خسارت سیل در حین خشکسالی
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان یزد خواستار جدی گرفته شدن طرحهای آبخیزداری در این استان شد و گفت: خشکسالی این گمان را در برخی مسئولان ایجاد کرده که اين طرحها ديگرقابليت اجرا ندارد.
کد خبر: ۱۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲ 05 March 2015
طرحهای آبخیزداری يزد جدی گرفته شودبه گزارش تابناک یزد،رضا باقری، در نشستی خبری اظهار داشت: در حالی که یزد بیش از ۱۰ سال است از خشکسالی با مشکلات جدی مواجه شده است، فقط امسال ۱۵۰ مورد خسارت سیل ثبت و گزارش شده است.

وی عنوان کرد: خشکسالی ذهن مسئولان را به سمتی برده که آب و بارندگی نداریم بنابراین ضرورتی برای اجرای طرح های آبخوانداری و آبخیزداری وجود ندارد.

باقری تصریح کرد: طرح هایی که در منابع طبیعی برای آبخیزداری و آبخوانداری مصوب میشود، در هشت بخش مطالعه و بررسی شده و با جامع نگری کامل و رعایت حریم دشت، حقابه ها و اعمال نظر کارشناسان مصوب و اجرایی شده است بنابراین انتظار می رود این طرح ها بیشتر جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی، ‌ منابع طبیعی را به شدت شکننده کرده است، گفت: به دنبال شرایطی هستیم که حتی در شرایط بحرانی نیز وضعیت بهره برداران منابع طبیعی و دامداران ثابت باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه تنها دو درصد مراتع استان یزد متراکم هستند، اظهار داشت: ۹۸ درصد دیگر مراتع این استان نیمه متراکم و کم تراکم هستند.

هدایت الله میرشمسی ادامه داد: مراتع کم تراکم به تدریج پوشش گیاهی خود را از دست می دهند و به بیابان تبدیل می شوند بنابراین باید تلاش شود با کنترل عوامل انسانی، از بیابان زایی در استان یزد جلوگیری کنیم.

به گزارش مهر، وی از راهسازی، بهره برداری های معدنی و ... به عنوان عوامل انسانی مخرب مراتع یاد کرد و افزود: عوامل طبیعی نیز در این زمینه اثرگذار است اما این عوامل قابل کنترل نیستند و خشکسالی، سرمازدگی و کم آبی در طبیعت اجتناب ناپذیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار