سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: هم اکنون حدود سه هزار صنعتگر در 64 رشته بومی استان به ترویج، آموزش و رونق هنر ـ صنعت خود مشغول هستند.
کد خبر: ۲۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 09 April 2015
به گزارش تابناک یزد، محمدرضا دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه این افراد نقش مهمی در توسعه پایدار صنایع دستی دارند، افزود: صنایع دستی عنصر مهم، حیاتی و اساسی است، به عبارت دیگر نمادی از هویت فرهنگی غنی گذشته است.

وی اظهار کرد: استادان بازمانده و برجسته هنرهای سنتی در کارگاههای خود و مراکز آموزشی صنایع دستی در استان، بطور زنده، روند آفرینش این هنرها را به علاقه مندان آموزش می دهند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اشتغال ایجاد شده از طریق صنایع دستی را برای تمام اقشار جامعه مفید خواند.

دهقان اضافه کرد: روی آوردن مردم به خصوص بانوان به فعالیت های صنایع دستی موجب رونق اقتصادی در خانواده ها می شود، چرا که بانوان می توانند بدون خارج شدن از منزل و ضمن رسیدگی به امورات خانواده به فعالیت های شغلی خود بپردازند و برای خود کسب درآمد نمایند.

این مسوول خاطرنشان کرد: سرمه دوزی، معرق چوب، رودوزیهای سنتی، سفالگری، طلاسازی، زیلوبافی، مشبک چوب، تذهیب، مجسمه سازی و طراحی سنتی از جمله رشته های فعال صنایع دستی در یزد هستند.

وی اضافه کرد: صنایع دستی حرفه ای است که قابلیت ایجاد توسعه در مناطق شهری و روستایی را دارد و با هزینه ای مختصر و ارزان قابل انجام است.

به گفته سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد ضمن آنکه برای رفع فقر مناطق روستایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستاییان و ایجاد اشتغال این امر کاملاً ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: هنرهای سنتی در بناهای تاریخی یزد نیز به شیوه زیبایی خودنمایی می کند و در آن، عقاید، رسوم و آیین ها نمود بارز دارد و حاصل دسترنج هنرمندانی است که برای اعتلای این هنر با تکیه بر ایمان خویش توانستند بر معماری سنتی ایرانی، تاثیر بگذارند.

انواع کاشی کاری با رنگ های فیروزه ای و لاجوردی، مشبک کاری، نقاشی دیواری، منبت کاری، آیینه کاری، مقرنس کاری و گچ بری نمونه هایی از تزئینات معماری و هنرهای سنتی است.

ترمه بافی، زری دوزی، دستمال یزدی، چادر شب، زیلوبافی، پتوبافی، سفره، جیم بافی، رویه لحاف، شمد، قناویز گیوه، حصیر، خورجین، روفرشی، سفره، احرامی ، سفال و سرامیک، کاشی سازی از مهمترین صنایع دستی یزد استان یزد محسوب می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار