بقعه شاه سید رضا مربوط به دوره صفوی در یزد

کد خبر: ۲۵۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 13 July 2016

 به گزارش تابناک یزد،بقعه شاه سید رضا مربوط به دوره صفوی است و در یزد، خیابان انقلاب، چهارراه دولت اباد، کوچه بندان واقع شده است .بقعه‌اى است با گنبدى بلند، به اسلوب گنبدهاى ديگر يزد (مانند شاه‌کمال، گنبد هشت و …) که در اساس، جزئى از مجموعه بناى مفصل‌ترى بوده است و هنوز آثار صفه و ايوان قسمت غربى متصل به آن باقى است. اين بنا نزديک چهار منار قرار دارد و به مزار شاه سيد رضا مشهور است و از زيارتگاه‌هاى يزد است. وسعت گنبد و ضخامت ديوارهاى آن (بعد از بقعه سيد رکن‌الدين) از ديگر گنبدهاى يزد بيشتر است. هر ضلع آن ۹/۲۵ متر و ضخامت ديوارهايش ۲/۳۵ متراست.
علت انتساب بقعه به شاه سيدرضا، احتمالاً به خاطر وجود سنگ قبرى از آن شاه سيدرضا نامى است که در سال ۹۵۵ فوت شده است. اين بنا از ‌آثار قرن هشتم هجرى است و طبعاً ارتباطى با شاه سيد رضا نداردتنها اثر موجود دراین بناسنگ قبری خاکی رنگ است به اندازه ۲۹×۵۱ سانتیمتر که بطورعمودی برصورت قبرزیر گنبد قراردارد واین عبارت برآن نقر شده است :
حاشیه رویه (به خط نسخ نوشته شده است )
وفات یافت غنچ خرمن شهادت ونوباو حدیقه سعادت ، زبده آل طه ویس ثمرۀ شجرالسالکین الکاملین ، غلام امام زمان علیه التحیه والثناه شاه سید رضا به تاریخ یوم الاثنین ۲۵ شهرجمادی الاولی سنه ۹۵۵ .
حدس ضعيف اين است که بنا، بقايايى از مدرسه غياثيه چهار منار است مدرسه را امير غياث‌الدين على حسينى وزير شاه شيخ ابواسحق در سال ۷۴۰ ساخت و خود زير گنبد آن به خاک سپرده شد.این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاپ توریسم

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار