هشدار مدیر کل دامپزشکی یزد به کشاورزان

کد خبر: ۵۱۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 05 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد : شروع فصل سرما، تهدیدی علیه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است .
 
 دکتر « علی اکبر حداد زاده » با اعلام این خبر گفت : بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری ‏‏ های مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم کنترل می تواند خسارات سنگینی به صنعت طیور وارد کند و تبعات شدیدی را از نظر بهداشت اجتماع به جامعه وارد سازد .

این مقام مسئول تاکید کرد : آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می ‎ تواند به طرق مختلف مزارع پرورش طیور گوشتی و تخم گذار را آلوده کند که از مهمترین راه ‏ های انتقال این بیماری می ‎ توان به ترددهای کنترل نشده ‌ ی وسایل نقلیه و افراد، لباس و کفش آلوده، کود و پرندگان زنده اشاره کرد .

حداد زاده تصریح کرد : در فصل پاییز با توجه به سردی هوا، ماندگاری ویروس در محیط بیشتر می ‎ شود که این موضوع باعث انتقال بیشتر و راحت ‌ تر ویروس از نقطه ‎ ای به نقطه ‎ ی دیگر می ‌شود . در کنار محیا بودن شرایط محیطی با توجه به فصل کوددهی باغات و مزارع توسط کشاورزان و با توجه به این که ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می ‎ تواند به مدت سه ماه در کود زنده بماند ، زمینه برای انتقال عامل بیماری و شیوع آن فراهم می ‎ شود .

وی به کشاورزان توصیه کرد که کود را از محل ‏‏ های مطمئن تهیه کنند ، گواهی حمل بهداشتی خودرو حامل کود را پیش از تحویل ‏ گیری رؤیت کنند و بلافاصله پس از تخلیه ، کود را با آب کاملا خیس کنند ، با پلاستیک ضخیم آن را پوشانده و   به مدت حداقل دو هفته کود را دپو کنند تا علاوه بر دور کردن کود از دسترس پرندگان وحشی، انواع عوامل بیماری ‎ زای پرندگان و گیاهان، بذر علف ‎‎ های هرز در داخل کود نابود شود تا علاوه بر حفظ سلامت گیاه، جمعیت طیور نیز به خطر نیافتد .

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین از مرغداران خواست تا شرایط امنیت زیستی و قرنطینه ‎ ای را با دقت رعایت کنند و از تردد غیر ضروری افراد و خودروها و رفت و آمد سایر جانواران به واحد پرورشی خود تا حد ممکن جلوگیری کنند .

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار