مدیر خانه فناور محیط زیست استان یزد با بیان این که روز جهانی محیط زیست در واقع یک برنامه جهانی با هدف افزایش آگاهی و تشویق اقدامات برای حفاظت از محیط زیست است، گفت: گفت: هدف از این برنامه گسترش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا، آلودگی، جنگل زدایی و از دست دادن تنوع زیستی است، لذا هر چه به جلو می‌رویم نیز اهمیت این مناسبت عمیق‌تر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷ 05 June 2024

به گزارش تابناک یزد، «مائده دهقانی» به مناسبت ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست در گفتگو با ایسنا تصریح کرد: پنجم ژوئن هر سال، روزی است که از سال ۱۹۷۲ توسط سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی جانوری، به‌عنوان روز محیط زیست انتخاب شده است.

دهقانی با بیان این که هر ساله موضوع خاصی برای روشن کردن یک نگرانی زیست محیطی خاص از آلودگی هوا و زباله‌های پلاستیکی گرفته تا صرفه جویی در انرژی و مصرف پایدار برای این مناسبت در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: موضوع روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۴ «احیای زمین، بیابان‌زدایی و مقاوم سازی در برابر خشکسالی» و شعار این رویداد «سرزمین ما، آینده ما» تعیین شده است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: احیای زمین یکی از ارکان مهم موضوع روز جهانی محیط زیست امسال است و سازمان‌دهندگان می‌خواهند مردم در سراسر جهان را برای احیای اکوسیستم متحد کنند؛ اکوسیستم‌هایی همچون جنگل‌ها، تالاب‌ها و اقیانوس‌ها که برای زندگی حیاتی، ولی با فشار زیادی از سوی فعالیت‌های انسانی مواجه هستند.

وی با تاکید بر این که احیای اکوسیستم‌ها بیش از کاشت درخت است، آن را شامل احیای فرآیند‌ها و روابط طبیعی برای حفظ زندگی بشر خواند و گفت: امروز بحران آب و هوا نیاز به اقدام فوری دارد و می‌توان با احیای اکوسیستم‌ها، تبعات تغییرات آب و هوایی را کاهش داد و رفاه انسان‌ها را بهبود بخشید.

مدیر خانه فناور محیط زیست استان افزود: احیای جنگل‌ها نه تنها برای محیط زیست مهم است بلکه از نظر اقتصادی نیز مفید است، به طوری که سازمان ملل تخمین می‌زند به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری جهت بازسازی و احیای جنگل‌ها، ۳۰ دلار سود اقتصادی به همراه ایجاد شغل و افزایش بهره‌وری، عاید جوامع شود.

وی استراتژی‌های بازیابی سبز را فرصتی منحصر به فرد برای اولویت‌بندی احیای اکوسیستم دانست و افزود: موضوع محیط زیست مربوط به یک شخص، یک ارگان، یک جامعه یا یک کشور خاص نیست بلکه موضوعی جهانی و وظیفه همگانی است و تاثیرات منفی ناشی از بی‌توجهی به محیط زیست نیز بر یک شخص، یک ارگان، یک جامعه یا یک کشور وارد نمی‌شود بلکه اثرات منفی جهانی همچون گرمایش جهانی، باران‌های اسیدی، ریزگرد‌ها و غبار‌ها خواهد شد.

دهقانی در این باره تاکید کرد: متاسفانه این اثرات زمانی که تبدیل به بحران شود، همچون بیماری‌های واگیردار با یک واکسن قابل کنترل نیست و تبعات منفی و خسارات جانی، مالی و محیطی جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد لذا باید تلاش کنیم همانند شعار امسال روز جهانی محیط زیست در ایران که «سهم من در تداوم حیات» نامگذاری شده، هر کدام وظایف اجتماعی و مسئولیت‌هایمان در این حوزه را با برنامه‌ریزی و دقت پیش ببریم و آن را یکی از وظایف حیاتی خود مثل نفس کشیدن بدانیم.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم اگر به درستی وظایفمان در مقابل محیط زیست را انجام ندهیم، یک گام به سوی مرگ تدریجی رویا‌های فرزندانمان برداشته‌ایم، چرا که توسعه پایدار یعنی استفاده صحیح از منابع به نحوی که برای نسل‌های آینده مشکلی ایجاد نکنیم.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی یزد ابراز کرد: باید متعهد شویم که تلاش‌های خود را تسریع کنیم، ما با هم می‌توانیم آینده‌ای هماهنگ را بسازیم که در آن انسان و طبیعت شکوفا شوند.

وی یکی از ابزار‌های کمکی در کنار سایر ملزومات حفاظت محیط زیست را آموزش همراه با نظارت برشمرد و اظهار کرد: آموزش برای تأثیرگذاری بر مدیران محیط زیست آینده یا هر قشر و سطحی از جامعه بسیار مفید و الزامیست و از سوی دیگر نظارت و سیستم‌های تشویقی نیز می‌تواند در زمینه حفاظت محیط زیست با دیدگاه توسعه پایدار بسیار تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید بر این که در حوزه محیط زیست نیاز به اقدام فوری داریم، گفت: چه زیباست که همزمان با گرامیداشت این روز، متعهد به محیط زیست شویم و برنامه‌ها و وظایفمان را با دقت و جزئی‌نگری پیش ببریم.

دهقانی در پایان از اقدامات خانه فناور محیط زیست استان در همین راستا به بازدیدفعالان و دانشجویان این حوزه از یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی استان با همراهی و همکاری گروه HSE دانشگاه علمی کاربردی و مرکز محیط زیست و آلودگی‌های محیطی سازمان جهاد دانشگاهی یزد به مناسبت هفته محیط زیست اشاره و عنوان کرد: در این بازدید ضمن آشنایی با فرآیند‌های کاری این صنعت، در خصوص مباحث آلاینده‌ها و سیستم‌های کنترلی و سایر الزامات حوزه HSE بحث و تبادل نظر شد.

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار