کد خبر: ۱۳۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 24 November 2015
 «ست حیات» طراحی شده از سوی کارشناسان مرکز فوریت‌‌های پزشکی استان در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و فرودگاه شهید صدوقی یزد نصب شده است تا در صورت استقبال شهروندان، در سایر مراکز عمومی استان نیز نصب شود.
این «ست» که برای امدادرسانی به شهروندان در مراکز جمعیتی شهر تا قبل از رسیدن کارشناسان فوریت‌های پزشکی طراحی شده است، در قالب یک محفظه ایستاده در مراکز جمعیتی قرار داده خواهد شد. روزنامه همشهری با «احمد دهقان» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان را درباره این «ست» که از سوی کارشناسان مرکز فوریت‌های پزشکی استان طراحی شده است می‌خوانید.

درباره «ست حیات» توضیح دهید؟
«ست حیات» بسته امدادرسانی به شهروندان در مراکز پر جمعیت شهر از جمله مراکز تجاری و خدماتی است که از سوی کارشناسان مرکز فوریت‌های پزشکی استان طراحی شده و دارای مجوز است. در حال حاضر 2‌نمونه از این ست در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و فرودگاه شهید صدوقی یزد نصب شده است تا در طول 6 ماه از زمان نصب، میزان استفاده از آن و نظرات و پیشنهادات مردم درخصوص نصب آن برآورد شود وسپس در سایر مراکز جمعیتی شهر نصب شود. این ست بعد از تکمیل و ارتقای کیفی در سایر اماکن پرتردد از جمله ترمینال، راه‌آهن و مراکز تجاری نصب خواهد شد.

هدف از طراحی و نصب این ست چیست؟
هدف از طراحی این بسته حیات، دسترسی فوری به تجهیزات پزشکی اورژانسی و دستگاه دفیبلاتور خارجی خودکار برای احیای بیماران است. در شرایط معمولی از زمان تماس با مرکز 115 تا حضور کارشناسان مرکز در کنار بیمار 8 دقیقه زمان لازم است که این ست می‌تواند برای احیای بیماران در این بازه زمانی کارآمد باشد. به این ترتیب در صورتی که تجهیزات این ست از سوی کادر درمانی مورد استفاده قرار گیرد، می‌توانند عملیات امدادرسانی به بیمار را تا زمان رسیدن کارشناسان مرکز فوریت‌های پزشکی انجام دهند.

چه تجهیزاتی در این ست طراحی شده است؟
تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای امدادرسانی از چسب زخم تا دستگاه اکسیژن و دستگاه احیای خودکار در این ست طراحی شده که بیش از 40 مورد از تجهیزات مورد نیاز برای امدادرسانی را شامل می‌شود.

آیا هر کسی توانایی استفاده از این تجهیزات را دارد؟
خیر. این ست برای شرایطی طراحی شده که حداقل یک کادر درمانی در محل نصب حضور یابد، البته برای نصب آن در مراکز جمعیتی و عمومی، آموزش‌هایی به یک یا 2‌نفر از اهالی ثابت مرکز نیز ارائه می‌شود.

نحوه دسترسی این افراد به ست چگونه است؟
این ست دارای قفلی است که کلید آن در اختیار افراد ثابت و حاضر در محل نصب است؛ چرا که تجهیزات آن نزدیک به 40 میلیون تومان ارزش دارد. در شرایطی که اتفاقی برای یکی از شهروندان بروز کند، کسانی که کلید را در اختیار دارند آن را به کادر درمانی حاضر در جمع یا افراد آموزش دیده تحویل می‌دهند تا عملیات احیا را آغاز کنند.

هزینه نصب ست حیات در مراکز جمعیتی را چه کسی تعهد کرده است؟
مرکز فوریت‌های پزشکی استان به طراحی ست اقدام کرده است اما منبع درآمدی برای خریداری آن ندارد؛ از این رو مسئولان علاقه‌مند به نصب این ست در مراکز جمعیتی و عمومی، می‌توانند پس از پرداخت هزینه‌ست، از آن در محل مورد نظر بهره‌مند شوند.

چه تعداد ست حیات برای مراکز عمومی استان نیازسنجی شده است؟
این ست برای نمونه در 2 نقطه شهر در فرودگاه شهید صدوقی و سایت اداری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نصب شده و بعد از رفع نواقص آن و با توجه به استقبال مردم در نقاط دیگر شهر نیز نصب خواهد شد.

با توجه به هزینه‌ای که برای تجهیز این ست لازم است، آیا پیش‌بینی خوبی از استقبال مراکز خدماتی به ویژه مراکز تجاری برای نصب آن دارید؟
قطعا پرداخت این هزینه برای مراکز تجاری با توجه به تعدد واحدها، سنگین نخواهد بود و باید در این شرایط جان انسان را به هزینه ترجیح داد، نجات جان هر انسان ارزش بسیاری دارد و باید برای فراهم کردن شرایط نجات، هزینه کرد. در کشورهای خارجی نمونه‌های این ست در فاصله 5 مایلی از یکدیگر نصب شده و امیدواریم با استقبال مراکز جمعیتی و عمومی استان از نصب این ست، نشان دهیم که جان یک انسان از هر چیزی با‌ارزش‌تر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار