سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از پاربرجا بودن بناي تاريخي بقعه شیخ کله پریده چاهک، بازمانده از عهد ایلخانی در اين شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 23 July 2015
به گزارش تابناک یزد،"حمید مشتاقیان" گفت: این بنا در یک محوطه باستانی مهم در يك گورستان قديمي در روستاي چاهك از توابع شهر هرات در استان يزد واقع شده است.

وي مهمترین ویژگی‌های این بقعه را ارتفاع زیاد بنا دانست که به هشت متر می‌رسد و از شکوه آن در دوران آبادانی‌اش حکایت دارد.

مشتاقيان افزود: قدمت اين بناي تاريخي با توجه به نوع مصالح و سبک معماری، گنبدسازی و نوع تزیینات داخلی به دوره ایلخانی بازمي‌گردد.

وي از ویژگی‌های معماری دوران ایلخانی را پلان مربع شکل عنوان کرد که با استفاده از گوشه‌سازی فضای مربع شکل به هشت ضلعی و از آنجا به دایره تبدیل شده است.

وي همچنین درونگرا بودن بنا، تقارن در فضاها، وجود دو در ورودی اصلی و فرعی به ترتيب در ضلع شمال غربی و در جبهه جنوبی قرار گرفته است، وجود محراب، تزیینات گچی و صفه‌های الحاقی را از دیگر ویژگی‌های خاص این بقعه تاریخی خواند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این بنا احتمالاً در گذشته مکانی برای تجمع دراویش، چله‌نشین‌ها و غيره بوده است که بعدها به آرامگاه بانی خود تبدیل شده است و اكنون به عنوان یکی از بناهای خشتی دوران اسلامی منطقه هرات و مروست محسوب مي‌شود كه پس از گذشتن چندین سده، هنوز پابرجاست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار