به گزارش تابناک
یزد، از تاریخ ابلاغ این منشور، تمامی دفاتر و رشکتهای خدمات مسافرتی و
گردشگری مکلف خواهند بود نسبت به نصب این منشور با خط خوش و در منظر دید
مشتریان در محل فعالیت دفتر/شرکت و همچنین در صفحه اول سایت مربوط به دفاتر
اقدام کنند.
منشور حقوق گردشگر با استناد به ماده ۷ قانون توسعه
صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۰/۷/۷ و اصلاحات بعدی و در راستای
اجرایی شدن مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال ۱۳۸۴ و همچنین در
جهت گسترش و ترویج فرهنگ صیانت از حقوق شهروندی، برخورد کریمانه با مردم و
در چارچوب بند ۷ کد اخلاق گردشگری مصوب ۱۹۹ سازمان جهانی گردشگری، مفاد
منشور حقوق گردشگر به منظور تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات متناسب با شان و
منزلت بالای گردشگران در جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ محور تهیه و ابلاغ شده
است.
محور اول: دریافت مطلوب خدمات گردشگری، حق گردشگر است.
محور
دوم: به منظور اطمینان از مجاز بودن فعالیت دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و
گردشگری، امکان رویت پروانه بهره برداری فعالیت و گواهینامه مدیر فنی در
محل دفتر/شرکت برای گردشگر فراهم باشد.
محور سوم: اطلاعات سفر باید
به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار گردشگر قرار گیرد. اطلاعاتی اعم از
( مدت سفر و تاریخ دقیق رفت و برگشت؛ شهرهای مورد اقامت در طول سفر؛ نوع و
درجه وسیله سفر؛ نوع و درجه هتل محل اقامت و نشانی دقیق آن؛ سطح پوشش بیمه
ای اختیاری و اجباری، مقصد عبوری و نهایی؛ فاصله زمانی استاندارد بین
پروازهای چند مرحله ای برای رسیدن به مقصد؛ مشخصات راهنمای تور و آدرس و
شماره تماس وی، شرایط تغییر احتمالی در تاریخ و برنامه سفر، قبل از انجام
سفر)
محور چهارم: حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه گردشگر در دریافت خدمات گردشگری باید محترم شمرده شود.
محور
پنجم: رعایت شئونات اخلاقی و همچنین حسن رفتار حرفه ای را از کارکنان
دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری و مسئولین اجرای تور مطالبه کنند.
محور ششم: کنترل مدارک سفر(گذرنامه) خود را از هر حیث از دفتر/شرکت مطالبه کنند.
محور هفتم: گردشگر بداند در قبال مبلغ پرداختی چه خدماتی را دریافت خواهد کرد.
محور
هشتم: یک نسخه از قرارداد امضاء شده را که کلیه خدمات مورد تعهد و مبالغ
دریافتی به تفکیک نوع خدمت در آن قید شده و ممهور به مهر دفتر خدمات
مسافرتی و گردشگری است و همچنین یک نسخه از برنامه کامل سفر در اختیار
داشته باشد.
محور نهم: بابت کلیه مبالغ پرداختی از دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری رسید صندوق را مطالبه کند.
محور دهم: رسید تحویل تمامی مدارک ارائه شده را از مدیریت دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری مطالبه کند.
محور یازدهم: در صورت بروز هرگونه اشکال در ارائه خدمات در اولین فرصت ممکن با مدیران دفتر/شرکت ملاقات و مذاکره کند.
محور دوازدهم: در صورت افزایش نرخ خدمات، مستندات رسمی افزایش نرخ را از دفتر/شرکت مطالبه کند.
محور سیزدهم: کلیه مدارک سفر خود را حداقل ۲۴ ساعت قبل از زمان اجرا از دفتر/شرکت اخذ کند.
محور چهاردهم: دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق گردشگر است.
محور
پانزدهم: مسافران و گردشگران در صورت مشاهده تخلف از مفاد منشور
صدرالاشاره به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه
مراجعه و به صورت کتبی گزارش کنند.