کد خبر: ۲۱۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲ 24 April 2016

به گزارش تابناک یزد، کارگاه نجوم و اخترفیزیک ایرانی- فرانسوی گذرعطارد در تاریخ 19 و20 اردیبهشت 1395 با همکاری انجمن نجوم ایران و دانشگاه یزد برگزار خواهد شد.

دکتر علی عجب‌شیری‌زاده، دبیر علمی همایش گذر عطارد در این‌باره گفت: این کارگاه ویژه، میزبان دانشمندان فرانسوی از مؤسسه ‌اختر فیزیک پاریس، رصدخانه‌ پاریس، دانشگاه نیس و دانشمندان ایرانی از دانشگاه‌های تبریز، یزد، سیستان وبلوچستان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انجمن نجوم ایران خواهد بود.

وی با توضیح درباره اینکه، گذر هنگامی رخ می‌دهد که سیاره‌ای از مقابل ستاره‌ مادرش بگذرد؛‌ گفت: در منظومه‌ شمسی از نگاه ناظر زمینی، گذر فقط برای سیاره‌های درونی یعنی عطارد و زهره، روی می‌دهد. امسال ما گذر را در حالتی خواهیم دید که عطارد به زمین نزدیک‌تراست و رصد آن بسیار جذاب خواهد بود.

عجب‌شیری‌زاده با اعلام اینکه این برنامه در پردیس شکیب‌ شهر مهریز یزد (مرکز فناوری و علوم پیشرفته نجومی که مکانی تازه تاسیس است) وابسته به دانشگاه یزد برگزار خواهد شد، افزود: پروفسور ژان پیر روزلت، پروفسور جی‌سوشی، پروفسور سرژ کوچمی و ژان موئت از فرانسه، پروفسور نصیری قیداری، دکتر حبیب خسروشاهی و دکتر توابی از ایران از جمله مدرسان ویژه این کارگاه دو روزه خواهند بود. همچنین سه نفر از منجمان آماتور که تجربیات فراوانی در زمینه رصدهای عملی آسمان و پدیده‌های گذر سیارات و گرفت خورشید و ماه دارا هستند، در برنامه دو روزه کارگاه همکاری‌های موثری خواهند داشت.

وی در درباره محورهای این کارگاه گفت: فیزیک خورشیدی، اقلیم شناسی فضائی، گرفت‌های تاریخی، مکانیک سماوی، پدیده گذر در نجوم و رصدگذر عطارد بصورت زنده در 20 اردیبهشت 95 و برگزاری دوشب رصدی در تاریخ 19و20 اردیبهشت، از جمله محورهای کارگاه هستند.

طبق اعلام قبلی، در خلال برگزاری کارگاه، برنامه‌های جانبی متعددی برای علاقه‌مندان به بازدید از اماکن تاریخی و توریستی و تفریحی یزد نیز در نظرگرفته شده است.

حامیان این برنامه از ایران رصدخانه دانشگاه تبریز، رصدخانه ملی ایران، انجمن نجوم ایران و دانشگاه یزد بوده و از فرانسه رصدخانه پاریس، انستیتو اخترفیزیک پاریس و دانشگاه نیس سوفیا آنتی پولی خواهند بود.

با شرکت در این کارگاه که به همت دانشگاه یزد برگزار می‌شود، می‌توانید رصد گذر عطارد را در آسمانی آبی و پاک تجربه کنید.

هیجان دیدن این پدیده هنگامی بیشتر می‌شود که بدانید تا 33 سال دیگر این گذر در اردیبهشت ماه رخ نمی‌دهد. پس 20 اردیبهشت را از دست ندهید و فراموش نکنید با شرکت در کارگاه دو روزه‌ شهر مهریز فرصت شگفت‌انگیز رصد شبانه در آسمان زلال و شفافِ کویری را نیز خواهید داشت که قطعاً برایتان به تجربه‌ای فراموش‌ نشدنی تبدیل می‌شود.

مهلت ثبت نام در این کارگاه و ارسال مقاله تا 12 اردیبهشت تمدید شده است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت http://confs.yazd.ac.ir/Mtransit2016 در این کارگاه ثبت‌نام کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار