سونامی بیکاری در راه یزد:
بیکاری از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات جامعه است که پیامدهای بسیار ناگوار و نامطلوبی دارد. افزایش نرخ بیکاری، همواره مساله‌ای نگران‌کننده بوده و امنیت و آرامش هر جامعه‎ای را تحت‌الشعاع خود قرار می‎دهد.
کد خبر: ۲۲۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶ 06 May 2016
به گزارش تابناک یزد،«7 میلیون بیکار در سال 1400» یا «دو برابر شدن تعداد بیکاران در سال 1400» و افزایش نرخ بیکاری که گاه و بیگاه آمار آن از سازمان‌های رسمی عنوان می‌شود از جمله عناوینی است که گزارش‌هایی مفصل از وضعیت بیکاری در گذشته، حال و پیش‌بینی‌ها برای آینده می‌دهد.
در این میان گاهی برخی دولت‌ها به جای حل ریشه‌ای مشکل بیکاری به ارائه وعده‌های احساسی در قالب آمارهای زیبا اما پرتضاد و پرتناقض پرداخته‌اند یا نخست به دستکاری تعریف «کار» پرداخته و سپس بدون این‌که شغل جدید ایجاد کرده باشند وضعیت بیکاری را بهبود یافته جلوه داده‌اند؛ این شاید خود یکی از دلایل قابل تاملی باشد که آمارهای نرخ بیکاری جدی گرفته نمی‌شود.
یزد جزو استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود و به‌همین دلیل انتظار می‌رود نرخ بیکاری پایینی داشته باشد، اما چنین نیست.
متوسط نرخ بیکاری در کشور به عدد 11 اشاره دارد در حالی که این نرخ در استان به 11/2 می‌رسد. نرخ بیکاری یزد تا پایان سال 93 حدود 7/8 درصد بود. این مساله از افزایش نرخ بیکاری در شهری صنعتی مانند یزد نشان دارد که این می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد و به جرات می‌توان گفت اگر شرایط اقتصادی و اشتغال در یزد بهبود نیابد، به زودی باید شاهد «سونامی بیکاری» در این استان صنعتی یزد باشیم.

نرخ بیکاری یزد؛ هم فرصت و هم تهدید
اما مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان در گفت و گو با همشهری به تفاوت 0/2 درصدی نرخ بیکاری استان با متوسط کشوری اشاره کرد و گفت: این مساله را می‌توان هم به عنوان فرصت و هم تهدید دانست به این معنا که صنعتی بودن استان ورود افراد غیربومی را به دنبال داشته است و به همین دلیل ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در استان هستیم.
«محمدحسین ریاحی» افزود: افراد مهاجر که در مشاغل مختلف مشغول به فعالیت بوده و در یزد ساکن هستند اگر بنا به دلایلی شغل خود را از دست بدهند، این افراد جزو آمار بیکاری در یزد شمرده می‌شوند و با پیوستن به بیکاران یزدی، نرخ بیکاری استان را افزایش می‌دهند که همین قسمت تهدید ماجراست.
وی در این باره افزود: نیروهای استانی در شغل‌هایی که مهاجران در آن مشغول به فعالیت هستند مشغول فعالیت نمی‌شوند.

یزد دومین استان مهاجر پذیر کشور
ریاحی، یزد را دومین استان مهاجرپذیر کشور خواند و گفت: با توجه به این‌که یزد از لحاظ اقتصادی زیرساخت‌های مناسبی دارد دومین استان مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود که بیشتر این مهاجران از استان‌های همجوار برای یافتن شغل به این استان سفر می‌کنند.
وی با بیان این‌که روند توسعه استان طی چند سال اخیر تاحدودی کند بوده است، گفت: این کندی در زمینه صنایع دانش بنیان نبوده و مشاغلی که نیروی انسانی در آن حرف اول را می‌زند این روند را کند کرده است.
این مسئول افزود: اکنون، آنچنان که باید تکنولوژی به کشورمان وارد نشده است و از صنایع های‌تک و روز دنیا در صنایع و مشاغلمان استفاده نمی‌شود و بر همین اساس باید به این مساله بیشتر توجه شده تا علاوه بر این‌که دانش، پایه و اساس فعالیت هایمان قرار داده شود، نرخ بیکاری نیز کاهش یابد. وی بیان کرد: البته کارآفرینان و متولیان اقتصادی، سعی در بومی‌کردن دانش در بازار رقابت امروزی دارند.

تحصیلکرده‌ها، نرخ بیکاری را افزایش داده‌اند
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان گفت: استان نیازمند نیروی انسانی و کارگرانی است که به طور ساده و با فعالیت‌های بدنی مشغول به کار شوند؛ اما متاسفانه بیکاران یزدی که عمدتا از قشر تحصیلکرده هستند حاضر به کار به عنوان یک کارگر ساده نیستند که تا حدودی هم حق دارند.
وی ادامه داد: بنابراین بیشتر بیکاران استان را تحصیلکرده‌هایی تشکیل می‌دهند که از تخصص لازم نیز بهره‌مند نیستند. به گفته وی، رشته‌های دانشگاهی استان و به دنبال آن فارغ التحصیلان دانشگاهی آن متناسب با نیاز استان نیستند.
ریاحی ادامه داد: همچنین ارتباط ضعیفی بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که نیازسنجی مورد نیاز به خوبی تبیین نشده است به نوعی که متناسب با بازار روز اقتصاد ما نیست.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در یکی از شهرستان‌های ما با این‌که کشاورزی شغل اصلی آن منطقه محسوب می‌شود اما در دانشگاه آن ناحیه، علاوه براینکه رشته‌های غیرمرتبط با بازار آن بخش از استان تدریس می‌شود، رشته‌های مرتبط با کشاورزی نداریم. بنابراین رشته‌هایی تدریس می‌شود که بازار کار چندانی در منطقه ندارند در حالی که صنایع مستقر در آن نقطه به دنبال نیروی انسانی متخصص برای رشته شغلی خود می‌گردند.

نگاه کارآفرینانه؛ موثر در کاهش نرخ بیکاری
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان کارآفرینی را عاملی برای کاهش نرخ بیکاری استان دانست و گفت: آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر آموزش افراد، به پرورش تخصص و مهارت دانش‌آموزان نیز بیشتر توجه کند.
وی افزود: این ارگان می‌تواند با تربیت افراد خلاق و نوآور در مدارس، کارآفرینان موفقی را به جامعه تحویل دهد که علاوه بر این‌که خود بیکار نیستند، اشتغال‌زایی کرده و به چندین نفر شغل می‌دهند. چرا که صرفا درس خواندن متناسب با نیاز روز نیست و باید تلاش‌ها در زمینه نخبه پروری و استعدادیابی صورت پذیرد.
ریاحی تاکید کرد: اگر نظام آموزشی بدین سمت سوق داده شود دیگر در جامعه بیکار نخواهیم داشت.

حمایت از کارآفرینی برای کاهش نرخ بیکاری
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان همچنین به تاسیس مرکزی برای ارائه مشاوره و خدمات کارآفرینی از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد اشاره و اظهار کرد: این اقدامی متفاوت در کشور است که در یزد بنیان‌گذاری شده و در 14‌رشته تخصصی یاریگر کارآفرینان خواهد بود.
این مسئول افزود: در این مرکز، ظرفیت‌ها انجام و به کارآفرینان راه درست براساس این نیازسنجی ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه حمایت از کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاری استان، پیشنهادی به وزارت کار داده شد تا صندوقی برای حمایت از کارآفرینان تاسیس شود تا بتوان در استان با حمایت از این قشر نه تنها فکر، ایده و خلاقیت‌ها را پرورش داد بلکه شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم و تحصیلکرده‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هم شغل موردنظرشان را بیابند. الهه اسلامی.همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار