فرماندار خاتم گفت: تاکنون 92 قلعه تاریخی در شهرستان خاتم شناسایی شده که 16 مورد از آنها ثبت ملی شده‌ است.
کد خبر: ۸۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 05 September 2015

به گزارش تابناک یزد،محمد زاده‌رحمانی  با بیان اینکه شهرستان خاتم نیز مانند برخی دیگر از شهرستان‌های استان یزد دارای سبقه تاریخی است و آثار تاریخی بر جای مانده از گذشته، گویای وجود فرهنگ و تمدنی اصیل در این شهرستان است، اظهار کرد: بافت تاریخی مروست از جمله بافت‌های تاریخی زنده در استان یزد است و زندگی مردم در این بافت همچنان جریان دارد.

وی عنوان کرد: هنوز تعدادی از بادگیرها، صفه‌ها و چهارصفه‌ها در این بافت سالم مانده و میراث فرهنگی نیز طی دو سه سال اخیر، توجه خوبی به آن داشته و نسبت به مرمت و بهسازی بسیاری از بناها اقدام کرده است.

فرماندار خاتم یادآور شد: با وجود بی‌مهری‌های طبیعت به ویژه فرسایش خاک و البته برخی دخالت‌های انسانی، میراث فرهنگی و آثار تاریخی در خاتم همچنان وجود دارد و به رغم اینکه عده‌ای به جان قلعه‌های تاریخی این شهرستان افتاده بودند و در حال تخریب و تاراج آنها بودند، اکنون 93 قلعه تاریخی در این شهرستان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: 16 مورد از این قلعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ثبت ملی بقیه این قلعه‌ها نیز در دست پیگیری است.

زاده‌رحمانی، مجموع آثار ثبت شده تاریخی در شهرستان خاتم را 53 مورد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون 28 پرونده نیز آماده ثبت ملی است.

این مسئول یادآور شد: شهرستان خاتم جزء معدود شهرستان‌هایی است که قابلیت گردشگری طبیعی در استان را داراست و پنج اثر طبیعی ثبت شده مانند غار طبیعی، سرچشمه نهر مسیح، جنگل‌های زاگرسی و ... وجود دارد.

زاده‌رحمانی همچنین از وجود منطقه گردشگری کرخنگان در مروست، درختان کهنسال و دریاچه نمک نیز به عنوان جاذبه‌های طبیعی این شهرستان یاد کرد و افزود: این جاذبه‌ها می‌توانند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در شرایط معمولی بین‌المللی، باید 10 درصد اراضی هر کشور و هر شهرستان و منطقه، تحت حفاظت محیط زیست باشد اما در شهرستان خاتم، این میزان 40 درصد است که می‌تواند باعث رونق گردشگری طبیعی در این شهرستان شود.

زاده‌رحمانی عنوان کرد: البته این مناطق به نحوی برای اقتصاد شهرستان نیز یک عامل بازدارنده محسوب می‌شود زیرا امکان بهره‌برداری از معادن و راه‌اندازی صنایع در این مناطق میسر نیست اما اگر بتوان گردشگری طبیعی را در آن رونق داد، از این بخش نیز درآمد خوبی عاید شهرستان می‌شود.

فرماندار خاتم اظهار کرد: البته به دنبال اجرای برنامه‌های دیگر و بهره‌برداری تجاری از این مناطق نظیر پرورش وحوش و گیاهان دارویی نیز هستیم.

وی، از منطقه چاهک به عنوان یکی دیگر از مناطق تاریخی شهرستان خاتم یاد کرد و افزود: این منطقه در خاک مدفون بوده و اکنون 4 هزار و 800 نفر جمعیت دارد و محدوده بافت تاریخی آن که روزگاری محل تولید شمشیر و سلاح بوده، کاملا مشخص شده که البته بارها نیز مورد دستبرد غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته است.

زاده‌رحمانی گفت: از سال گذشته، یگان حفاظت میراث فرهنگی در شهرستان خاتم تشکیل شده و گروه‌های حفاری غیرمجاز متعددی نیز دستگیر و به مراجع قانونی تحویل شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرستان خاتم در مجموع از جاذبه‌های بسیار تاریخی و طبیعی برخوردار است، اظهار امیدواری کرد: با توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی به این شهرستان، بتوانیم شاهد رونق گردشگری بیش از گذشته در این شهرستان باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار