کد خبر: ۳۳۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ 29 November 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیر حفاظت و بهره‎‎برداری شرکت آب منطقه‎‎ای یزد با بیان این‌که استان یزد پائین‎ترین میزان بارندگی کشور را دارد، از افت سطح آب‌های زیرزمینی در 14 دشت از 19 دشت موجود در این استان خبر داد.

«محمدرضا حکیمی»  گفت: بر حسب میانگین بلندمدت بارش کشور، استان یزد پائین‎ترین میزان بارندگی را دارد.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود، بارندگی در سال آبی گذشته(از مهر 94 تا 10 خرداد 95) نسبت به مدت مشابه پارسال و میانگین دوره آماری در همه شهرستان‎های استان کاهش نشان می‎‎دهد.

حکیمی همچنین اعلام کرد: از نظر نقطه‎‎ای هم بیشترین بارندگی سال آبی قبل در روستای منشاد با 231 میلیمتر بارندگی و کمترین آن با 22.1 میلیمتر در ایستگاه محمدآباد بوده است.

مدیر حفاظت و بهره‎‎برداری شرکت آب منطقه ای یزد تصریح کرد: در استان یزد 3546 حلقه چاه، 2630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه وجود دارد که میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی هر کدام  به‌ترتیب 80.4 درصد، 16.3 درصد و 3.3 درصد است.

این مقام مسئول با  اشاره به موقعیت دشت‎‎های ممنوعه بحرانی، ممنوعه و آزاد استان نیز گفت: از 19 دشت موجود در استان یزد، سطح آب 14دشت  در حال افت است.

حکیمی با بیان این‌که مهم‌ترین دشت‎‎های استان در شرایط بحرانی قرار دارند، اظهار کرد: دشت ابرکوه طی 30 سال(از فروردین‌ماه 1362 تا مهرماه 1392 ) 18 متر ، دشت یزد - اردکــان طی 39 سال(از مهرماه 53 تامهر 92) 16.5 متر و دشت بهادران طی 28 سال(از مهرماه 64 تا مهرماه 92) 19 متر افت سطح آب داشته‎‎اند.

«مصطفی سالاری» فرماندار یزد با قدردانی از تلاش‎‎های شرکت آب منطقه‌‏‏ای یزد جهت حفظ و حراست از منابع آب، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از منابع آبی و مصرف بهینه مردم در مصرف آب، به فرهنگ‎‎سازی و اطلاع‌رسانی  بیشتری نیاز است تا خود مردم هم در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: برای حفظ و حراست از منابع آبی با شرکت آب منطقه‎‎ای یزد همکاری لازم را خواهیم داشت.

«محمدحسین فلاح تفتی» معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری نیز در این نشست افزود: برخی با حفر چاه غیرمجاز به منافعی دست پیدا می‎‎کنند که منفعت آن‌ها به ضرر مردم تمام می‎‎شود.

وی افزود: برای رسیدگی به پرونده‎‎هایی که به‌صورت غیرمجاز حفر یا اضافه برداشت دارند باید اولویت‎‎بندی شود و چاه‎‎هایی که به آب شرب مردم ضرر می‎‎رساند زودتر نسبت به آن اقدام شود. 

در پایان این نشست در خصوص چگونگی نحوه برخورد با چاه‎های غیرمجاز شناسایی شده، بحث و تبادل نظر شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار