رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه سهم کشاورزان یزدی از اراضی کشاورزی کشور تنها ۱.۳ درصد است، سهم ارزش افزوده محصولات این بخش که طی سه سال گذشته معادل فاز اول طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد صرفه جویی داشته، نسبت به کل کشور ۲.۵ درصد بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴ 13 June 2024

به گزارش تابناک یزد، محمدعلی حاتمی زاده امروز پنجشنبه ۲۴ خرداد به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد سیدالشهدای خدمت آیت الله رئیسی و هیات همراهشان در حادثه بالگرد، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد بهره‌برداران کشاورزی در استان یزد افزون بر ۸۷ هزار نفر هستند که سهم ۱۵ درصد اشتغال این بخش در استان را به خود اختصاص داده است.

وی سهم بخش کشاورزی استان از تولید ناخالص داخلی استان را ۹.۸ درصد و از تولید ناخالصی داخلی کشور ۱.۷ درصد ذکر کرد و گفت: در حاکی سهم استان از اراضی کشور کمی بشاز یک درصد یعنی۱.۳ درصد است، سهم ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان نسبت به کل کشور ۲.۵ درصد بوده است.

حاتمی زاده با بیان اینکه مجموع تولیدات محصولات کشاورزی استان یک هزار و ۸۱۰ هزار تن به ارزش ریالی ۶۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: ظرفیت صادرات کشاورزی استان ۶۳۴ هزار تن و ارزش محصولات دارای قابلیت صادراتی استان ۶۵۰ میلیون دلار است.

وی با بیان این که یزد در حوزه پرورش اسب، بلدرچین، کبک، تولید روناس، بز سانن و پرورش تیلاپیا جایگاه نخست کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: یزد همچنین جایگاه دوم تولیدات محصولات گلخانه ای، جایگاه سوم در تولید پسته، زردآلو، قیسی و پرورش شتر، جایگاه چهارم در تولید انار، جایگاه هفتم در زعفران و جایگاه هشتم در تولید خرما را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

حاتمی زاده در ادامه با اشاره به دستاورد‌های بخش کشاورزی استان در دولت سیزدهم، گفت: کشاورزی استان طی این مدت رشد اقتصادی ۳.۹ درصدی را تجربه کرده و یکی از پنج استان کشور دارای رشد مثبت در حوزه اشتغال بخش کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۴۳ درصدی نرخ تورم کالا‌های گروه خوراکی استان در مقایسه با ابتدای سال ۱۴۰۲، افزود: دستیابی به دانش تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و تولید ۱۱۰۰ لاین خالص ژنتیکی از تیپ‌های محصولات مختلف اعم از خیار و فلفل و گوجه فرنگی، تولید سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال پسته و دستیابی به مقام اول کشوری در زمینه تولید نهال گواهی شده پسته و رونمایی از یک رقم گندم در شرایط شور با نام پرنیان و دو رقم گندم در شرایط غیر شور با عناوین بامداد و سپهر پس از ۱۲ سال تلاش محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، از دیگر این دستاورد‌های بوده است.

ریئس سازمان جهاد کشاروزی استان در حوزه پرورش شتر نیز به هوشمندسازی چرای شتر در مراتع استان و رصد بر خط گله‌های شتر با سامانه ساربان یار برای اولین‌بار در کشور، دستیابی به دانش فنی تولید شتر گواهی شده مبتنی بر ارزیابی فنو تیپی و انتخاب ژنومی به‌عنوان دستاورد برتر کشور در بخش کشاورزی و نیز ایجاد ۱۲۰۰ هکتار مرتعی دست کاشت مبتنی بر گونه‌های شور زیست با پرورش هم‌زمان شتر توسط بخش خصوصی در منطقه ساغند اشاره کرد.

وی از اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی به کسب مقام اول کشوری در این زمینه با اجرای مقررات رفع تداخلات ارضی که زمینه صدور رأی قطعی هشت هزار هکتار از اراضی اختلافی به نفع مردم را فراهم و از تشکیل ۱۶ هزار پرونده جدید در محاکم قضایی استان جلوگیری کرده است، خبر داد و افزود: از دیگر دستاورد‌های بخش کشاورزی استان در دولت سیزدهم، افزایش ۵ برابری میزان خرید تضمین تضمینی گندم نسبت‌به سال شروع دولت بوده، به طوری که پارسال ۸۴۰۰ تن و برای امسال پیش بینی خرید تضمینی پنج هزار تن گندم از کشاورزان وجود دارد.

حاتمی زاده در بخش دیگری از سخنانش به ۱۸ طرح مصوب بخش کشاورزی استان در دور اول سفر رئیس جمهور شهید با اعتبار مصوب ۷۴۴ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: اعتبار اختصاص یافته تاکنون ۴۰۲ میلیارد تومان معادل ۵۴ درصد از اعتبار مصوب بوده است.

وی با اشاره به تصویب ۶ طرح کشاورزی با اعتبار مصوب ۳۸ میلیارد تومان در سفر دوم ریاست‌جمهوری به یزد، گفت: تاکنون اعتبار اختصاص یافته ۱۰ میلیارد تومان معادل ۲۸ درصد اعتبار مصوب بوده است.

وی همچنین از انعقاد چهار تفاهم نامه جهت اجرای هشت طرح سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری ۹۶۰ میلیارد تومان در اینباره محقق شده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش سه برابری اعتبارات تملیکی جهاد کشاورزی استان طی دولت سیزدهم، گفت: در این مدت مبلغ ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبارات تملکی ملی و استانی جهت اجرای ۱۰۳۰ طرح عمرانی در بخش کشاورزی استان هزینه شده است.

وی از اعطای یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد شرایط، پرداخت مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان غرامت به خسارت دیدگان کشاورزی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و همچنین اختصاص مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومن به‌منظور امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت دیده از حوادث خبر داد.

حاتمی زاده یکی از حوزه‌های مهم در بخش کشاورزی را مربوط به آب و بهره‌وری در این حوزه ذکر کرد و با اشاره به صرفه‌جویی ۲۵ میلیون مترمکعبی در مصرف آب کشاورزی طی دولت سیزدهم در استان، این میزان را بیش از میزان آب انتقالی از خلیج فارس به استان در فاز نخست بوده است.

وی اجرای ۵۳۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری، احیا و مرمت ۱۲۰ کیلومتر از قنوات استان، ایجاد ۱۲۸ کیلومتر لوله‌گذاری مسیر آب، تجهیز و نوسازی ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی، توسعه گلخانه‌های استان به میزان ۱۶۰ هکتار و افزایش تولید نشا از ۸۰ میلیون عدد به ۱۴۰ میلیون را از دیگر دستاورد‌های بخش کشاورزی استان برشمرد.

وی استان یزد را در تولید نهال کاکتوس با یک میلیون اصله در کشور در جایگاه نخست دانست و افزود: نظر به اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به طور معمول و بنا به علل مختلف هدر میرود، تصریح کرد: ظرفیت تولید صنایع کشاورزی استان با بهره برداری ۱۳۴ واحد صنایع کشاورزی به ظرفیت ۸۷۲ هزار تن و اشتغالزایی دو هزار و ۱۳۳ نفر طی دولت سیژدهم افزایش یافته است.

حاتمی زاده با اشاره به نامگذاری سال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردمی، تحقق این شعار را نیازمند اهتمام به موضوعات بهرهوری و دانش بنیان‌ها دانست و تصریح کرد: بهره وری در بخش کشاورزی ملزم به سه عامل به نژادی، به زراعی و ایجادزیرساخت‌های ابی و خاکی است که در مورد آخر در صورت مشارکت تنها ۵ درصدی تولیدکنندگان در این بخش می‌توان آن را طی ۱۲ سال تحقق بخشید.

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار