معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر لزوم اجرای سند دیابت در یزد تاکید کرد و گفت: اجرای موفق این سند نیازمند همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم است.
کد خبر: ۲۳۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰ 17 May 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدحسن لطفی  در جمع مسؤولان روابط عمومی دستگاه‌های استان یزد به مناسبت هفته ارتباطات، اظهار داشت: روابط عمومی‌ها در امر اطلاع‌رسانی به ویژه در حوزه سلامت در هر دستگاه و نهادی می‌توانند منشأ اثر باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت بیان کرد: اکنون در هیچ نقطه از کشور مرکز یا بیمارستانی نیست که در زمینه کادر درمان و پزشک عمومی و متخصص دچار کمبود باشد و همه مراکز روستایی در استان یزد و سایر نقاط کشور دارای پزشک، ماما و ... هستند.

لطفی با اشاره به استقبال خوبی که از سوی پزشکان متخصص برای استقرار در مناطق محروم صورت گرفت، افزود: اقبال پزشکان برای حضور در این مناطق و خدمت‌رسانی به مردم از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد همچنین از اجرای طرحی جامع در یزد به صورت پایلوت خبر داد و گفت: برای نخستین بار قرار است اطلاعات پرونده سلامت افراد در سامانه سیب ثبت شود تا برای مراحل مختلف درمان و پیگیری وضعیت سلامت افراد مورد استفاده قرار گیرد.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در جامعه امروز به دلیل تغییر بیماری‌ها از واگیردار به غیرواگیر، شرایط جامعه را عوض کرده و البته نگرانی‌های جدیدی را به وجود آورده است.

وی از جمله این بیماری‌ها به دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... اشاره کرد و ادامه داد: استان یزد هم‌اکنون در زمینه ابتلا به دیابت رتبه سوم کشور را دارد که بخشی از این مشکل مربوط به زمینه‌های ژنتیکی و برخی دیگر مربوط به سبک زندگی و روش تغذیه است.

لطفی خاطرنشان کرد: در استان یزد به طور متوسط 17 درصد افراد 30 سال به بالا دارای دیابت شناخته شده هستند که اصلی‌ترین و شایع‌ترین عامل این بیماری کم‌تحرکی، چاقی و سابقه خانوادگی است و باید مداخلات خود را به این سمت ببریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به تدوین سند دیابت در استان یزد افزود: سند دیابت در واقع یک برش از سند ملی بیماری‌های غیرواگیر است که برخی برنامه‌ها را تا سال 1404 هدف‌گذاری کرده و باید در این مدت به مهم‌ترین هدف این سند که کاهش مرگ‌های زودرس است دست پیدا کنیم و این مرگ‌ها را تا 25 درصد کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم، باید به چند اتفاق برسیم که نخستین آن کنترل قند خون و فشار خون است زیرا 35 درصد مرگ‌ها به دلیل پیش‌زمینه فشار خون بالا رخ می‌دهد که بسیاری از مبتلایان نیز از بیماری خود اطلاع ندارند.

لطفی یادآور شد: برای رسیدن به این هدف باید میزان مصرف نمک را در مردم طی 10 سال کاهش داده و از 9 تا 11 گرم فعلی به اندازه استاندارد سه تا پنج گرم برسانیم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: از آنجا که چاقی و دیابت بسیار فراگیر بوده، درصدی برای کاهش این دو فاکتور در این سند مشخص نشده و هدف‌گذاری سند در مورد این دو، ثابت نگاه داشتن وضعیت فعلی است ضمن اینکه بر اساس این سند، اختلالات چربی خون نیز باید کنترل شود.

وی اظهار داشت: اگر وزن، فشار خون، چربی خون و قند خون کنترل شود، چهار بیماری مهم شامل سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های تنفسی تحتانی نظیر آسم کنترل می‌شود.

لطفی از روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف استان یزد خواست تا در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کرده و حداقل در زمینه کنترل بیماری‌های کارکنان دستگاه خود و اصلاح سبک زندگی آنها مشارکت لازم را داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار