مدير عامل شركت آب منطقه‌اي يزد از تأكيد وزارت نيرو به نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های دولتی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱ 29 October 2015

به گزارش تابناک یزد، "حسين غفوري" در شانزدهمين جلسه شوراي حفاظت منابع آب و اولین شورای هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه به عزم جدي وزارت نیرو بر حفاظت منابع آب زیرزمینی اشاره و از دشت ابرکوه به عنوان یکی از دشت‌های مهم استان نام برد.

وي اظهار كرد: انتخاب این دشت به عنوان یکی از دشت‌های پایلوت در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به دليل حساسيت اين دشت بوده است.

غفوري افزود: تشکل آب‌بران، یکی دیگر از تصمیمات این شرکت در راستای حفاظت از منابع آب است كه در همین راستا وزارت نيرو به تشکیل چنین تشکل‌هایی در سطح دشت‌ها تاكيد داشته است.

مدير عامل آب منطقه‌اي يزد با ابراز خرسندي از روند قابل قبول نصب کنتورهای هوشمند در ابرکوه و ادامه این روند تا نصب کلیه کنتورها، عنوان كرد: اصلاح الگوی مصرف و اصلاح الگوی کشت، دو هدف عمده در طرح احیاء و تعادل‌‌بخشی و اين اهداف از ضروریات مدیریت منابع حیاتی آبهای زیرزمینی است.

"سيد نبي رسولي" فرماندار شهرستان ابركوه در ابتداي اين شورا، گزارشي از وضعیت کشاورزی و منابع آب اين شهرستان ارائه و بر  لزوم بیشتر حفاظت منابع آب در سطح شهرستان تأكيد كرد.

 وي ابراز كرد: حمایت از کشاورزی و حفظ منابع آب‌های زیرزمینی برای بقای کشاورزی لازم و ضروري است.

"علي محمد دشتکیان" دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خواستار تسریع در روند نصب کنتورهای هوشمند و برخورد قانوني با افرادي که اقدام به نصب کنتور نمی‌كنند، شد.

"مهدي غیب اللهی" مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابركوه، اصلاح الگوی کشت، کاشت گیاهان کم آبخواه از قبیل زعفران، کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را جزو شیوه‌های کمک‌کننده در مدیریت مصرف آب برشمرد.

"سيدمحمدطباطبايي" معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای يزد هم با اشاره به تشکل های آب‌بران ، شرکت تعاونی‌های موجود که در سطح شهرستان نیز فعال هستند را پتانسیل و بستر مناسبی جهت پیاده‌سازی تشکل آب‌بران در ابرکوه دانست و نقش سازنده این تشکل‌ها را در مدیریت بهتر منابع آب با اهمیت عنوان كرد.

وي تاکید كرد: شرکت آب منطقه‌ای یزد، کلیه چاه‌هایی که حفر می‌شود را ملزم به انتخاب مهندس ناظر كرده و با رصد و نظارت بر ناظران در صورت تعلل و کوتاهی با آنها برخورد مي‌كند.

طباطبايي درخصوص واحدهای غیرفعال در مجتمع‌های دامداری و صنعتی، گفت: سیاست شرکت آب منطقه‌ای در این است که آب در اختیار واحدهايي قرار داده شود که اقدام به تولید و راه‌اندازی واحدهای دامداری و صنعتی مي‌كنند.

"محمدحسين باقری" رييس اداره منابع آب ابرکوه نيز در اين نشست، تشکیل 16 جلسه شورای حفاظت منابع آب، نصب بیش از 50 درصد کنتورهای هوشمند، برخورد با بیش از 35 موردحفاری های غیر مجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و همچنین کشف و انسداد چاههای غیرمجاز را از اقدامات حفاظتی یک سال اخيرنام برد.

نماينده خانه كشاورز و نماينده كشاورزان شهرستان ابركوه نيز در اين شورا خواستارحفاظت از منابع آب بالادستی  شدند و  همراهي و همدلي خود را در کنار شركت آب منطقه‌ای جهت حفاظت از منابع آب زیرزمینی  اعلام كردند.

گفتني است، دشت‌هاي ابركوه، مروست و بهادران، از سوي شركت آب منطقه‌اي يزد به عنوان دشت‌های پایلوت استان يزد در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به وزارت نيرو  پيشنهاد شد كه در نهايت مورد تاييد اين وزارتخانه قرار گرفت.

در پايان اين شورا نيز مقرر شد با توجه به نصب کنتورهای دشت چاه‌گیر و به عنوان پایلوت در شهرستان، از ابتدای سال آینده نسبت به شارژ کنتور‌ها اقدام شود و قبل از اجرای طرح کنتور هوشمند در اين منطقه در یک جلسه توجیهی با کلیه کشاورزان اقدامات را اطلاع رسانی كنند.

همچنين مقرر شد كه اداره منابع آب و جهاد کشاورزی شهرستان اقدامات و هماهنگی‌های لازم درخصوص ایجاد تشکل‌های آب بران را پیگیری و گزارش آن را ارائه دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار