این روز‌ها صدای ورزش یزد بیش از گذشته شنیده می‌‎شود؛ اما در هیاهوی اخبار ورزش‌های تیمی و به خصوص فوتبال صدای قهرمانانی که با کمترین امکانات و بدون حامی مالی تمرینات خود را در شهر‌های دیگر دنبال می‌کنند و به نام یزد رکورد می‌زنند یا شنیده نشده یا کمتر شنیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰ 09 June 2024

به گزارش تابناک یزد، دوومیدانی جایگاه ویژه‌ای در ورزش دارد و، چون زیربنای رشته‌های مختلف ورزشی به شمار می‌آید به همین دلیل به مادر ورزش‌ها معروف است؛ هرچند که در استان یزد ورزش دوومیدانی به خصوص در بخش بانوان آن‌طور که باید و شاید به حقش نرسیده و زیر سایه برخی از رشته‌های ورزشی قرار دارد، اما خوشبختانه این رشته در بین بانوان تا حدودی خواهان دارد و باعث شده تا دوومیدانی بانوان استان یزد در عرصه ملی و حتی بین المللی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد؛ و می‌طلبد که برای ادامه حیات و کسب افتخارات هرچه بیشتر نسبت به گذشته به خوبی مورد توجه و حمایت مسئولین قرار گیرد.

«ساناز امیری‌پور» ملی پوش تیم دوومیدانی ایران و رکودار ۱۰۰ متر نوجوانان، رکورد دار باشگاهی جوانان ۲۰۰ متر و رکورد دار چهار در صد امدادی ایران در گفتگو با ایسنا در خصوص وضعیت رشته دوومیدانی استان در بخش بانوان می‌گوید: جدی‌ترین مشکل ما در استان نبود اسپانسر است، یزد با توجه به اینکه سرشار از معادن و صنایع بزرگی ایران است، اما اسپانسری نداریم؛ شخص من نزدیک به ۱۰ سال است که در ورزش حرفه‌ای فعالیت می‌کنم و مدال‌های ملی و بین المللی مختلفی را برای ورزش استان به ارمغان آورده‌ام، اما تا به امروز هیچ گونه اسپانسری نداشتم و تمام هزینه‌های تمرینی را از جیب خودم هزینه کردم.

ویدیو این گفتگو را «اینجا» مشاهده کنید.

- در یک ویدیو طنز آمیز از وضعیت موجود انتقاد کرده بودید؛ ماجرا آن ویدیو چی بود؟

بله، در یک ویدویی به صورت طنز با برخی از دوستانم از نبود اسپانسر و همچنین عدم حمایت مسئولین گلایه و انتقاد کرده بودیم که بازنشر فراوانی در فضای مجازی استان پیدا کرد، اما پس از انتشار این ویدیو هیچ اتفاق خاصی در خصوص حمایت که رخ نداد هیچ، حتی حاشیه‌های زیادی برای چند نفری که در این ویدو بودیم درست شد و به ما گفتن که شما یزدی نیستین و چرا لهجه یزدی ندارین، در صورتی که من در استان یزد متولد شدم و در این استان بزرگ شدم و همیشه به یزدی بودن خودم افتخار کرده و خواهم کرد.

در تمام مسابقات به نام یزد شرکت کردم و با وجود اینکه اسپانسری از این استان ندارم؛ اما همیشه تلاش کردم تا نام یزد در ورزش دوومیدانی کشور پر رنگ باشد.

- شما در تهران تمرین می‌کنید، اما به نام یزد در مسابقات شرکت می‌کنید؟

بله این موضوع حقیقت دارد ما در تهران تمرین می‌کنیم و به نام یزد در مسابقات شرکت می‌کنیم و کورد می‌زنیم؛ قصد جسارت به کسی را ندارم، اما واقعیت این است که مربی تخصصی و با دانش به روز در استان نداریم؛ به هرحال رشته دوومیدانی ماده‌های فراوانی داره که هر ماده مربی تخصصی خود را دارد، اما در یزد مربی تخصصی ماده‌های مختلف را نداریم و به همین دلیل تصمیم گرفتم برای اینکه به هدف ورزشی خودم نزدیک شوم و همچنین پیشرفت بهتری را داشته باشم تمریناتم را در تهران پیگیری کنم.

همچنین تمام هزینه‌های تمرین در تهران شامل هزینه‌های رفت و برگشت، تمرین، مکان استراحت و غذا را خودم پرداخت می‌کنم.

- فراز و نشیب‌های زیادی را تحمل کردی؛ به مهاجرت از یزد فکر کردی؟

هرگز تاحالا به چنین موضوعی فکر نکردم؛ هرچند گاهی اوقات این موضوع به صورت گذرا در ذهنم آمده، اما هرگز در باره این موضوع فکر نکردم.

من همیشه و همه جا به یزدی بودنم افتخار کرده‌ام و حتی گاهی اوقات که نیز برای مسابقات به استان‌های مختلف سفر می‌کنم دوست دارم سریع به استان خودم برگردم، هرچند که امکانات تمرینی رشته ورزشی ما در استان‌های دیگر همچون تهران زیاد است، اما همیشه دوست داشتم در یزد بمانم.

- مطرح کرده بودید که اگر فوتبال ایسنا لیگ برتی شود دیگر مکانی برای تمرین ندارید؟!

متاسفانه یز د تنها پیست دوومیدانی ورزشگاه شهید نصیری را دارد که هم اکنون تمریناتمان را در انجا پیگیری می‌کنیم و اگر تیم فوتبال استان به لیگ برتر صعود کند، امکان دارد به دلیل فشرده شدن زمان تمرینات و تداخل زمان تمرینات ورزشکاران دوومیدانی با تیم فوتبال و مسابقات این تیم ممکن است که به خوبی نتوانیم تمرینات خود را پیگیری کنیم.

- وضعیت ورزش یزد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه ورزش استان به خصوص در حوزه ورزش بانوان پیشرفت زیادی داشته، اما برای بهتر شدن اوضاع باید امیدوارتر باشیم، در ابتدای صحبت هایم گفتم که یزد با توجه به اینکه یک شهر صنعتی و معدنی محسوب می‌شود، اما بزرگترین مشکل و چالش به خصوص در رشته‌های انفرادی نبود همین اسپانسر است، که اگر این موضوع برای همین تعداد انگشت شمار قهرمانان ورزش‌های انفرادی برطرف شود قطعا شگفتی‌هایی ایجاد خواهد شد.

- وضعیت زیر ساخت‌های ورزشی استان را چگونه است؟

اگر بخواهم از صفر تا ۲۰ به زیرساخت‌های ورزشی استان نمره بدهم بیشتر از ۱۰ نمی‌توان داد؛ بر خلاف سایر استان همجوار که زیر ساخت‌های خوبی برای ورزش دوومیدانی دارند، اما در یزد تنها یک پیست دوومیدانی قبال استفاده داریم که کیفیت مطلوبی ندارد.

- وضعیت ورزش بانوان در استان چگونه است؟

خداروشکر در سطح کشور به ورزش بانوان اهمیت بیشتری داده می‌شود، چرا که ورزش بانوان در تمام رشته‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و در برخی رشته‌ها نیز مدال‌های تاریخی را کسب کرده است.

تعداد ورزشکاران دختر در استان قابل مقایسه با ورزشکاران آقا نیست و برخی‌ها به دلیل عدم حمایت یا از ورزش قهرمانی خداحافظی می‌کنند و یا اینکه از یزد به استان‌های همجوار مهاجرت می‌کنند، فکر می‌کنم که باید قدر ورزشکارانی که در عرصه قهرمانی برای استان افتخار آفرینی می‌کنند، چه در ورزش بانوان و چه در ورزش آقایان را بیشتر بدانیم.

- بدون رو دروایستی‌ترین حرفت؟

ورزش بانوان آنچنانی که می‌گویند حاشیه ندارد و امیدوارم که به ورزش بانوان و همچنین ورزش‌های انفرادی اهمیت بیشتری داده شود و تنها به فکر ورزش‌های گروهی نباشند که آینده بهتری دارد. ورزشکاران ورزش‌های انفرادی نیز تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهند و قطعا به مراتب افتخارات بیشتری از ورزش‌های گروهی کسب می‌کنند.

امیری پور که سابقه حضور حضور در مسابقات آسیایی هنگ کنگ ۲۰۱۹ را در کارنامه خود دارد در پایان گفت: با توجه به این که اسپانسری ندارم؛ واقعاً خانواده‌ام بزرگ‌ترین اسپانسر و حامی من در این مسیر هستند که فرصت را غنیمت می‌شمارم و به طور ویژه از تمام زحمت‌های که تا به امروز برای من کشیده‌اند تشکر می‌کنم، همچنین از مربی‌ام «امیان روغنی» که با وجود کمبود امکانات و شرایط دشواری که وجود دارد با تمام وجود من را حمایت می‌کنند و برای ادامه این مسیر به من انگیزه می‌دهند.
/ایسنا

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار