدترین وسایل برای ترویج و ارتقای کیفیت خواند .

وي گفت: در همين راستا نيز برای اولین بار در تاریخ 90 ساله استاندارد، نخستين همایش ملی استاندارد با رويكرد استاندادها، ضوابط و مقررات در روز جهاني استاندارد يعني چهارشنبه 22 مهرماه به ميزباني استان يزد برگزار خواهد شد.

اين مقام مسئول، محورهاي اين همايش را شامل جایگاه فنی استانداردها، ضوابط و مقررات در کشور، چالش‌های حقوقی در ضوابط و مقررات استاندارد، استاندارد و حقوق شهروندی، تولیدات غیر صنعتی، استانداردها و ضوابط و مقررات، مراجع قانونی تصویب کننده،‌ استاندارد، سلامت و بهداشت، گردشگری با رویکرد استانداردسازی و نيز محیط زیست همگام با استاندارد ذكر كرد و گفت: همایش از ساعت 8 تا 16 روز چهارشنبه ۲۲ مهر در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار مي‌شود.

ماجدي در ادامه نيز به عملكرد شش ماهه اداره كل استاندارد استان پرداخت و تصريح كرد: در شش ماهه اول امسال دو هزار و 620 مورد بازرسی در استان صورت گرفته كه 704 مورد مربوط به شهرستان‌های استان و مابقی مربوط به مركز استان است.

وي با اشاره به انجام بيش از 300 نمونه‌گيري از محصولات صنايع و كالاهاي مراكز عرضه، 30 درصد از نمونه‌ها را فاقد علامت و شرايط استاندارد ذكر كرد كه عمدتاً نيز مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی بوده‌اند.

مدير كل استاندارد استان يكي ديگر از مشكلاتي كه در اين مدت در سطح استان مشاهده شده را وجود افزودني‌هاي غيرمجاز و نگهدارنده‌ها در 70 درصد آب میوه‌ها، نوشیدنی‌ها، سس گوجه و اقلام خوراكي كه به صورت قاچاق وارد کشور شده و در برخي مراكز عرضه مي‌شود، ذكر كرد.

وي همچنين با اشاره به اين كه در 60 درصد از نانوايي‌هاي شهر، به جز آرد تعيين شده از آردهاي مختلف ديگر نيز براي پخت نان استفاده مي‌شود، اين امر را در كيفيت نامناسب نان توليدي موثر دانست.

ماجدي در مورد افزايش استفاده از محصولات غذايي سنتی به جای محصولات صنعتی در استان هشدار داد و گفت: با توجه به افزايش احتمال آلودگي و عدم رعايت بهداشت در مواد اوليه اين محصولات ‌و نيز نظارت كمتر در توليد آنها، ادامه اين روند مي‌تواند در آینده مشكلات بهداشتي جبران ناپذیری را براي يزد به دنبال داشته باشد كه در همين رابطه در حال رايزني با معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد هستيم.

وي با بيان اين كه براساس برآوردهاي اين اداره كل، 30 درصد از وسايل توزين و اندازه‌گيري استان كاليبره نيستند و اين موضوع مي‌توان به مصداق جرم كم فروشي باشد‌، اظهار كرد: در حال حاضر هماهنگي‌هايي در اين رابطه با اتاق اصناف مركز استان و برخ از شهرستان‌ها صورت گرفته است ولي تنها در شهرستان ابركوه به صورت سيستماتيك وسايل توزين كاليبره شده‌اند.

وي با اشاره به هزينه اندك كالبره كردن اين وسايل سنجش، از رايزني با شوراي اسلامي شهر يزد براي تقبل هزينه کالیبره كردن وسايل اوزان برخي از صنوف شهر ماند ميوه‌فروشي‌ها خبر داد و گفت: جا دارد كه خود اصناف برای اجرای این امر شرعی و قانونی اقدام کنند.

مدير كل استاندارد استان همچنين اعلام كرد: از مجموع 44 جايگاه CNG موجود در استان، 22 جايگاه همچنان فاقد استاندارد و مشكل دارند و تلاش هستيم كه آنها نيز به سطح استاندارد برسند.

وي در مورد استاندارد شهربازی‌های استان نيز گفت: در حجال حاضر تنها در مورد شهربازي‌هاي بافق و ابرکوه مشکل داریم و در ديگر شهربازی‌های استان اگر بههر‌برداري مناسبي صورت گيرد، مشکلی نداریم.

ماجدي در ارتباط با استانداردسازي مصالح ساختمانی شهر نيز اظهار كرد: عمده مشکل در اين رابطه مربوط به واحدهای تولیدی شن و ماسه، بتن آماده و تیرچه و بلوک است و معتقديم كه دانش فنی استان در اين موارد خیلی پایین است.

وي در همين رابطه عنوان كرد: در همي راستا نيز اولین دوره آموزشی ارتقای دانش تولید‌کنندگان شن و ماسه و بتن آماده استان در شهریور ماه برگزار شد و دومين دوره نيز هفتم آبان برگزار خواهد شد.

اين مسئول در بخش پاياني سخنانش با اشاره به وجود 54 آزمایشگاه تاييد صلاحيت همكار با اداره كل استاندارد استان، از در حال اجرا بودن طرح سنجش عمومي اين آزمايشگاه‌ها براي ارزيابي عملكرد و میزان دقت جواب آزمایش‌های آنها خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار