معاون میراث فرهنگی یزد در مورد اثرات تخريبي ناشي از نبود مديريت در برگزاري آيين شام غريبان شب گذشته در مجموعه تاريخي گردشگري اميرچخماق يزد با بيان اين كه با استفاده از ماسه ‌بادی سعي شده بود تا از آثار تخریبی ناشي از شمع‌های استفاده شده در اين مراسم جلوگیری شود، اظهار كرد: بقاياي شمع‌ها نيز تا پایان امروز پاكسازي خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 25 October 2015

به گزارش تابناک یزد،"محسن ذاکری‌نیا" با تاكيد بر اين كه نمی‌توان مانع عزاداري مردم در عاشوراي حسيني شد، خاطرنشان كرد: از طرفي کاربری مجموعه اميرچخماق در واقع حسینیه است و يكي از مراسم‌هايي كه معمولاً در چنين ايامي در حسينيه‌ها برگزار مي‌شود، روشن کردن شمع در آيين شام غریبان است.

وی ادامه داد: تنها اقدام ممكن براي جلوگيري از برجای ماندن آثار شمع‌هاي اين مراسم به روي بدنه و کف مجموعه را پاشيدن ماسه‌بادی بود لذا در مكان‌هايي بود كه احتمال روشن كردن شمع وجود داشت براي جلوگيري از تثبیت این آلودگی اين تمهيد به كار گرفته شد.

ذاکری‌نیا اظهار كرد: البته ماموران خدوم شهرداری نيز از ابتداي صبح امروز مشغول جمع‌آوری بقایای شمع و مرتب کردن محیط اين مجموعه هستند و احتمالاً تا آخر وقت امروز میدان و حسینیه امیرچخماق كاملاً پاکسازی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به قدمت تقريباً 100 ساله آيين شام غريبان در مجموعه اميرجخماق يزد، گفت: هر ساله در اين مقطع زماني شاهد برگزاري اين مراسم در اين مجموعه تاريخي هستيم و نمي‌توان از برگزاري آن ممانعت كرد بلكه باید آن را هدایت و با آن همراهی کرد.

وی با اشاره به اين كه در سال‌های قبل نيز روی نخل مستقر در اين مجموعه شمع روشن مي‌شد، گفت: به همين دليل تصميم به محصور كردن نخل گرفتيم و در چند سال گذشته دورتادور آن نرده كشي شده است و روشن كردن شمع به روي كف میدان، مانعی ندارد ضمن اين كه برخی افراد براي جلوگيري از آلودگی شمع زير آن، آجر گذاشته بودند.

معاون ميراث فرهنگي استان در پايان نيز از برنامه‌ريزي منسجم‌تر و منظم‌تر براي برگزاري مراسم‌هاي اينچنيني در سال‌های آتی خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار