کد خبر: ۲۱۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸ 21 April 2016
تکدی‌گری و وجود کودکان خیابانی، چالش این روزهای یزد نیست، سال‌هاست که بر سر خیابان‌های شهر یزد و حتی در برخی نقاط دیگر مانند ورودی بازارها، تکدی‌گری اغلب هم از سوی کودکانی که مجبور به این کار شده‌اند و یا زنانی که به دلیل نبود مامور زن به اندازه کفایت، راحت‌تر می‌توانند در مواقع خطر بگریزند؛ به چشم می‌خورد. ‌این مساله تا آنجا پیش رفته است که این بار شورای اسلامی شهر ، خواستار برخورد با آنها شد.
شاید مذهبی بودن مردم یزد را بتوان از دلایلی دانست که این شهر را در کنار توریستی بودن آن به لحاظ گردشگری و سلامت در شمار شهرهایی قرار داده که متکدیانی را نیز از شهر‌ها یا کشورهای اطرف پذیراست.
حضور این متکدیان در کنار آه و ناله‌های آنها برای کسب روزی از مردم دارالعباده که به نظر می‌رسد کارساز هم بوده موجب شده است که این روزها شاهد حضور گسترده‌تر آنها باشیم تا جایی که در بافت تاریخی نیز حضور آنها محسوس است. بدتر آنکه آنان به دنبال گردشگران خارجی می‌دوند و از آنها تقاضای کمک می‌کنند. در عین حال حضور آنها در کنار مراکز درمانی یزد نیز خود به نوعی بر درد بیماران می‌افزاید و آنها به خوبی می‌دانند که از چه راهی باید مردم را بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهند.

فروشنده‌های متکدی
در عین حال حضور متکدیان به خصوص کودکان در قالب فروشنده‌هایی که به دنبال خریداران می‌دوند و تقاضای خرید می‌کنند نیز به مشکلات افزوده است‌؛ اکثر این افراد که با سن پایین و به نام کودکان کار شناخته می‌شوند، قلب مردم را به درد می‌آورند و از این طریق آنهایی را که به دنبال سوء‌استفاده از این کودکان هستند را به نان و نوایی می‌رسانند.
در عین حال حتی اگر پلیس استان نیز بتواند این متکدیان و کودکان کار را از شهر جمع آوری کند، سازمان بهزیستی قادر نیست آنها را مدت زیادی در کنار خود نگهدارد چرا که هم قانون چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و هم هزینه‌های نگهداری از آنها بالاست و این است که دوباره متکدیان راهی خیابان‌های یزد می‌شوند.
محبوبه داورانی، کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی چندی قبل در این خصوص به همشهری گفت: بیشتر کودکان متکدی و دستفروش بچه‌های طلاق یا دارای والدین معتاد، بی‎‎سرپرست یا بد سرپرست هستند و به راحتی بازیچه دست بزهکاران حرفه‎‎ای اعم از سارقان یا باندهای توزیع مواد مخدر، عوامل ایجاد خانه‌های فساد و... قرار می‎گیرند.
وی می‌افزاید: برای ساماندهی این کودکان به وجود مراکز خاص نگهداری با امکانات ویژه نیاز است، اما به دلیل نبود همکاری سایر ارگان‎‎ها و بودجه نابرابر در مقابله با حجم گسترده مسئولیت‎‎های بهزیستی در این رابطه، نیازمند مشارکت خیران هستیم. این مسئول می‌افزاید: بهزیستی از خیران علاقه‌مند به تاسیس مراکز نگهداری و ساماندهی این کودکان حمایت‌های لازم را خواهند کرد.

سوء‌استفاده از روحیه یزدی‌ها
یك عضو شورای اسلامی شهر یزد در سخنان پیش از دستور نشست علنی شورای شهر یزد از شهرداری خواست تا به جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان و متكدیان سطح شهر كه اكثراً نیز از اتباع بیگانه هستند، اقدام كند.
«سید محمد رضا مدرسی» به مسئله حضور گسترده دستفروشان و تكدی‌گران در سطح شهر اشاره كرد و افزود: متاسفانه حضور این گونه افراد كه بیشتر آنها هم از اتباع بیگانه هستند، در شهر زیاد شده و این افراد از روحیه نوع دوستی یزدی‌ها سوء‌استفاده می‌كنند و این كار آنها باعث می‌شود كه شهر هم از لحاظ زیبایی و منظر و هم از لحاظ فرهنگی دچار چالش شود.
وی ابراز امیدواری كرد؛ دستفروشانی که در نقاط مختلف شهر اقدام به دستفروشی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و همچنین اصناف می‎‎كنند توسط شهرداری شناسایی و با همكاری نیروی انتظامی جمع آوری و ساماندهی شوند.
 «محمدرضا عظیمی‌زاده» شهردار یزد نیز در مورد برخورد با دستفروشان و متكدیان خیابانی هم از ایجاد یك سری تحولات در اجرائیات در آینده نزدیك خبر داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار