تجلیل از خانواده شهدا از رسوم قدیم یزدی‌ها در نوروز/ نهم فروردین؛ نوروز سلطانی در قدیم

کارشناس میراث فرهنگی گفت: یکی از آداب‌ورسوم نوروزی یزدی‌ها تجلیل از جانبازان و خانواده‌هایی که افراد خود را در راه وطن ازدست‌داده‌اند، بوده است.
کد خبر: ۵۸۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 30 March 2018

«صدیقه رمضان خانی» کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار یزد بانو گفت: در قدیم مردم در عید نوروزی آداب‌ورسومی داشتند که برخی از آن‌ها منسوخ ‌شده اما خوب است که احیا شود.

وی با بیان اینکه یکی از آداب‌ورسوم نوروزی یزدی‌ها تجلیل از جانبازان و خانواده‌هایی که افراد خود را درراه وطن ازدست‌داده‌اند، بوده است، تصریح کرد: در قدیم مردم از اول تا نهم فروردین به‌پاس قدردانی از جانبازان و خانواده‌هایی که افراد خود را درراه وطن ازدست‌داده‌اند، سفره می‌چیدند و جشن می‌گرفتند.

رمضان خانی ادامه داد: داستانی وجود دارد مبنی بر این‌که زنی 9 پسر داشته که همه پسران و شوهر خود را در جنگ ایران با توران از دست داده بوده و مردم برای بزرگداشت این زن صبور و فرزندان و شوهرش 9 روز را سفره می‌چیدند و جشن می‌گرفتند و به‌این‌ترتیب به خدمتگزاران و جانبازان وطن ابراز ارادت می‌کردند.

وی با بیان اینکه یکی از این رسوم یزدی‌ها در قدیم نوروز سلطانی بوده است، اذعان کرد: مردم روز هفتم فروردین‌ماه و در اکثر روایات نهم فروردین‌ماه را به نام «نوروز سلطانی» می‌شناختند.

کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در این روز سلاطین و حکام جشن می‌گرفتند و سفره مهمانی برای مردم پهن می‌کردند؛ به این دلیل این روز را نوروز سلطانی می‌نامند.

وی با اشاره به شعر «شب نوروز سلطانی، دو صَد مَن کُنده سوزانی» گفت: بر اساس این شعر هوا در نهم نوروز سرد بوده و حتی باعث سرمازدگی می‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار