مدیر کل دامپزشکی استان یزد از کاهش 18 درصدی کانون‌های بیماری‌های دامی در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴ 07 October 2015

به گزارش تابناک یزد،علی اکبر حدادزاده به مناسبت روز ملی دامپزشکی در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: دام‌های استان ‌در یکسال اخیر جمعاً دو میلیون و 61 هزار و 905 نوبت سر در مقابل انواع بیماری‌ها واکسینه شده‌اند که نتیجه‌ی آن کاهش 18 درصدی کانون‌های بیماری‌های دامی در استان بوده است.

وی با اشاره به چرخه‌های متعدد تولید تا عرضه فرآورده‌های غذایی به ویژه فرآورده‌های دامی، از نظارت شدید دامپزشکی بر تمامی این حلقه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: امروزه به دنبال افزایش مهاجرت به شهرها و شهرنشینی، تامین مواد غذایی به یک موضوع پراهمیت در جوامع انسانی تبدیل شده است. با رشد روزافزون جمعیت و مصرف‌کننده‌ بودن جوامع شهری از یک سو و رشد سریع انتقال بیماری‌ها، تامین مواد غذایی را با مشکلاتی مواجه کرده و شرایط نظارت بر سلامت آنها را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است.

حدادزاده با اشاره به نظارت‌های دامپزشکی بر مراکز پرورش دام و طیور در استان، اظهار کرد: دامپزشکی در این رابطه، علاوه بر پایش بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا در این مراکز، از به‌روزترین ابرازهای الکترونیکی و آنلاین از جمله سامانه پایش بیماری‌های دامی بهره‌مند است و از این طریق بر کانون‌های بیماری‌های دامی، نظارت و آن را کنترل می‌کند.

وی به برخی بیماری‌های شایع دامی در استان اشاره کرد و گفت: تب مالت(بروسلوز) یکی از این بیماری‌هاست که تاکنون 40 درصد از کارشناسان دامپزشکی استان را مبتلا کرده است. با توجه به اینکه این بیماری در اغلب مواقع از طریق شیر گوسفند و بز آلوده منتقل می‌شود، اکیداً توصیه می‌کنیم که از مصرف شیر خام گوسفند یا پنیری که از نوع شیر آن اطلاعی در دست نیست یا حداقل به مدت دو ماه در آب نمک نگهداری نشده است، خودداری شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر آمار مبتلایان به تب مالت در استان کاهش خوبی داشته است به طوری که از 22 نفر به 16 نفر در 100 هزار نفر طی یک سال اخیر کاهش داشته است.

وی افزود: در یک سال اخیر 367 هزار و 308 راس دام سبک و سنگین استان در برابر تب مالت واکسینه شده‌اند و همچنین از 13 هزار و 634 راس دام سنگین، خونگیری و تعداد 245 راس دام آلوده شناسایی شده که برای کشتار به کشتارگاه، ارسال و غرامت آنها به دامداران پرداخت شده است.

حدادزاده، یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه را کاهش همکاری دامداران به دلیل مشکلات در پرداخت غرامت به آنها ذکر کرد و گفت: در حال حاضر دامپزشکی یزد 600 میلیون ریال بابت پرداخت غرامت به دامداران بدهکار است.

وی به بیماری سل دامی اشاره کرد و گفت: در این مورد نیز 14 هزار و 445 راس دام در یک سال اخیر تست و 19 مورد آلوده شناسایی و کشتار شده است.

وی از کاهش کانون‌های بیماری تب برفکی به 16 مورد در یکسال اخیر خبر داد و بیان کرد: در مدت مشابه پیش از آن، 41 کانون این بیماری در استان وجود داشت.

مدیر کل دامپزشکی استان، یکی از نیازهای استان را ایجاد یک آزمایشگاه مجهز و مرکز دامپزشکی عنوان کرد و ادامه داد: در یک سال گذشته 26 هزار مورد آزمایش در این حوزه انجام شده است و هزینه ساخت و تجهیز این آزمایشگاه بالغ بر شش میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

حدادزاده با اشاره به فعالیت 16 کشتارگاه دام و طیور در استان تصریح کرد: استان یزد دارای 9 کشتارگاه دام(هشت کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی)، چهار کشتارگاه صنعتی طیور و سه کشتارگاه صنعتی بلدرچین است. البته به زودی یکی از کشتارگاه‌های طیور استان که به طور کامل تخریب و مجدداً بازسازی شده است، افتتاح خواهد شد، همچنین تا سال آینده یک کشتارگاه بزرگ صنعتی طیور با سه خط مجزا برای بوقلمون، مرغ و بلدرچین راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به به در حال ساخت بودن یک کشتارگاه صنعتی و مجهز دام در مهریز، پیش‌بینی کرد، با راه‌اندازی این کشتارگاه تا نیمه سال آینده بالغ بر 80 درصد از گوشت تولیدی استان به صورت صنعتی و کاملاً بهداشتی روانه بازار شود.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر و به منظور پیشگیری از بروز بیماری مشترک تب کریمه کنگو، گوشت تولیدی کشتارگاه صنعتی یزد و چند کشتارگاه سنتی استان برای مدت 24 ساعت در پیش‌سرد نگهداری می‌شود. در یک سال اخیر 319 هزار و 238 راس دام سبک و سنگین و 10 میلیون قطعه انواع طیور در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت‌های دامپزشکی کشتار شده است.

حدادزاده اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون جمعاً 144 هزار و 261 تن فراورده‌های خام دامی و نیز 155 هزار قطعه مرغ غیرقابل مصرف کشتارگاه‌های استان معدوم‌سازی شده است.

وی به فعالیت 31 مرکز بسته بندی فراوده‌های خام دامی به ظرفیت روزانه 100 هزار تن اشاره کرد و افزود: در استان یزد بالغ بر 4000 مرکز عرضه فرآورده‌های خامی وجود دارد که سالانه 33 هزار مورد بازدید از آنها صورت می‌گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به رشد صادرات فراورده‌های خام دامی استان در یکسال اخیر، این امر را بیانگر ارتقای سطح بهداشت مراکز پرورش و کشتارگاه‌های استان و نیز اهتمام تولیدکنندگان برای صادرات و نیز همکاری‌های دولتی ذکر کرد و افزود: در یک سال گذشته، 1131 تن تخم‌مرغ مازاد تولید استان، 2527 تن پای مرغ، 334 تن چربی‌های حیوانی، 290 تن پودر گوشت و 35 تن گوشت بلدرچین از استان یزد به کشورهای دیگر صادر شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار