نماینده یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم افزایش تعداد نمایندگان مجلس و رسیدگی به این طرح تذکر داد.
کد خبر: ۲۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 25 April 2015
به گزارش تابناک یزد،محمدصالح جوکار در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک پیروزی ملت یمن در مقابل آل سعود و همچنین تبریک سالروز تشکیل سپاه پاسداران، گفت: بنده اخطار اصل 64 قانون اساسی را دارم. مدت 17 سال است که این اصل در کشور ما معطل مانده که طبق آن باید هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی و جغرافیایی حداکثر 20 نماینده به مجلس اضافه شود.

وی ادامه داد: ماهیت این اصل حکم می‌کند حقوق مردم با داشتن تعداد نمایندگان لازم در مجلس محترم شمرده شود. مجلس نهاد قانون‌گذاری و نظارت در کشور و نهادی برخاسته از اراده مردم است و در عین حال باید پاسخگوی مطالبات و حل مشکلات مردم باشد.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس خاطرنشان کرد: وزارت کشور مکلف بوده لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه را به مجلس ارائه کند که با وجود گذشت 17 سال از افزایش قبلی چنین اقدامی صورت نگرفته است.

جوکار با بیان این‌که در حال حاضر نمایندگان طرحی ارائه کردند که در حال حاضر در کمیسیون شوراها قرار دارد، تصریح کرد: سرنوشت آن با توجه به سال پایانی مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، این عدالت نیست که یک نماینده پاسخگوی افراد زیادی در حوزه انتخابیه خود باشد.

وی ادامه داد: خبرگان قانون اساسی در زمان تصویب قانون این موضوع را مدنظر قرار دادند تا تضمین کننده حقوق مردم باشد. چرا که وقتی جمعیت بالا باشد، نهایتاً مطالبات مردم زمین می‌ماند و نظارت نیز سخت‌تر می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 حوزه انتخابیه برابر شاخص‌های تعریف شده منتظر اضافه شدن نمایندگان هستند.

ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: کمیسیون شوراها در این رابطه وقت زیادی را گذاشت و نهایتاً از پیشنهادی که داشتند انصراف دادند. اما در هر صورت این طرح در دست همکاران ما است و قانون می‌تواند تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه را تأمین کند و ان‌شاءالله کمیسیون مربوطه نیز اقدامات لازم را در این رابطه انجام دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار